Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,80,60zaliczenie
wykładyW4 10 0,60,20egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,60,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
C-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)2
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).2
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).3
T-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).3
10
laboratoria
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.2
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.2
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).2
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).2
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).2
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).2
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.2
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.4
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).3
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.3
T-L-11Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.4
T-L-12Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)2
30
wykłady
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).2
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.2
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.4
T-W-4Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-3Konsultacje1
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć18
A-L-4Konsultacje2
70
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta3
A-W-3Egzamin2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C11_W01
Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
Kn_1P_W09, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08C-2, C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-9M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1, S-4
Kn_1P_C11_W02
Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
Kn_1P_W09, Kn_1P_W08C-2, C-1T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C11_U01
Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
Kn_1P_U10C-2, C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C11_K01
Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06C-2, C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C11_W01
Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
2,0
3,0Student zna podstawowe metody diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej u psów; potrafi właściwie określić kryteria podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C11_W02
Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
2,0
3,0Student wymienia i ogólnie charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane kierowaniu rozrodem psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C11_U01
Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje podstawowe kliniczne i laboratoryjne procedury rutynowej diagnostyki układu rozrodczego psów i suk; wyniki metod stosowanych w tym zakresie interpretuje w miarę samodzielnie; ogólnie wyjaśnia podłoże oraz opisuje objawy często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C11_K01
Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
2,0
3,0Student poprawnie uzasadnia znaczenie diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych u psów oraz przestrzeganie zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbowski S. (red), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999
  2. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  3. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodczej samca., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  4. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013
  5. Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014
  6. Baumgartner W. (red), Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)2
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).2
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).3
T-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.2
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.2
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).2
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).2
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).2
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).2
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.2
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.4
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).3
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.3
T-L-11Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.4
T-L-12Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).2
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.2
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.4
T-W-4Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-3Konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć18
A-L-4Konsultacje2
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta3
A-W-3Egzamin2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C11_W01Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej u psów; potrafi właściwie określić kryteria podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C11_W02Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-11Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.
T-L-12Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
T-W-4Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i ogólnie charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane kierowaniu rozrodem psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C11_U01Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje podstawowe kliniczne i laboratoryjne procedury rutynowej diagnostyki układu rozrodczego psów i suk; wyniki metod stosowanych w tym zakresie interpretuje w miarę samodzielnie; ogólnie wyjaśnia podłoże oraz opisuje objawy często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C11_K01Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
C-1Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu
Treści programoweT-A-4Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk).
T-A-1Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia)
T-A-2Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa (badanie mikrobiologiczne, badanie ultrasonograficzne i rentgenowskie, biopsje jąder). Oznaczanie poziomu hormonów u samca (wartości referencyjne i testy stymulacji).
T-A-3Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne).
T-L-3Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa).
T-L-4Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników: HOST, testy z sondami fluorescencyjnymi (JC-1).
T-L-6Testy biochemiczne nasienia (określanie aktywności fosfatazy zasadowej, AspAT).
T-L-7Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora.
T-L-8Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego.
T-L-1Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników.
T-L-2Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera oraz gęstości nasienia na stoliku Bloma.
T-L-10Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk.
T-L-9Diagnostyka obrazowa w ocenie stanu cyklu suki (USG i RTG, endoskopia).
T-L-11Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia.
T-L-12Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE)
T-W-3Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania.
T-W-1Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem).
T-W-2Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk.
T-W-4Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych)
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie uzasadnia znaczenie diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych u psów oraz przestrzeganie zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów
3,5
4,0
4,5
5,0