Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Turystyka alternatywna i aktywna na obszarach wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka alternatywna i aktywna na obszarach wiejskich
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii, etnografii oraz kulturoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Realizacja przedmiotu ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi turystyki ze szczególnym uwzględnieniem ruchu turystycznego na obszarach wiejskich w Polsce, Unii Europejskiej i innych regionach świata.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasoby i walory turystyczno - rekreacyjne Polski.2
T-A-2Baza materialna turystyki i rekreacji składnikiem produktu turystycznego.2
T-A-3Rodzaje i funkcje bazy noclegowej.1
T-A-4Turystyka w województwie zachodniopomorskim – rodzaje i możliwości rozwoju.2
T-A-5Produkty turystyczne województwa zachodniopomorskiego.1
T-A-6Specjalizacja i reakcja na rynki niszowe sposobem pozyskania klienta w turystyce.1
T-A-7Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne obiektów zabytkowych, miejscowości o znaczeniu krajoznawczym, terenów leśnych, obszarów chronionych oraz dróg.1
T-A-8Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.1
T-A-9Zajęcia terenowe.4
15
wykłady
T-W-1Analiza podstawowych pojęć dotyczących turystyki.2
T-W-2Zarys historii turystyki (historia turystyki w Polsce i na świecie).2
T-W-3Czynniki rozwoju współczesnej turystyki.1
T-W-4Funkcje i dysfunkcje turystki.1
T-W-5Wybrane rodzaje turystyki ze szczególnym uwzględnieniem turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich.2
T-W-6Struktura geograficzna światowej turystyki.2
T-W-7Znaczenie rekreacji i turystyki w życiu współczesnego człowieka. Potrzeby zaspakajane przez turystykę i rekreację. Społeczno – zawodowa rola animatora turystyki i rekreacji.1
T-W-8Uwarunkowania i prognozy rozwoju turystyki w XXI wieku.1
T-W-9Turystyka zrównoważona – nowa koncepcja rozwoju turystycznego1
T-W-10Specyfika turystyki wiejskiej. Wiejska baza noclegowa w Polsce.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-A-4Udział w konsultacjach.2
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Udział w konsultacjach2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładachi ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O101_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu turystycznego, stan rozwoju wybranych form turystyki alternatywnej i aktywnej, zasoby wiejskiej bazy noclegowej w Polsce oraz skutki rozwoju turystyki wiejskiej w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07, ZO_1A_W08C-1T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2, M-4, M-1, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O101_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu turystyki, potrafi wyznaczyć na obszarze Polski regiony turystyczne oraz opracować analizę SWOT wybranej miejscowości lub gminy (powiatu) w aspekcie jej potencjalnych lub rzeczywistych funkcji turystycznych.
ZO_1A_U03, ZO_1A_U04, ZO_1A_U13, ZO_1A_U09C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2, M-4, M-1, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O101_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K05, ZO_1A_K06, ZO_1A_K07, ZO_1A_K03C-1T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-4, M-1, M-3, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O101_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu turystycznego, stan rozwoju wybranych form turystyki alternatywnej i aktywnej, zasoby wiejskiej bazy noclegowej w Polsce oraz skutki rozwoju turystyki wiejskiej w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich w Polsce i na świecie.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O101_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu turystyki, potrafi wyznaczyć na obszarze Polski regiony turystyczne oraz opracować analizę SWOT wybranej miejscowości lub gminy (powiatu) w aspekcie jej potencjalnych lub rzeczywistych funkcji turystycznych.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz ćwiczeń, nie umie dokonać analizy wpływu wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów oraz ćwiczeń, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O101_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Alejziak W., Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Wyd. ALBIS, Kraków, 1999
  2. Dębniewska M., Tkaczuk M., Agroturystyka. Koszty – ceny – efekty, Poltext, Warszawa, 1997
  3. Drzewiecki M., Podstawy agroturystyki, Oficyna Wyd. Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2001
  4. Gaworecki W. W., Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  5. Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  6. Legienis H., Atrakcje i produkty turystyczne w nowych województwach, Instytut Turystyki, Warszawa, 1998
  7. Zaręba D., Ekoturystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Drzewiecki M., Wiejska przestrzeń rekreacyjna, Instytut Turystyki, Warszawa, 1992
  2. Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowania i funkcje turystyki, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasoby i walory turystyczno - rekreacyjne Polski.2
T-A-2Baza materialna turystyki i rekreacji składnikiem produktu turystycznego.2
T-A-3Rodzaje i funkcje bazy noclegowej.1
T-A-4Turystyka w województwie zachodniopomorskim – rodzaje i możliwości rozwoju.2
T-A-5Produkty turystyczne województwa zachodniopomorskiego.1
T-A-6Specjalizacja i reakcja na rynki niszowe sposobem pozyskania klienta w turystyce.1
T-A-7Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne obiektów zabytkowych, miejscowości o znaczeniu krajoznawczym, terenów leśnych, obszarów chronionych oraz dróg.1
T-A-8Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.1
T-A-9Zajęcia terenowe.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza podstawowych pojęć dotyczących turystyki.2
T-W-2Zarys historii turystyki (historia turystyki w Polsce i na świecie).2
T-W-3Czynniki rozwoju współczesnej turystyki.1
T-W-4Funkcje i dysfunkcje turystki.1
T-W-5Wybrane rodzaje turystyki ze szczególnym uwzględnieniem turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich.2
T-W-6Struktura geograficzna światowej turystyki.2
T-W-7Znaczenie rekreacji i turystyki w życiu współczesnego człowieka. Potrzeby zaspakajane przez turystykę i rekreację. Społeczno – zawodowa rola animatora turystyki i rekreacji.1
T-W-8Uwarunkowania i prognozy rozwoju turystyki w XXI wieku.1
T-W-9Turystyka zrównoważona – nowa koncepcja rozwoju turystycznego1
T-W-10Specyfika turystyki wiejskiej. Wiejska baza noclegowa w Polsce.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-A-4Udział w konsultacjach.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O101_W01Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu turystycznego, stan rozwoju wybranych form turystyki alternatywnej i aktywnej, zasoby wiejskiej bazy noclegowej w Polsce oraz skutki rozwoju turystyki wiejskiej w odniesieniu do obszarów wiejskich i ich stałych mieszkańców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
Cel przedmiotuC-1Realizacja przedmiotu ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi turystyki ze szczególnym uwzględnieniem ruchu turystycznego na obszarach wiejskich w Polsce, Unii Europejskiej i innych regionach świata.
Treści programoweT-A-6Specjalizacja i reakcja na rynki niszowe sposobem pozyskania klienta w turystyce.
T-A-4Turystyka w województwie zachodniopomorskim – rodzaje i możliwości rozwoju.
T-A-5Produkty turystyczne województwa zachodniopomorskiego.
T-A-1Zasoby i walory turystyczno - rekreacyjne Polski.
T-A-2Baza materialna turystyki i rekreacji składnikiem produktu turystycznego.
T-A-3Rodzaje i funkcje bazy noclegowej.
T-A-7Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne obiektów zabytkowych, miejscowości o znaczeniu krajoznawczym, terenów leśnych, obszarów chronionych oraz dróg.
T-A-8Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.
T-W-3Czynniki rozwoju współczesnej turystyki.
T-W-4Funkcje i dysfunkcje turystki.
T-W-5Wybrane rodzaje turystyki ze szczególnym uwzględnieniem turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich.
T-W-2Zarys historii turystyki (historia turystyki w Polsce i na świecie).
T-W-1Analiza podstawowych pojęć dotyczących turystyki.
T-W-6Struktura geograficzna światowej turystyki.
T-W-7Znaczenie rekreacji i turystyki w życiu współczesnego człowieka. Potrzeby zaspakajane przez turystykę i rekreację. Społeczno – zawodowa rola animatora turystyki i rekreacji.
T-W-8Uwarunkowania i prognozy rozwoju turystyki w XXI wieku.
T-W-9Turystyka zrównoważona – nowa koncepcja rozwoju turystycznego
T-W-10Specyfika turystyki wiejskiej. Wiejska baza noclegowa w Polsce.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładachi ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich w Polsce i na świecie.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących turystykę na obszarach wiejskich (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O101_U01Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu turystyki, potrafi wyznaczyć na obszarze Polski regiony turystyczne oraz opracować analizę SWOT wybranej miejscowości lub gminy (powiatu) w aspekcie jej potencjalnych lub rzeczywistych funkcji turystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U13Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Realizacja przedmiotu ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi turystyki ze szczególnym uwzględnieniem ruchu turystycznego na obszarach wiejskich w Polsce, Unii Europejskiej i innych regionach świata.
Treści programoweT-A-4Turystyka w województwie zachodniopomorskim – rodzaje i możliwości rozwoju.
T-A-5Produkty turystyczne województwa zachodniopomorskiego.
T-A-1Zasoby i walory turystyczno - rekreacyjne Polski.
T-A-3Rodzaje i funkcje bazy noclegowej.
T-A-8Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.
T-W-3Czynniki rozwoju współczesnej turystyki.
T-W-4Funkcje i dysfunkcje turystki.
T-W-5Wybrane rodzaje turystyki ze szczególnym uwzględnieniem turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich.
T-W-2Zarys historii turystyki (historia turystyki w Polsce i na świecie).
T-W-1Analiza podstawowych pojęć dotyczących turystyki.
T-W-6Struktura geograficzna światowej turystyki.
T-W-7Znaczenie rekreacji i turystyki w życiu współczesnego człowieka. Potrzeby zaspakajane przez turystykę i rekreację. Społeczno – zawodowa rola animatora turystyki i rekreacji.
T-W-8Uwarunkowania i prognozy rozwoju turystyki w XXI wieku.
T-W-9Turystyka zrównoważona – nowa koncepcja rozwoju turystycznego
T-W-10Specyfika turystyki wiejskiej. Wiejska baza noclegowa w Polsce.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładachi ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz ćwiczeń, nie umie dokonać analizy wpływu wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów oraz ćwiczeń, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje wpływ wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na rozwój turystyki wiejskiej, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących turystykę wiejską w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy. Student przygotowuje prezentację i omawia walory obszarów wiejskich zgodnie z zasadami interpretacji dziedzictwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O101_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K05jest świadomy potrzeby funkcjonowania w środowisku społecznym i zawodowym liderów wyznaczających kierunki działalności
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Realizacja przedmiotu ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi turystyki ze szczególnym uwzględnieniem ruchu turystycznego na obszarach wiejskich w Polsce, Unii Europejskiej i innych regionach świata.
Treści programoweT-A-4Turystyka w województwie zachodniopomorskim – rodzaje i możliwości rozwoju.
T-A-7Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne obiektów zabytkowych, miejscowości o znaczeniu krajoznawczym, terenów leśnych, obszarów chronionych oraz dróg.
T-A-8Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.
T-W-3Czynniki rozwoju współczesnej turystyki.
T-W-4Funkcje i dysfunkcje turystki.
T-W-5Wybrane rodzaje turystyki ze szczególnym uwzględnieniem turystyki organizowanej w obrębie obszarów wiejskich.
T-W-2Zarys historii turystyki (historia turystyki w Polsce i na świecie).
T-W-7Znaczenie rekreacji i turystyki w życiu współczesnego człowieka. Potrzeby zaspakajane przez turystykę i rekreację. Społeczno – zawodowa rola animatora turystyki i rekreacji.
T-W-8Uwarunkowania i prognozy rozwoju turystyki w XXI wieku.
T-W-9Turystyka zrównoważona – nowa koncepcja rozwoju turystycznego
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów i ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.