Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przedstawienie studentom podstawowych problemów z zakresu etyki i filozofii politycznej oraz pobudzenie do refleksji na temat relacji humanistyki z rzeczywistością polityczno-społeczną w kontekście wybranych obszarów geograficznych i kulturowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do filozofii politycznej i etyki w świecie współczesnym | 2 |
T-W-2 | Oświecenie i filozofia w służbie rewolucji. Demokracja. | 4 |
T-W-3 | Socjalizm, "społeczeństwo spektaklu" Guya Deborda i nowa lewica lat 60. XX wieku. | 6 |
T-W-4 | Nacjonalizm. Studium przypadku: Republika Południowej Afryki i apartheid. | 4 |
T-W-5 | Wybrane przykłady współczesnych relacji etyki i polityki: Chiny - od Konfucjusza, poprzez ideologiczny komunizm do monopartyjnego państwowego kapitalizmu; Meksyk - system kastowy; Korea Północna - "kimizm" w zderzeniu z europejską awangardą artystyczną (Laibach w Korei); Konflikt Izraelsko-Palestyński; Arabska Wiosna; | 14 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 26 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kol0kwium podsumowujące |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-c_W01 Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów z zakresu filozofii politycznej, wskazuje zależności pomiędzy różnymi typami społeczeństw w relacji do dominujących standardów etycznych i kulturowych. | B_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-c_U01 Student interpretuje idee w zakresie filozofii politycznej i etyki w perspektywie historii i współczesności i wykorzystuje zdobytą wiedzę w planowaniu rozwoju zawodowego. | B_1A_U25 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-c_K01 Student ma świadomość relacji i zależności pomiędzy organizacją współczesnych społeczeństw a etyką. Wyraża oceny z pozycji otwartości na zagadnienia filozofii politycznej. | B_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-c_W01 Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów z zakresu filozofii politycznej, wskazuje zależności pomiędzy różnymi typami społeczeństw w relacji do dominujących standardów etycznych i kulturowych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie rozpoznawać podstawowe fakty z zakresu filozofii politycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-c_U01 Student interpretuje idee w zakresie filozofii politycznej i etyki w perspektywie historii i współczesności i wykorzystuje zdobytą wiedzę w planowaniu rozwoju zawodowego. | 2,0 | |
3,0 | Student interpretuje podstawowe fakty dotyczące zjawisk z zakresu flozofii politycznej oraz analizuje relacje pomiędzy etyką a organizacją społeczeństw współczesnych w ich różnorodności historycznej, geograficznej i kulturowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-c_K01 Student ma świadomość relacji i zależności pomiędzy organizacją współczesnych społeczeństw a etyką. Wyraża oceny z pozycji otwartości na zagadnienia filozofii politycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student jest otwarty na interpretację relacji organizacji społeczeństw współczesnych i etyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Will Kymlicka, Współczesna filozofia polityczna, ZNAK, Warszawa, 1998
- Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
- Joanna Szczepanik, Laibach gra z Koreą. Wielowątkowośc relacji sztuki i polityki na przykładzie jednego wydarzenia, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2019, w publikacji pokonferencyjnej "Kultury w ruchu. Migracje, Transfery, Epistemologie."
Literatura dodatkowa
- Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
- Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997