Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ziołolecznictwo w weterynarii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ziołolecznictwo w weterynarii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki. |
W-2 | Wiedza z zakresu fizjologii zwierząt. |
W-3 | Wiedza z zakresu anatomii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich. |
C-2 | Zdobycie umiejętności zwązanych z łagodzeniem różnych dolegliwości zwierząt za pomocą preparatów ziołowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii. | 2 |
T-A-2 | Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych. | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt. | 2 |
T-A-4 | Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu. | 2 |
T-A-5 | Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia fitoterapii weterynaryjnej. | 2 |
T-W-2 | Przygotowanie preparatów ziołowych (zbiór, suszenie oraz preparatyka ziół). | 2 |
T-W-3 | Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-W-5 | Zioła wykorzystywane w leczeniu psów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Film dydaktyczny |
M-4 | Pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zalczenie pisemne na ostatnich zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_XV084_W01 Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych. | Kn_1P_W09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_XV084_U01 Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych. | Kn_1P_U13, Kn_1P_U11 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C23.2_K01 Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt | Kn_1P_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_XV084_W01 Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych. | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić działania substancji aktywnych ziół. Nie podrafi scharakteryzować ziół pod kątem ich właściwości i leczenia różnych schorzeń. |
3,0 | Student wymienia substancje aktywne ziół. Zna podstawowe właściowści wybranych ziół. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_XV084_U01 Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać ziół do terapii dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych. |
3,0 | Student dobiera dwa zioła do danego schorzenia zwierząt domowych i wie w jaki sposób je zastosować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C23.2_K01 Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt | 2,0 | Student nie wykazuje świadomości roli ziół w ochronie zdrowia psów . |
3,0 | Student wykazuje świadomosć roli ziół w ochronie zdrowia psów w podstawowym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sadowska Ała red., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
- Wasilewska Grażyna, Polskie zioła lecznicze i uzdrawiające, Wydawnictwo RM., Warszawa, 2015
- Gorzkowska Magdalena, Zioła: jak zbierać, przetwarzać, stosować, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica, 2013
- Senderski Mateusz Emanuel, Prawie wszystko o ziołach i ziołolecznictwie, Wydawnictwo Mateusz E. Senderski, Podkowa Leśna, 2015, Wydanie 2 popr. zm.
Literatura dodatkowa
- Dawid-Pać Renata, Nowak Gerard red., Leki pochodzenia naturalnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań, 2012
- Nowak Zbigniew, Tomasz, Antybiotyki z apteki Pana Boga, Wydawnictwo AA, Kraków, 2014
- Klimuszko Czesław, Wróćmy do ziół leczniczych, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 2014