Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka laboratoryjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka laboratoryjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboratoriach diagnostycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe metody jakościowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilościowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej. | 2 |
T-L-2 | Badanie kału. Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl- Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych. | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy. | 3 |
T-L-4 | Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badań, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych. | 2 |
T-L-5 | Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy użyciu analizatora hematologicznego. Jonogram – oznaczenie stężenia jonów K+, Ca2+, Na+ w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników. | 2 |
T-L-6 | Badanie ogólne moczu – badania jakościowe i ilościowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe związki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciężar właściwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. | 1 |
T-L-7 | Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego. | 2 |
T-L-8 | Ocena układu białokrwinkowego i czerwonokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników. | 1 |
T-W-2 | Analiza wiarygodnosci wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływajace na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych. | 1 |
T-W-3 | Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy. | 2 |
T-W-4 | Podstawy diagnostyki hematologicznej. Badanie morfologiczne krwi obwodowej – metody manualne i automatyczne. | 1 |
T-W-5 | Badanie ogólne moczu. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 22 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa fachowego | 22 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia wykladów | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych) |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniający cały zakres materiału. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B21_W01 Zna i omawia metody stosowane w diagnostyce llaboratoryjnej | Kn_1P_W09 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B21_U01 Potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem analitycznym | Kn_1P_U02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B21_K01 Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie | Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B21_W01 Zna i omawia metody stosowane w diagnostyce llaboratoryjnej | 2,0 | |
3,0 | Student omawia ważniejsze metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B21_U01 Potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem analitycznym | 2,0 | |
3,0 | Z pomocą nauczyciela wykonuje analizy laboratoryjne przy zastosowaniu odpowiedniego sprzętu analitycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B21_K01 Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje średnią odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych osób oraz za powierzone mu mienie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dembinska-Kiec A., Naskalski J., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2002
- Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Lublin, 2001
Literatura dodatkowa
- Malicka E. (red), Sekcja zwłok zwierząt, SGGW, Warszawa, 2008
- Tomaszewski J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993