Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Regulacja stosunków wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regulacja stosunków wodnych
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 27 3,10,56egzamin
projektyP8 27 2,90,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot Hydraulika i hydrologia
W-2Wykorzystanie wiadomości z równolegle prowadzonego w sem. 6 przedmiotu Hydraulika lub Mechanika Cieczy i Gazów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej27
27
wykłady
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe6
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej6
T-W-3Systemy regulacji5
T-W-4Typy budowli regulacyjnych5
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa5
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych27
A-P-2Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej44
A-P-3Udział w konsultacjach2
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu9
A-P-5Zaliczenie projektu5
87
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe53
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Udział w egzaminie3
93

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/05_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu regulacji rzek. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w regulacjach rzek.
B_1A_W13, B_1A_W22C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/05_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy regulacji rzek oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/05_K01
Jest gotów do analizy pozatechnicznych aspektw i skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/05_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu regulacji rzek. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w regulacjach rzek.
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/05_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy regulacji rzek oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/05_K01
Jest gotów do analizy pozatechnicznych aspektw i skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J., Regulacje rzek i potoków, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wydanie II zmienione

Literatura dodatkowa

  1. Mamak W., Regulacja rzek i potoków, Arkady, Warszawa, 1958
  2. Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2003
  3. Mańko R., Wpływ udrożnienia kanałów Międzyodrza i remontu zabudowy hydrotechnicznej na przepływy w sieci dolnej Odry, Szczecin, 2018, rozprawa doktorska
  4. Kazimierowicz-Frankowska K., Geosyntetyki w budownictwie wodnym, PWN, Warszawa, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej27
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe6
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej6
T-W-3Systemy regulacji5
T-W-4Typy budowli regulacyjnych5
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa5
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych27
A-P-2Szczegółowe opracowanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej44
A-P-3Udział w konsultacjach2
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu9
A-P-5Zaliczenie projektu5
87
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe53
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Udział w egzaminie3
93
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/05_W01Zna podstawowe zagadnienia z zakresu regulacji rzek. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w regulacjach rzek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
B_1A_W22Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z realizacji stosunków wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/05_U01Potrafi zaprojektować wybrane elementy regulacji rzek oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykonać projekt regulacji odcinka rzeki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/05_K01Jest gotów do analizy pozatechnicznych aspektw i skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Wiedza o melioracjach podstawowych i szczegółowych
C-2Umiejętność wykonania projektu wstępnego rzeki
C-3Umiejętność opracowania operatu hydrologicznego
Treści programoweT-W-1Melioracje podstawowe i szczegółowe
T-W-2Regulacje rzek: wyrównanie spadku podłużnego, projektowanie przekroju poprzecznego i trasy regulacyjnej
T-W-3Systemy regulacji
T-W-4Typy budowli regulacyjnych
T-W-5Ochrona przeciwpowodziowa
T-P-1Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie jaki ma wpływ regulacja rzek na zabezpieczenie terenów przed zalewam
3,5
4,0
4,5
5,0