Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla bydła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla bydła | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat znaczenia gospodarczego bydła, ras mlecznych i mięsnych, metod oceny pokroju, użytkowa mlecznego i mięsnego oraz technologii chowu różnych grup produkcyjnych bydła mlecznego i mięsnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie pomiarów zoometrycznych do obliczania masy ciała bydła oraz indeksów pokroju. Ocena wad budowy. Ocena pokroju metodą punktową. Rozpoznawanie różnych ras bydła. | 3 |
T-L-2 | Struktura i obrót stada bydła mlecznego i mięsnego. Obsada bydła i sztuki przeliczeniowe. | 3 |
T-L-3 | Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej krów. | 3 |
T-L-4 | Szacowanie wskaźnika zdolności wydojowej bydła oraz obliczanie stosunku proporcjonalnego z zależności od rasy oraz poziomu wydajności. | 3 |
T-L-5 | Kalkulacja kosztów produkcji mleka w zależności od wydajności krów oraz systemu utrzymania i żywienia. | 6 |
T-L-6 | Obliczanie wskaźników użytkowości mięsnej bydła i ich wykorzystanie w poprawie efektywności produkcji żywca wołowego. | 3 |
T-L-7 | Kalkulacja kosztów produkcji żywca wołowego w zależności od rodzaju i intensywności opasu. | 3 |
T-L-8 | Projekt tworzenia stada bydła mięsnego na bazie likwidowanego stada krów mlecznych z wykorzystaniem krzyżowania wypierającego. | 3 |
T-L-9 | Projekt tworzenia stada bydła mięsnego w oparciu o zakup czystorasowego materiału żeńskiego. | 3 |
T-L-10 | Projekt wykorzystania alternatywnych ras bydła użytkowanego dwukierunkowo lub jednostronnie mlecznie w stosowanych systemach produkcji w celu poprawy ich efektywności. | 3 |
T-L-11 | Ocena efektywności różnych systemów odchowu cieląt i młodzieży. | 2 |
35 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | System komputerowy zarządzania fermą bydła mlecznego. Ocena systemu konserwacji, żywienia i zadawania pasz ne fermie bydła. Podział na grupy produkcyjne oraz ocena stosowanego systemu doju i postępowania z mlekiem po doju. Utrzymanie różnych grup produkcyjnych i wiekowych na fermie bydła. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze bydła. Historia udomowienia. Rozmieszczenie i stan hodowli bydła w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji. | 3 |
T-W-2 | Wydajność mleczna krów w Polsce i na świecie. Cechy charakterystyczne produkcji bydlęcej w Polsce. | 3 |
T-W-3 | Rasy bydła hodowane w Polsce. Rasy bydła mlecznego i ich przydatność w różnych technologiach produkcji. | 3 |
T-W-4 | Rasy bydła mięsnego i ich przydatność w różnych technologiach produkcji. | 3 |
T-W-5 | Użytkowanie mleczne. | 3 |
T-W-6 | Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka. | 3 |
T-W-7 | Czynniki wpływające na ilość i jakość mięsa wołowego. | 3 |
T-W-8 | Systemy i rodzaje opasu oraz kategorie opasanego bydła. | 3 |
T-W-9 | Wykorzystanie krzyżowania towarowego w produkcji wołowiny wysokiej jakości. | 3 |
T-W-10 | Najważniejsze problemy w rozrodzie bydła. Wychów i żywienie cieląt oraz młodego bydła. | 3 |
T-W-11 | Żywienie krów mlecznych. Żywienie krów w okresie zasuszenia oraz w kolejnych okresach laktacji. | 3 |
T-W-12 | Najczęściej stosowane technologie żywienia bydła. Żywienie krów mamek oraz bydła opasowego. | 3 |
T-W-13 | Praca hodowlana w stadzie bydła mlecznego i mięsnego. Budynki inwentarskie dla różnych grup produkcyjnych. Zachowanie się bydła w różnych systemach i technologiach produkcji. | 3 |
T-W-14 | Organizacja hodowli bydła w Polsce. | 1 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach, przygotowanie projektów na wskazane tematy. | 35 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 20 |
A-L-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 14 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 12 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
83 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 40 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 7 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
A-W-6 | Egzamin, pisemne zaliczenie | 2 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, ocen z projektów i aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S1-D2_W01 Student zna metody oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła oraz najcześciej stosowane technologie w produkcji bydła. Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. Zna zasady pracy hodowlanej w obrębie stada. | ZO_1A_W10, ZO_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-10, T-W-12, T-W-7, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-13, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4 |
ZO_1A_ZOK-S1-D2_W02 Student zna kierunki produkcji bydlęcej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna pokrój bydła oraz zasady i metody jego oceny. Zna cel i metody identyfikacji i znakowania bydła. | ZO_1A_W10, ZO_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-14, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S1-D2_U01 Student potrafi rozpoznać różne rasy bydła i ocenić ich przydatność do różnych kierunków produkcji. Umie ocenić pokrój bydła oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. | ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-T-1, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
ZO_1A_ZOK-S1-D2_U02 Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka lub żywca wołowego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa wołowego w różnych warunkach produkcyjnych oraz zaprojektować nowe lub dokonać zmian dotychczas stosowanych technologii. | ZO_1A_U15, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-6, T-L-8, T-L-9 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S1-D2_K01 Student projektując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji mleka oraz mięsa wołowego w celu poprawy efektywności produkcji oraz jakości surowca wykazuje się kreatywnością, logicznym myśleniem i przedsiębiorczym działaniem. Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł z zakresu zootechniki. | ZO_1A_K04, ZO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-9 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S1-D2_W01 Student zna metody oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła oraz najcześciej stosowane technologie w produkcji bydła. Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. Zna zasady pracy hodowlanej w obrębie stada. | 2,0 | |
3,0 | Student zna najważniejsze metody oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła oraz najcześciej stosowane technologie w produkcji bydła. Zna niektóre czynniki wpływające na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. Zna podstawowe zasady pracy hodowlanej w obrębie stada. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZOK-S1-D2_W02 Student zna kierunki produkcji bydlęcej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna pokrój bydła oraz zasady i metody jego oceny. Zna cel i metody identyfikacji i znakowania bydła. | 2,0 | |
3,0 | Student zna najważniejsze kierunki produkcji bydlęcej i ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia najważniejsze rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie i zna ich przydatnośći w różnych technologiach produkcji. Zna pokrój bydła oraz zasady jego oceny. Potrafi wymienić cel i krótko opisać metody identyfikacji i znakowania bydła. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S1-D2_U01 Student potrafi rozpoznać różne rasy bydła i ocenić ich przydatność do różnych kierunków produkcji. Umie ocenić pokrój bydła oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać wybrane rasy bydła i krótko ocenić ich przydatność do różnych kierunków produkcji. Umie ocenić pokrój bydła, nazwać najważniejsze partie ciała. Potrafi dokonać analizy użytkowości mlecznej i mięsnej. Potrafi analizować czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz dokonać wstępnej kalkulacji opłacalność ich produkcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZOK-S1-D2_U02 Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka lub żywca wołowego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa wołowego w różnych warunkach produkcyjnych oraz zaprojektować nowe lub dokonać zmian dotychczas stosowanych technologii. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji mleka i mięsa wołowego w różnych warunkach produkcyjnych oraz zaproponować zmiany dotychczas stosowanych technologii w celu poprawy ich efektywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S1-D2_K01 Student projektując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji mleka oraz mięsa wołowego w celu poprawy efektywności produkcji oraz jakości surowca wykazuje się kreatywnością, logicznym myśleniem i przedsiębiorczym działaniem. Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł z zakresu zootechniki. | 2,0 | |
3,0 | Student projektując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji mleka oraz mięsa wołowego w celu poprawy efektywności produkcji oraz jakości surowca wykazuje się logicznym myśleniem i czynnym działaniem. Potrafi pozyskiwać informacje z niektórych źródeł z zakresu zootechniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grodzki H. (red.), Metody chowu i hodowli bydła, SGGW, Warszawa, 2011
- Guliński P., Bydło domowe - hodowla i użytkowanie, PWN, Warszawa, 2017
- Litwińczuk Z. i Szulc T. (red), Hodowla i użytkowanie bydła., PWRiL., Warszawa., 2005
- Kamieniecki H., Hodowla bydła. Skrypt., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szulc T. (red.), Hodowla zwierząt., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu., Wrocław, 2016
- Jasiorowski H., Światowe systemy użytkowania bydła czyli za krowim ogonem po całym świecie., Wielkopolskie Wydawnictwo Rolnicze, Poznań, 2011
- Pawlak H., Znane i mniej znane rasy bydła, Pro Agricola, 2013