Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Gerontologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gerontologia
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Gabinet Weterynaryjny Artemida
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Sieciński <alamarofci@gmail.com>
Inni nauczyciele Radosław Sieciński <alamarofci@gmail.com>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 25 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu anatomii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie sposobów opieki nad zwierzętami starszymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie zwierząt do USG4
T-L-2Przygotowanie zwierząt do EKG i RTG4
T-L-3Program opieki zdrowotnej nad starszymi psami i kotami4
T-L-4Zasady stosowania leków u pacjentów geriatrycznych i ich znieczulania5
T-L-5Aktualne możliwości terapii farmakologicznej zaburzeń behawioralnych3
T-L-6Choroby występujące u starszych psów i kotów-sposoby rozpoznawania, opieka5
25
wykłady
T-W-1Okresowe badania zwierząt (badania biochemiczne krwi, morfologia, USG, RTG, EKG)3
T-W-2Żywienie poszczególnych gatunków zwierząt4
T-W-3Profilaktyka poszczególnych gatunków zwierzat2
T-W-4Starzenie się i jego wpływ na zachowanie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykladów15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-D7_W01
Student posiada wiedzę z zakresu opieki nad zwierzętami w zaawansowanym wieku
ZO_1A_W15C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-D7_U01
Student umie opiekować się zwierzętami w zaawansowanym wieku
ZO_1A_U07, ZO_1A_U10C-1T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S1-D7_K01
Student posiada zdolność do opieki nad starszymi starszymi.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K07C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-D7_W01
Student posiada wiedzę z zakresu opieki nad zwierzętami w zaawansowanym wieku
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-D7_U01
Student umie opiekować się zwierzętami w zaawansowanym wieku
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S1-D7_K01
Student posiada zdolność do opieki nad starszymi starszymi.
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. J.D. Hoskins, tłum. K. Anusz, I. Bissenin, M. Garncarz, M. Jank, T. Mastalerz, R. Niziołek, R. Sapierzyński, A. Pomianowski, Geriatria i gerontologia psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie zwierząt do USG4
T-L-2Przygotowanie zwierząt do EKG i RTG4
T-L-3Program opieki zdrowotnej nad starszymi psami i kotami4
T-L-4Zasady stosowania leków u pacjentów geriatrycznych i ich znieczulania5
T-L-5Aktualne możliwości terapii farmakologicznej zaburzeń behawioralnych3
T-L-6Choroby występujące u starszych psów i kotów-sposoby rozpoznawania, opieka5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Okresowe badania zwierząt (badania biochemiczne krwi, morfologia, USG, RTG, EKG)3
T-W-2Żywienie poszczególnych gatunków zwierząt4
T-W-3Profilaktyka poszczególnych gatunków zwierzat2
T-W-4Starzenie się i jego wpływ na zachowanie1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykladów15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-D7_W01Student posiada wiedzę z zakresu opieki nad zwierzętami w zaawansowanym wieku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie sposobów opieki nad zwierzętami starszymi
Treści programoweT-W-2Żywienie poszczególnych gatunków zwierząt
T-W-3Profilaktyka poszczególnych gatunków zwierzat
T-W-1Okresowe badania zwierząt (badania biochemiczne krwi, morfologia, USG, RTG, EKG)
T-W-4Starzenie się i jego wpływ na zachowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S-D7_U01Student umie opiekować się zwierzętami w zaawansowanym wieku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Poznanie sposobów opieki nad zwierzętami starszymi
Treści programoweT-L-3Program opieki zdrowotnej nad starszymi psami i kotami
T-L-1Przygotowanie zwierząt do USG
T-L-5Aktualne możliwości terapii farmakologicznej zaburzeń behawioralnych
T-L-2Przygotowanie zwierząt do EKG i RTG
T-L-4Zasady stosowania leków u pacjentów geriatrycznych i ich znieczulania
T-L-6Choroby występujące u starszych psów i kotów-sposoby rozpoznawania, opieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOP-S1-D7_K01Student posiada zdolność do opieki nad starszymi starszymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Poznanie sposobów opieki nad zwierzętami starszymi
Treści programoweT-L-3Program opieki zdrowotnej nad starszymi psami i kotami
T-L-1Przygotowanie zwierząt do USG
T-L-2Przygotowanie zwierząt do EKG i RTG
T-L-4Zasady stosowania leków u pacjentów geriatrycznych i ich znieczulania
T-L-6Choroby występujące u starszych psów i kotów-sposoby rozpoznawania, opieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0