Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Lobbing w życiu publicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Lobbing w życiu publicznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomości podstawowych zagadnień dotyczących lobbingu, jego form i mechanizmów oraz skutków dla gospodarki i życia społecznego.
C-2Dostrzeganie sytuacji i potencjalnych przedmiotów działań lobbingowych w wąskim i szerokim wymiarze (szczebel lokalny - kraj).
C-3Zastosowanie wiedzy o lobbingu w przyszłej działalności zawodowej z zachowaniem etycznych i prawnych regulacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.2
T-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.2
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.2
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.2
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).2
T-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.2
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładów, analiza literatury.4
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.4
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.5_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu terminologii i problematyki lobbingu.
Kn_2A_W01C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.5_U01
Potrafi trafnie identyfikować pola działań różnych podmiotów jako przedmiot działania lobbingowego i innych form wpływu.
Kn_2A_U05C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.5_K01
Posiada kompetencje w zakresie prawnych i etycznych zachowań w sferze lobbingu w kontekście swojej przyszłej pracy zawodowej.
Kn_2A_K01, Kn_2A_K04C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.5_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu terminologii i problematyki lobbingu.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania człowieka w instytucjach, lobbowaniu. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.5_U01
Potrafi trafnie identyfikować pola działań różnych podmiotów jako przedmiot działania lobbingowego i innych form wpływu.
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji lobbingujących
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań lobbingujących nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy.
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań lobbingujących. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań lobbingujących. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji lobbingujących i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację lobbingujacą, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.5_K01
Posiada kompetencje w zakresie prawnych i etycznych zachowań w sferze lobbingu w kontekście swojej przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków lobbującej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Clamen M., Lobbing i jego sekrety, Felberg SA, Warszawa, 2005
  2. Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kurczewska U., Molęda-Zdziech M., Lobbing w Unii Europejskiej, ISP, Warszawa, 2002
  2. Michałowska-Gorywoda K., Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej, Scholar, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.2
T-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.2
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.2
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.2
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).2
T-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.2
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładów, analiza literatury.4
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.4
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.5_W01Zna podstawowe zagadnienia z zakresu terminologii i problematyki lobbingu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-2Dostrzeganie sytuacji i potencjalnych przedmiotów działań lobbingowych w wąskim i szerokim wymiarze (szczebel lokalny - kraj).
C-3Zastosowanie wiedzy o lobbingu w przyszłej działalności zawodowej z zachowaniem etycznych i prawnych regulacji.
C-1Znajomości podstawowych zagadnień dotyczących lobbingu, jego form i mechanizmów oraz skutków dla gospodarki i życia społecznego.
Treści programoweT-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.
T-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania człowieka w instytucjach, lobbowaniu. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.5_U01Potrafi trafnie identyfikować pola działań różnych podmiotów jako przedmiot działania lobbingowego i innych form wpływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Dostrzeganie sytuacji i potencjalnych przedmiotów działań lobbingowych w wąskim i szerokim wymiarze (szczebel lokalny - kraj).
C-3Zastosowanie wiedzy o lobbingu w przyszłej działalności zawodowej z zachowaniem etycznych i prawnych regulacji.
C-1Znajomości podstawowych zagadnień dotyczących lobbingu, jego form i mechanizmów oraz skutków dla gospodarki i życia społecznego.
Treści programoweT-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.
T-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji lobbingujących
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań lobbingujących nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy.
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań lobbingujących. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań lobbingujących. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji lobbingujących i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację lobbingujacą, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.5_K01Posiada kompetencje w zakresie prawnych i etycznych zachowań w sferze lobbingu w kontekście swojej przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Kn_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-2Dostrzeganie sytuacji i potencjalnych przedmiotów działań lobbingowych w wąskim i szerokim wymiarze (szczebel lokalny - kraj).
C-3Zastosowanie wiedzy o lobbingu w przyszłej działalności zawodowej z zachowaniem etycznych i prawnych regulacji.
C-1Znajomości podstawowych zagadnień dotyczących lobbingu, jego form i mechanizmów oraz skutków dla gospodarki i życia społecznego.
Treści programoweT-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.
T-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków lobbującej.
3,5
4,0
4,5
5,0