Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt
Sylabus przedmiotu Psychologia i behawior zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rehabilitacja zwierząt | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia i behawior zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza humanisryczno-społeczna |
W-2 | Podstawy socjologii |
W-3 | wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej |
W-4 | Podstawy psychologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu psychologii zwierząt |
C-2 | Celem wykładu jest przedstawienie prawnych aspektów ochrony zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących poprzez ukazanie zasady humanitarnej ochrony zwierząt obowiązującej w Polsce, wskazanie prawnych form ochrony dobrostanu zwierząt. |
C-3 | student uzyska podstawową wiedzę z zakresu behawioru zwierząt i komunikacji w świecie zwierząt oraz roli mechanizmów wpływających na ich zachowanie |
C-4 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z komunikacją interpersonalną w postępowaniu z klientem. |
C-5 | Poznanie zasad postępowania z ludźmi, zrozumienie zasad skutecznej komunikacji międzyludzkiej i negocjacji oraz zapoznanie się z różnymi technikami poprawy skuteczności komunikowania i negocjowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Komunikacja w świecie psów. Komunikacja werbalna i pozawerbalna. Sygnały uspokajające. | 2 |
T-L-2 | Zachowanie zwierząt w sytuacjach dyskomfortu, stresu, bólu, lęku. | 2 |
T-L-3 | Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Testy inteligencji psów. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola zmysłów, instynktów ,popędów i emocji. | 3 |
T-W-2 | Czy zwierzęta mają umysly? Samoświadomość w świecie u zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa. | 2 |
T-W-4 | Analiza elementów komunikacji. Formy komunikacji. Wywieranie wpływu na ludzi. | 1 |
T-W-5 | Komunikacja w sytuacjach konfilkotywch,negocjacje. | 1 |
T-W-6 | Pozytywne i negatywne skutki stresu. Techniki radzenia sobie ze stresem. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | praca z literaturą i przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | praca z literaturą i przygotowanie do zaliczenie | 18 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B01_W01 student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt | RZ_10-_W16 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
RZ_10-_PD-RZ-B01_W02 student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt | RZ_10-_W02, RZ_10-_W16 | — | C-2 | T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-3 |
RZ_10-_PD-RZ-B01_W03 student definiuje i opisuje mechanizmy wpływające na zachowanie zwierząt z uwzględnieniem zmysłów, popędów, instynktów i emocji | RZ_10-_W05 | — | C-3 | T-L-2 | M-1 | S-1 |
RZ_10-_PD-RZ-B01_W04 Zna sposoby i drogi komunikowania interpersonalnego, typy negocjacji i ich uwarunkowań oraz wymienia i charakteryzuje zasady, narzędzia i techniki komunikowania się i negocjowania. | RZ_10-_W07 | — | C-4, C-5 | T-W-4, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B01_U01 student potrafi zaproponować właściwe metody szkolenia psów uwzględniając specyfikę uczenia się tych zwierząt | RZ_10-_U09 | — | C-1 | T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B01_K01 student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | RZ_10-_K08 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-L-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B01_W01 student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RZ_10-_PD-RZ-B01_W02 student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał z zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RZ_10-_PD-RZ-B01_W03 student definiuje i opisuje mechanizmy wpływające na zachowanie zwierząt z uwzględnieniem zmysłów, popędów, instynktów i emocji | 2,0 | |
3,0 | student definiuje i opisuje mechanizmy wpływające na zachowanie zwierząt z uwzględnieniem zmysłów, popędów, instynktów i emocji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RZ_10-_PD-RZ-B01_W04 Zna sposoby i drogi komunikowania interpersonalnego, typy negocjacji i ich uwarunkowań oraz wymienia i charakteryzuje zasady, narzędzia i techniki komunikowania się i negocjowania. | 2,0 | |
3,0 | Zna sposoby i drogi komunikowania interpersonalnego, typy negocjacji i ich uwarunkowań oraz wymienia i charakteryzuje zasady, narzędzia i techniki komunikowania się i negocjowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B01_U01 student potrafi zaproponować właściwe metody szkolenia psów uwzględniając specyfikę uczenia się tych zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi zaproponować właściwe metody szkolenia psów uwzględniając specyfikę uczenia się tych zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-B01_K01 student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sadowski, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, Warszawa, 2007
- Coren S., Inteligencja psów, Książka i Wiedza, 2001
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt. Dz.U. Rzeczypospolitej Polskiej 1997 r nr 111, poz. 724., 2011
- Barbara Klimek, Przemoc wobec zwierząt i prawna ochrona zwierząt w Polsce, Życie Weterynaryjne, 2018
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, SGGW, 2003
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, SGGW, 1999
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, SGGW, 2002
Literatura dodatkowa
- Blendinger, Wstęp do psychologii konia, ZSP ZTK, Zbrosławice, 1984
- Skorupski K., Psychologia treningu koni, PWRiL, Warszawa, 2006
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów., SGGW, Warszawa, 2002
- Pisuła W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, GWP, Gdańsk, 2003