Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Badania molekularne w diagnostyce weterynaryjnej - aspekty praktyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania molekularne w diagnostyce weterynaryjnej - aspekty praktyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biologii molekularnej, podstaw genetyki, biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem nauczania jest przekazanie wiedzy, która w powiązaniu z innymi przedmiotami podstawowymi, powinna umożliwić studentom kynologii szerokie spojrzenie na biologię molekularną i jej wykorzystanie w weterynarii. |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej. |
C-3 | Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej. Sposoby postępowania ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz. | 2 |
T-L-2 | Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR). | 2 |
T-L-3 | Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA). | 2 |
T-L-4 | FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt. | 1 |
T-L-5 | „Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR. | 1 |
T-L-6 | Diagnostyka chorób dziedzicznych wybranych ras psów i kotów. | 1 |
T-L-7 | Metody szybkiego wykrywania obecności patogenów, czynników zjadliwości w żywności, paszach i w materiale zakaźnym (PCR, surowice diagnostyczne). | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej. | 2 |
T-W-2 | Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni. | 1 |
T-W-3 | Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca. | 1 |
T-W-4 | Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii. | 1 |
T-W-5 | Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn. | 2 |
T-W-6 | Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 11 |
A-L-3 | analiza i interpretacja otrzymanych wyników - opracowanie | 10 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
A-L-5 | studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 10 |
A-L-6 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych | 7 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | samodzielne analizowanie treści wykładów | 5 |
A-W-3 | samodzielne przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | czytanie wskazanego piśmiennictwa z zakresu przedmiotu | 5 |
A-W-5 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na którą skłąda się aktywność i praca na zajęciach oraz zaliczenie pisemne treści wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.3_W10 Student zna możliwości zastosowania diagnostyki molekularnej w weterynarii. Orientuje się w możliwościach aplikacyjnych poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury. | Kn_1P_W10, Kn_1P_W04 | — | — | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.3_U02 Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki. | Kn_1P_U02 | — | — | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.3_K04 Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej. | Kn_1P_K02, Kn_1P_K04 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.3_W10 Student zna możliwości zastosowania diagnostyki molekularnej w weterynarii. Orientuje się w możliwościach aplikacyjnych poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury. | 2,0 | |
3,0 | Student wyjaśnia zasady poszczególnych metod biologii molekularnej. Charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.3_U02 Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.3_K04 Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej. | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowak Z., Gruszczynska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2007
- Słomski R., Przykłady analiz DNA, AR, Poznań, 2004
- W. Baumgartner, Diagnostyka kliniczna zwierząt, Urban&Partner, Wrocław, 2011
Literatura dodatkowa
- Nowak Z., Genetyka zwierząt w teorii i praktyce, SGGW, 2015