Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia komórki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia komórki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z biologi na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek. | 2 |
T-A-2 | Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej. | 2 |
T-A-3 | Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich. | 2 |
T-A-4 | Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola mitochondrów. | 2 |
T-A-5 | Struktura i rola aparatu Golgiego. Mechanizm endo- i egzocytozy. | 2 |
T-A-6 | Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji. | 2 |
T-A-7 | Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza. | 2 |
T-A-8 | Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego. | 2 |
T-A-9 | Metabolizm wyspecjalizowanych komórek (wątrobowych, tłuszczowych, mięśniowych). Specyfika metabolizmu brunatnej tkanki tłuszczowej. | 2 |
T-A-10 | Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe. | 2 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami. | 2 |
T-W-3 | Wymiana informacji między komórkami. Receptory. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami. Pojęcie i klasyfikacja receptorów. Receptory powierzchni komórki. Wewnątrzkomórkowe kaskady sygnalizacyjne. Wtórne przekaźniki. Receptory cytozolowe i jądrowe. | 2 |
T-W-4 | Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika. | 2 |
T-W-5 | Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 20 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B24.3_W01 Student zna podstawową strukturę różnicująca komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie. Student zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych. | Kn_1P_W07, Kn_1P_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B24.3_U01 Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy. Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące. | Kn_1P_U01, Kn_1P_U03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B24.3_K01 Wykazuje chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w merytoryczną dyskusję. | Kn_1P_K02, Kn_1P_K03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B24.3_W01 Student zna podstawową strukturę różnicująca komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie. Student zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych. | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B24.3_U01 Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy. Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące. | 2,0 | |
3,0 | Student radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B24.3_K01 Wykazuje chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w merytoryczną dyskusję. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą chęć poszerzania wiedzy i słabo angażuje się w merytoryczną dyskusję. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alberts B. i wsp., Podstawy biologii komórki (tom 1. i 2.), Naukowe PWN, Warszawa, 2005, wyd. II
Literatura dodatkowa
- Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, Naukowe PWN, Warszawa, 2003