Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu zoologii kręgowców i etologii
W-2Wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, zagadnień ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.2
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.2
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.2
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.2
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców2
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.2
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.2
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.2
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.2
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców.2
T-W-5Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.2
T-W-6Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.2
T-W-7Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.2
T-W-8Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Omówienie projektów2
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O16.4_W01
Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
ZO_1A_W07C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-4M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O16.4_U01
Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
ZO_1A_U15C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-4M-4, M-2, M-3, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O5.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student postępuje zgodnie z zasadami prawidłowo prowadzonej introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych oraz ma świadomość zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
ZO_1A_K03C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-4M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O16.4_W01
Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Minimalna wiedza o roli zwierząt roślinożernych w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O16.4_U01
Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
2,0
3,0Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O5.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student postępuje zgodnie z zasadami prawidłowo prowadzonej introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych oraz ma świadomość zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
  2. Wasilewski Z., Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, Krajowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego, Radom, 2004
  3. Praca zbiorowa red. Wierzchoś E., Wypas wspólnotowy a zdrowie zwierząt, Akademia Rolnicza w Krakowie, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.2
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.2
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.2
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.2
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców2
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.2
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.2
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.2
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.2
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców.2
T-W-5Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.2
T-W-6Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.2
T-W-7Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.2
T-W-8Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Omówienie projektów2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O16.4_W01Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
Treści programoweT-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców.
T-W-5Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-W-6Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-W-7Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-W-8Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Minimalna wiedza o roli zwierząt roślinożernych w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O16.4_U01Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
Treści programoweT-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców.
T-W-5Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-W-6Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-W-7Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-W-8Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O5.2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student postępuje zgodnie z zasadami prawidłowo prowadzonej introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych oraz ma świadomość zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców.
T-W-5Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-W-6Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-W-7Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-W-8Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0