Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Markery cytogenetyczne i molekularne w hodowli koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery cytogenetyczne i molekularne w hodowli koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z zakresu biologii molekularnej, genetyki ogólnej.
W-2Ogólna wiedza z zakresu biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie z podstawami cytogenetyki konia (Equus caballus L.). Okreslenie przyczyny i konsekwencji zmienności cytogenetycznej tego gatunku. Poznanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce.
C-2Zapoznanie z genetyką molekularną konia. Rodzaje markerów molekularnych i ich sprzężenie z cechami użytkowymi. Możliości wykorzystania markerów w diagnostyce i selekcji hodowlanej.
C-3Poznanie podstawowych technik wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej i genetycznej wybranego gatunku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd podstawowych technik, wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej.2
T-A-2Analiza kariotypu konia oraz identyfikacja nieprawidłowości chromosomowych.4
T-A-3Metodyczne podstawy techniki PCR i jej odmian.2
T-A-4Ientyfikacja form polimorficznych wybranych genów strukturalnych.2
T-A-5Markery klasy II - możliwości identyfikacji.2
T-A-6Markery molekularne w diagnostyce chorób genetycznych i wad rozwojowych.2
T-A-7Mikoromacierze DNA we wspomaganiu pracy hodowlanej.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadenie do cytogenetyki konia. Definicja markerów cytogenetycznych. Przyczyny i konsekwencje hodowlane zmienności cytogenetycznej koni.2
T-W-2Wykorzystanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni: markery liczbowe, markery strukturalne, markery poliploidalności, ich wpływ na determinację i różnicowanie płci oraz potencjał reprodukcyjny ich nosicieli.2
T-W-3Wykorzystanie markerów w diagnostyce wad rozwojowych i chorób o podłożu cytogenetycznym.2
T-W-4Wprowadzenie do genetyki molekularnej konia. Definicja markerów molekularnych, ich rodzaje oraz źródła zmienności.2
T-W-5Molekularne markery klasy I oraz ich sprzężenie z cechami użytkowymi koni.2
T-W-6Molekularne markery klasy II. Możliwości ich wykorzystania.2
T-W-7Wykorzystanie markerów molekularnych w diagnostyce chorób o podłożu genetycznym i identyfikacji ich nosicieli.2
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowane literatury przedmiotu.4
A-A-3przygotowanie do zaliczenia częsci audytoryjnej.4
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści zajęć laboaratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O113_W01
Student definiuje pojęcie markerów cytogenetycznych, określa ich rodzaje oraz potrafi wskazać na praktyczne ich wykorzystanie w diagnostyce i selekcji.
ZO_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
ZO_1A_ZOK-S-O113_W02
Student zna pojęcie markerów genetycznych wraz z podziałem na klasy. Określa możliwości zastosowania tych markerów diagnostyce chorób genetycznych i pracy hodowlanej.
ZO_1A_W05C-1, C-2T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O113_U01
Posługuje się podstawowymi technikami w analizach cytogenetycznych i molekularnych.
ZO_1A_U17, ZO_1A_U18C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-8M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O133_K01
Student ma świadomość celowości zastosowania podstawowych technik wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej i genetycznej u wybranego gatunku
ZO_1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O113_W01
Student definiuje pojęcie markerów cytogenetycznych, określa ich rodzaje oraz potrafi wskazać na praktyczne ich wykorzystanie w diagnostyce i selekcji.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-O113_W02
Student zna pojęcie markerów genetycznych wraz z podziałem na klasy. Określa możliwości zastosowania tych markerów diagnostyce chorób genetycznych i pracy hodowlanej.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O113_U01
Posługuje się podstawowymi technikami w analizach cytogenetycznych i molekularnych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O133_K01
Student ma świadomość celowości zastosowania podstawowych technik wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej i genetycznej u wybranego gatunku
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie cytogenetycznej i genetycznej wybranego gatunku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Świtoński M., Słota E., Jaszczak K., Diagnostyka cytogenetyczna zwierząt, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2006
  2. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersyetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd podstawowych technik, wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej.2
T-A-2Analiza kariotypu konia oraz identyfikacja nieprawidłowości chromosomowych.4
T-A-3Metodyczne podstawy techniki PCR i jej odmian.2
T-A-4Ientyfikacja form polimorficznych wybranych genów strukturalnych.2
T-A-5Markery klasy II - możliwości identyfikacji.2
T-A-6Markery molekularne w diagnostyce chorób genetycznych i wad rozwojowych.2
T-A-7Mikoromacierze DNA we wspomaganiu pracy hodowlanej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadenie do cytogenetyki konia. Definicja markerów cytogenetycznych. Przyczyny i konsekwencje hodowlane zmienności cytogenetycznej koni.2
T-W-2Wykorzystanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni: markery liczbowe, markery strukturalne, markery poliploidalności, ich wpływ na determinację i różnicowanie płci oraz potencjał reprodukcyjny ich nosicieli.2
T-W-3Wykorzystanie markerów w diagnostyce wad rozwojowych i chorób o podłożu cytogenetycznym.2
T-W-4Wprowadzenie do genetyki molekularnej konia. Definicja markerów molekularnych, ich rodzaje oraz źródła zmienności.2
T-W-5Molekularne markery klasy I oraz ich sprzężenie z cechami użytkowymi koni.2
T-W-6Molekularne markery klasy II. Możliwości ich wykorzystania.2
T-W-7Wykorzystanie markerów molekularnych w diagnostyce chorób o podłożu genetycznym i identyfikacji ich nosicieli.2
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowane literatury przedmiotu.4
A-A-3przygotowanie do zaliczenia częsci audytoryjnej.4
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O113_W01Student definiuje pojęcie markerów cytogenetycznych, określa ich rodzaje oraz potrafi wskazać na praktyczne ich wykorzystanie w diagnostyce i selekcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie z podstawami cytogenetyki konia (Equus caballus L.). Okreslenie przyczyny i konsekwencji zmienności cytogenetycznej tego gatunku. Poznanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce.
C-2Zapoznanie z genetyką molekularną konia. Rodzaje markerów molekularnych i ich sprzężenie z cechami użytkowymi. Możliości wykorzystania markerów w diagnostyce i selekcji hodowlanej.
Treści programoweT-W-1Wprowadenie do cytogenetyki konia. Definicja markerów cytogenetycznych. Przyczyny i konsekwencje hodowlane zmienności cytogenetycznej koni.
T-W-2Wykorzystanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni: markery liczbowe, markery strukturalne, markery poliploidalności, ich wpływ na determinację i różnicowanie płci oraz potencjał reprodukcyjny ich nosicieli.
T-W-3Wykorzystanie markerów w diagnostyce wad rozwojowych i chorób o podłożu cytogenetycznym.
T-W-4Wprowadzenie do genetyki molekularnej konia. Definicja markerów molekularnych, ich rodzaje oraz źródła zmienności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O113_W02Student zna pojęcie markerów genetycznych wraz z podziałem na klasy. Określa możliwości zastosowania tych markerów diagnostyce chorób genetycznych i pracy hodowlanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie z podstawami cytogenetyki konia (Equus caballus L.). Okreslenie przyczyny i konsekwencji zmienności cytogenetycznej tego gatunku. Poznanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce.
C-2Zapoznanie z genetyką molekularną konia. Rodzaje markerów molekularnych i ich sprzężenie z cechami użytkowymi. Możliości wykorzystania markerów w diagnostyce i selekcji hodowlanej.
Treści programoweT-A-6Markery molekularne w diagnostyce chorób genetycznych i wad rozwojowych.
T-A-7Mikoromacierze DNA we wspomaganiu pracy hodowlanej.
T-A-5Markery klasy II - możliwości identyfikacji.
T-W-5Molekularne markery klasy I oraz ich sprzężenie z cechami użytkowymi koni.
T-W-6Molekularne markery klasy II. Możliwości ich wykorzystania.
T-W-7Wykorzystanie markerów molekularnych w diagnostyce chorób o podłożu genetycznym i identyfikacji ich nosicieli.
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O113_U01Posługuje się podstawowymi technikami w analizach cytogenetycznych i molekularnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U18Umie stosować podstawowe prawa genetyczne i przewidzieć skutki ich działania w różnych populacjach zwierząt.
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych technik wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej i genetycznej wybranego gatunku.
Treści programoweT-A-1Przegląd podstawowych technik, wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej.
T-A-2Analiza kariotypu konia oraz identyfikacja nieprawidłowości chromosomowych.
T-A-3Metodyczne podstawy techniki PCR i jej odmian.
T-A-4Ientyfikacja form polimorficznych wybranych genów strukturalnych.
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.
Metody nauczaniaM-2wyjaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści zajęć laboaratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O133_K01Student ma świadomość celowości zastosowania podstawowych technik wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej i genetycznej u wybranego gatunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie z podstawami cytogenetyki konia (Equus caballus L.). Okreslenie przyczyny i konsekwencji zmienności cytogenetycznej tego gatunku. Poznanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce.
Treści programoweT-W-1Wprowadenie do cytogenetyki konia. Definicja markerów cytogenetycznych. Przyczyny i konsekwencje hodowlane zmienności cytogenetycznej koni.
T-W-2Wykorzystanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni: markery liczbowe, markery strukturalne, markery poliploidalności, ich wpływ na determinację i różnicowanie płci oraz potencjał reprodukcyjny ich nosicieli.
T-W-3Wykorzystanie markerów w diagnostyce wad rozwojowych i chorób o podłożu cytogenetycznym.
T-W-4Wprowadzenie do genetyki molekularnej konia. Definicja markerów molekularnych, ich rodzaje oraz źródła zmienności.
T-W-5Molekularne markery klasy I oraz ich sprzężenie z cechami użytkowymi koni.
T-W-6Molekularne markery klasy II. Możliwości ich wykorzystania.
T-W-7Wykorzystanie markerów molekularnych w diagnostyce chorób o podłożu genetycznym i identyfikacji ich nosicieli.
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie cytogenetycznej i genetycznej wybranego gatunku
3,5
4,0
4,5
5,0