Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Embriologia i zaburzenia rozwojowe psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Embriologia i zaburzenia rozwojowe psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu morfologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Tworzenie narządów pierwotnych i zaburzenia ich rozwoju. | 2 |
T-A-2 | Zaburzenia rozwoju układu kostnego psa. | 2 |
T-A-3 | Zaburzenia rozwoju psa w wyniku chowu wsobnego. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie radiogramów w ocenie zaburzeń układu kostnego psa. | 2 |
T-L-2 | Praktyczne zajęcia prosektoryjne na ssakach w różnych etapach rozwoju. | 2 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój zarodkowy ssaka - etapy: przedimplantacyjny i poimplantacyjny. | 2 |
T-W-2 | Błony płodowe i typy łożysk. Bariera łożyskowa. | 2 |
T-W-3 | Organogeneza i zmiana kształtu ciała zarodka ssaka. | 2 |
T-W-4 | Terminologia zaburzeń rozwojowych ich geneza. Nazewnictwo oraz podział zaburzeń na wywołane czynnikami genetycznymi i środowiskowymi. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka najważniejszych zaburzeń w rozwoju psa. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie studenta do zajęc | 7 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach | 4 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęc | 3 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C34.4_W20 Definiuje podstawowe pojęcia związane z zaburzeniami rozwojowymi u psów oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad u psów pomiędzy układami | Kn_1P_W13, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C34.4_U01 Potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u psów | Kn_1P_U13 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C34.4_K01 Posiada zdolości niezbędną do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzeń rozwojowych u psów w terenie oraz ocenia ich znaczenie i potrwfi wskazać różnice występujące między nimi | Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C34.4_W20 Definiuje podstawowe pojęcia związane z zaburzeniami rozwojowymi u psów oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad u psów pomiędzy układami | 2,0 | nie definiuje pojęcia wada wrodzona,nie wymienia podstawowych wad wrodzonych u psów |
3,0 | zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów | |
3,5 | zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze wady wystepujące u psów | |
4,0 | zna i opisuje większość anomalii rozwojowych występujących u psów | |
4,5 | definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów | |
5,0 | zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych ,ichgenezę,przyczyny,podstawy etiologii oraz szczególowa charakterystykę najwazniejszych wad rozwojowych wystepujących u psów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C34.4_U01 Potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u psów | 2,0 | nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u psów |
3,0 | potrafi rozpoznawać podstawowe wady wrodzone u psów | |
3,5 | zna terminologię zaburzeń roswojowych | |
4,0 | potrwfi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową | |
4,5 | potrafi samodzielnie opisac konkretną anomalię rozwojową i zakfalifikować do jakich wad należy | |
5,0 | zna zasady terminologi zaburzen rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wadwrodzonych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C34.4_K01 Posiada zdolości niezbędną do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzeń rozwojowych u psów w terenie oraz ocenia ich znaczenie i potrwfi wskazać różnice występujące między nimi | 2,0 | Nie posiada wiedzy niezbędnej do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzen rozwojowych u psów w terenie oraz nie potrafi ocenić ich znaczenie i nie potrwfi wskazać różnic występujących między nimi |
3,0 | ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz nie do końca zdolność do jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość,kreatywność i postępowanie zgodne z nabyta wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejetności przy bezposredniej styczności z przypadkami wad wrodzonych u psów |
Literatura podstawowa
- Kruś S., Anatomia patologiczna, PZWL, Warszawa, 1980
- Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- Janicki A.M., PIES - DYSPLAZJA STAWÓW BIODROWYCH. PRAWO ZŁOTEJ PROPORCJI I TETRALOGIA PANEWKI WARTOŚCI DIAGNOSTYCZNE I PROGNOSTYCZNE, Galaktyka, Warszawa, 2012
- Adamiak Z., Ortopedia i traumatologia stawów kończyn i układu sercowo-mięśniowego psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2007