Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Dobra znajomość hydrologii i hydrauliki |
W-2 | Zaliczony przedmiot "Podstawy wodociągów i kanalizacji" |
W-3 | Znajomość rysunku technicznego, programu AutoCAD i Microsoft Office |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. |
C-2 | Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej. |
C-3 | Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody. | 3 |
T-W-2 | Metody obliczenia sieci wodociągowej. | 2 |
T-W-3 | Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej. | 3 |
T-W-4 | Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe | 2 |
T-W-5 | Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika. | 3 |
T-W-6 | Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień. | 3 |
T-W-7 | Systemy kanalizacji i zasady wyboru. | 2 |
T-W-8 | Bilans ścieków. | 2 |
T-W-9 | Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 3 |
T-W-10 | Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach. | 2 |
T-W-11 | Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej. | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego. | 35 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu. | 9 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu. | 2 |
A-P-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
66 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do egzaminu | 12 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy. |
M-2 | Materiały filmowe i prezentacje branżowe. |
M-3 | Metoda sytuacyjna. |
M-4 | Metoda projektów z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych zajęciach wykładowych z tematyki wykładów i projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/03_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć rozumie zasady projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń. Student zna rodzaje stosowanej armatury i uzbronjenia, zna rodzaje stosowanych materiałów. | B_1A_W12, B_1A_W13 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/03_U01 Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny projekt budowlany. | B_1A_U21, B_1A_U08, B_1A_U22 | — | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/03_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest gotowy do podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe. | B_1A_K01, B_1A_K02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/03_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć rozumie zasady projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń. Student zna rodzaje stosowanej armatury i uzbronjenia, zna rodzaje stosowanych materiałów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/03_U01 Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny projekt budowlany. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektowac najprostsze podstawowe układy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD). Projekt sieci wod.-kan. wykonany jest poprawnie. Opis techniczny wykonany na poziomie dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/03_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest gotowy do podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszynska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Zuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, 1998
- Wytyczne do projektowania i wykonwstwa sieci urządzeń wod.- kan., ZWiK Szczecin, Szczecin, 2014
Literatura dodatkowa
- Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja Tom 1, Arkady, 1985
- Kalenik M., Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, SGGW, Warszawa, 2009
- Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Książkami KaBe, Krosno, 2011
- S. Bering, J. Mazur, K. Tarnowski, B. Bogusławski, A. Głowacka, Czynniki fizykochemiczne wskazujące na korozję betonu i odory w kanalizacji na obszarach wiejskich, Przemysł Chemiczny (ISSN: 0033-2496), 2019, Zeszyt 9, s. 1384 - 1387