Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne w hodowli zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 2,00,60zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie akualnych metod molekularnych w identyfikacji markerów genetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Markery genetyczne wydolności fizycznej.2
T-L-2Markery genetyczne cech użytkowości mlecznej i mięsnej bydła domowego.4
T-L-3Markery genetyczne chorób neurodegeneracyjnych (polimorfizm genu PRNP).2
T-L-4Markery genetyczne płci ptaków i ssaków.2
T-L-5Markery genetyczne użytkowości rozrodczej i mięsnej świń4
T-L-6Markery genetyczne jakości mięsa wieprzowego4
T-L-7Markery genetyczne ubarwienia u kotów2
20
wykłady
T-W-1Badania genomów zwierząt. Charakterystyka markerów genetycznych.2
T-W-2Selekcja zwierząt z wykorzystaniem markerów genetycznych (MAS).2
T-W-3Selekcja genomowa zwierząt. Metody analizy genomu wykorzystywane w selekcji genomowej.2
T-W-4Markery genetyczne wybranych cech fenotypowych zwierząt domowych i wolnożyjących.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych.10
A-L-4Studiowanie wskazanego piśmiennictwa.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo z wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.13
A-W-3Konsultacje.2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie)
M-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.2_W01
Definiuje typy markerów genetycznych i rozróżnia metody ich identyfikacji.
Kn_1P_W10C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.2_U01
Potrafi dobrać metodę analizy do wybranego markera genetycznego.
Kn_1P_U02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.2_K01
Ma świadomość istnienia złożoności i różnorodności genomów zwierząt hodowlanych.
Kn_1P_K01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.2_W01
Definiuje typy markerów genetycznych i rozróżnia metody ich identyfikacji.
2,0
3,0Student ma świadomość istnienia markerów genetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.2_U01
Potrafi dobrać metodę analizy do wybranego markera genetycznego.
2,0
3,0Student potrafi rozróżnić metody analizy wybranych markerów genetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.2_K01
Ma świadomość istnienia złożoności i różnorodności genomów zwierząt hodowlanych.
2,0
3,0Student posiada świadomość istnienia złożoności genomów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brown TA, Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Słomski R, Analiza DNA, teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Markery genetyczne wydolności fizycznej.2
T-L-2Markery genetyczne cech użytkowości mlecznej i mięsnej bydła domowego.4
T-L-3Markery genetyczne chorób neurodegeneracyjnych (polimorfizm genu PRNP).2
T-L-4Markery genetyczne płci ptaków i ssaków.2
T-L-5Markery genetyczne użytkowości rozrodczej i mięsnej świń4
T-L-6Markery genetyczne jakości mięsa wieprzowego4
T-L-7Markery genetyczne ubarwienia u kotów2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania genomów zwierząt. Charakterystyka markerów genetycznych.2
T-W-2Selekcja zwierząt z wykorzystaniem markerów genetycznych (MAS).2
T-W-3Selekcja genomowa zwierząt. Metody analizy genomu wykorzystywane w selekcji genomowej.2
T-W-4Markery genetyczne wybranych cech fenotypowych zwierząt domowych i wolnożyjących.4
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych.10
A-L-4Studiowanie wskazanego piśmiennictwa.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo z wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.13
A-W-3Konsultacje.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C32.2_W01Definiuje typy markerów genetycznych i rozróżnia metody ich identyfikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie akualnych metod molekularnych w identyfikacji markerów genetycznych.
Treści programoweT-L-2Markery genetyczne cech użytkowości mlecznej i mięsnej bydła domowego.
T-L-3Markery genetyczne chorób neurodegeneracyjnych (polimorfizm genu PRNP).
T-L-4Markery genetyczne płci ptaków i ssaków.
T-L-1Markery genetyczne wydolności fizycznej.
T-L-6Markery genetyczne jakości mięsa wieprzowego
T-L-7Markery genetyczne ubarwienia u kotów
T-L-5Markery genetyczne użytkowości rozrodczej i mięsnej świń
T-W-4Markery genetyczne wybranych cech fenotypowych zwierząt domowych i wolnożyjących.
T-W-1Badania genomów zwierząt. Charakterystyka markerów genetycznych.
T-W-2Selekcja zwierząt z wykorzystaniem markerów genetycznych (MAS).
T-W-3Selekcja genomowa zwierząt. Metody analizy genomu wykorzystywane w selekcji genomowej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość istnienia markerów genetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C32.2_U01Potrafi dobrać metodę analizy do wybranego markera genetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie akualnych metod molekularnych w identyfikacji markerów genetycznych.
Treści programoweT-L-2Markery genetyczne cech użytkowości mlecznej i mięsnej bydła domowego.
T-L-3Markery genetyczne chorób neurodegeneracyjnych (polimorfizm genu PRNP).
T-L-4Markery genetyczne płci ptaków i ssaków.
T-L-1Markery genetyczne wydolności fizycznej.
T-L-6Markery genetyczne jakości mięsa wieprzowego
T-L-7Markery genetyczne ubarwienia u kotów
T-L-5Markery genetyczne użytkowości rozrodczej i mięsnej świń
T-W-4Markery genetyczne wybranych cech fenotypowych zwierząt domowych i wolnożyjących.
T-W-1Badania genomów zwierząt. Charakterystyka markerów genetycznych.
T-W-2Selekcja zwierząt z wykorzystaniem markerów genetycznych (MAS).
T-W-3Selekcja genomowa zwierząt. Metody analizy genomu wykorzystywane w selekcji genomowej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie)
M-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozróżnić metody analizy wybranych markerów genetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C32.2_K01Ma świadomość istnienia złożoności i różnorodności genomów zwierząt hodowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie akualnych metod molekularnych w identyfikacji markerów genetycznych.
Treści programoweT-L-2Markery genetyczne cech użytkowości mlecznej i mięsnej bydła domowego.
T-L-3Markery genetyczne chorób neurodegeneracyjnych (polimorfizm genu PRNP).
T-L-4Markery genetyczne płci ptaków i ssaków.
T-L-1Markery genetyczne wydolności fizycznej.
T-L-6Markery genetyczne jakości mięsa wieprzowego
T-L-7Markery genetyczne ubarwienia u kotów
T-L-5Markery genetyczne użytkowości rozrodczej i mięsnej świń
T-W-4Markery genetyczne wybranych cech fenotypowych zwierząt domowych i wolnożyjących.
T-W-1Badania genomów zwierząt. Charakterystyka markerów genetycznych.
T-W-2Selekcja zwierząt z wykorzystaniem markerów genetycznych (MAS).
T-W-3Selekcja genomowa zwierząt. Metody analizy genomu wykorzystywane w selekcji genomowej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie)
M-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada świadomość istnienia złożoności genomów.
3,5
4,0
4,5
5,0