Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
Sylabus przedmiotu Bioengineering in Animal Production:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioengineering in Animal Production | ||
Specjalność | Biotechnology in Animal Production and Environmental Protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basics of genetics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Introduction to different molecular techniques used in animal breeding. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Molecular diagnostics of diseases in farm animals | 2 |
T-L-2 | Genetic testing of production traits. Marker-assisted selection | 2 |
T-L-3 | Genetic tests of sport performance in horses, pigeons and dogs | 4 |
T-L-4 | Avian DNA sexing test | 2 |
T-L-5 | Aggression in dogs (VNTR polymorphism in DRD4 gene) | 2 |
T-L-6 | Analysis of RYR1 gene polymorphism in native and high-production pigs | 4 |
T-L-7 | Assessment of the pet food authenticity based on DNA analysis | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Genetic diagnostics of animals - introduction | 2 |
T-W-2 | Genetic diseases of domestic animals. Resistance to diseases | 2 |
T-W-3 | Prions diseases. Molecular basis, symptoms, genetic testing of farm animals | 3 |
T-W-4 | Genetic diagnostics of production and functional traits of animals. Marker-assisted selection | 3 |
T-W-5 | Parentage verification of animals | 2 |
T-W-6 | Genetic diagnostics of sport performance (horses, dogs, racing pigeons) | 2 |
T-W-7 | State of animal genetic resources and their use | 2 |
T-W-8 | Implementation of programmes for the conservation of animal genetic resources | 2 |
T-W-9 | Application of DNA based methods in the monitoring of animal genetic resources | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in the classes | 20 |
A-L-2 | Participation in the consultations | 2 |
A-L-3 | Study of given literature | 15 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in the classes | 20 |
A-W-2 | Participation in the consultations | 2 |
A-W-3 | Individual preparing to pass lectures | 16 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lectures (ppt presentations) |
M-2 | Laboratory classes. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: final test |
S-2 | Ocena formująca: observation of group work |
S-3 | Ocena formująca: preparation of project |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D02_W01 Student describes the molecular strategy for genetic diagnostics of animals. Specify of genetic diseases of animals, with description of their molecular basis | BTap_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
BTap_2A_BTA-S2-D02_W02 Student characterizes animal species and breeds included in the programmes for the conservation of animal genetic resources in Poland and worldwide; indicate the need for the conservation of animal genetic resources. | BTap_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D02_U01 Student can utilize an appropriate DNA test in genetic diagnostics of animals. | BTap_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D02_K01 Student is creative in preparation of DNA tests for genetic diagnostic of animals. | BTap_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-9 | M-2 | S-2, S-3 |
BTap_2A_BTA-S2-D02_K02 Student is aware of the decrease in biodiversity and expresses own opinion regarding the conservation of animal genetic resources | BTap_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D02_W01 Student describes the molecular strategy for genetic diagnostics of animals. Specify of genetic diseases of animals, with description of their molecular basis | 2,0 | |
3,0 | The student understands the basic scope of the material, shows an average interest in knowledge, makes many errors in the expression of knowledge | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTap_2A_BTA-S2-D02_W02 Student characterizes animal species and breeds included in the programmes for the conservation of animal genetic resources in Poland and worldwide; indicate the need for the conservation of animal genetic resources. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to indicate the need to protect biodiversity, gives examples of programs for the protection of genetic resources | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D02_U01 Student can utilize an appropriate DNA test in genetic diagnostics of animals. | 2,0 | |
3,0 | The student uses the molecular test indicated by the teacher and uses the teacher's help | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D02_K01 Student is creative in preparation of DNA tests for genetic diagnostic of animals. | 2,0 | |
3,0 | The student shows discipline in working in a group | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTap_2A_BTA-S2-D02_K02 Student is aware of the decrease in biodiversity and expresses own opinion regarding the conservation of animal genetic resources | 2,0 | |
3,0 | The student has a basic awareness of the disappearance of biodiversity and the need to counteract it by protecting genetic resources | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |