Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Histologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Histologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 0,40,41zaliczenie
wykładyW3 10 0,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu anatomii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagnieniami związanymi z szeroko rozumianą histologią.
C-2Zapoznanie studentów z budową morfologiczną całych organizmów, ze szczególnym uzwględnieniem niektórych komórek, tkanek i narządów.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami badawczymi stosowanymi w histologii.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podstawowej analizy morfologicznej.
C-5Ukształtowanie umietności przeprowadzenia podstawowego barwienia histologicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza budowy wybranych tkanek (typy nabłonków, tkanka łączna tłuszczowa, tkanka chrzęstna i kostna, nerwowa i glejowa).2
T-L-2Analiza budowy wybranych gruczołów wydzielania wewnętrznego (przysadka, szyszynka, tarczyca, nadnercza).2
T-L-3Analiza budowy narządów zmysłów (układ słuchu i równowagi, układ widzenia, oko)2
T-L-4Barwienie trójbarwne Massona. Zastosowanie oraz różne warianty barwienia. Barwienie trójbarwne preparatów nerek i wątroby. Analiza struktury wybarwionych preparatów.4
10
wykłady
T-W-1Wstęp do histologii. Cel i zadania technik histologicznych. Pobieranie i przygotowanie materiału do badań histologicznych. Podstawy metod barwienia. Metody histochemiczne i immunohistochemiczne. Barwienie fluorescencyjne. Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w badaniach histologicznych. Wstęp do cytologii.2
T-W-2Podstawy cytologii. Barwienia wykorzystywane w diagnostyce cytologicznej. Skład tkanek i ich ogólne cechy fizyczne i chemiczne. Podstawowe rodzaje tkanek (krew, tkanki podporowe i łączne, tkanki nabłonkowe i mięśnie, tkanka nerwowa).2
T-W-3Układ immunologiczny. Komórki układu immunologicznego. Narządy ośrodkowe i obwodowe układu limfatycznego. Skóra. Budowa i funkcja skóry. Włosy, paznokcie, pazury. Gruczoły potowe i łojowe.2
T-W-4Histologia wybranych układów. Wybrane zagadnienia ze szczegółowej budowy nabłonka oddechowego, wątroby, trzustki oraz nerek.2
T-W-5Mikroskopia elektronowa. Ultrastruktura wybranych tkanek i narządów.1
T-W-6Pisemne zaliczenie treści wykładów i laboratoriów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach10
10
wykłady
A-W-1uczestniczenie w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia zajęć3
A-W-3konsultacje2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Praca w grupach
M-4Analiza i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej pracy podczas zajęć laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie raportu końcowego z przeprowadzonych zajęć praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiadomości z treści wykładów i laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S1-B17_W05
Wykazuje znajomość budowy morfologicznej tkanek i narządów
BT_1A_W05C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-3
BT_1A_BT-S1-B17_W08
Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami w badaniach histologicznych
BT_1A_W08C-3T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S1-B17_U0
Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów zwierząt.
BT_1A_U05C-4T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-4, M-3S-3
BT_1A_BT-S1-B17_U05
Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek, tkanek i nąrządów organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach
BT_1A_U05C-5T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-4, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S1-B17_K01
Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BT_1A_K06, BT_1A_K04C-4, C-5T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S1-B17_W05
Wykazuje znajomość budowy morfologicznej tkanek i narządów
2,0
3,0Posiada minimalną wiedzę z zakresu budowy morfologicznej tkanke i narządów.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S1-B17_W08
Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami w badaniach histologicznych
2,0
3,0Posiada minimalną wiedzę z zakresu technik stosowanych w badaniach histologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S1-B17_U0
Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów zwierząt.
2,0
3,0Umie omówić budowę posczezgólnych tkanek i narządów w stopniu minimalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S1-B17_U05
Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek, tkanek i nąrządów organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach
2,0
3,0W stopniu minimalnym posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu histologii oraz w stopniu minimalnym potrafi wskazać metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S1-B17_K01
Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0W stopniu minimalnym wykazuje otwartość, minimalnie rozwija własną aktywność
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sawicki W, Malejczyk J, Histologia, PZWL, Warszawa, 2008
  2. Kuryszko J, Madej J.P., Kapuśniak V., Ćwiczenia z histologii zwierząt., UWP, Wrocław, 2012
  3. Ostrowski K, Histologia, PZWL, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Young B, Lowe J, Stevens A, Heath, Histologia. Podręcznik i atlas, Elsevier, 2017
  2. Zabel M, Histologia, Elsevier, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza budowy wybranych tkanek (typy nabłonków, tkanka łączna tłuszczowa, tkanka chrzęstna i kostna, nerwowa i glejowa).2
T-L-2Analiza budowy wybranych gruczołów wydzielania wewnętrznego (przysadka, szyszynka, tarczyca, nadnercza).2
T-L-3Analiza budowy narządów zmysłów (układ słuchu i równowagi, układ widzenia, oko)2
T-L-4Barwienie trójbarwne Massona. Zastosowanie oraz różne warianty barwienia. Barwienie trójbarwne preparatów nerek i wątroby. Analiza struktury wybarwionych preparatów.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do histologii. Cel i zadania technik histologicznych. Pobieranie i przygotowanie materiału do badań histologicznych. Podstawy metod barwienia. Metody histochemiczne i immunohistochemiczne. Barwienie fluorescencyjne. Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w badaniach histologicznych. Wstęp do cytologii.2
T-W-2Podstawy cytologii. Barwienia wykorzystywane w diagnostyce cytologicznej. Skład tkanek i ich ogólne cechy fizyczne i chemiczne. Podstawowe rodzaje tkanek (krew, tkanki podporowe i łączne, tkanki nabłonkowe i mięśnie, tkanka nerwowa).2
T-W-3Układ immunologiczny. Komórki układu immunologicznego. Narządy ośrodkowe i obwodowe układu limfatycznego. Skóra. Budowa i funkcja skóry. Włosy, paznokcie, pazury. Gruczoły potowe i łojowe.2
T-W-4Histologia wybranych układów. Wybrane zagadnienia ze szczegółowej budowy nabłonka oddechowego, wątroby, trzustki oraz nerek.2
T-W-5Mikroskopia elektronowa. Ultrastruktura wybranych tkanek i narządów.1
T-W-6Pisemne zaliczenie treści wykładów i laboratoriów.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia zajęć3
A-W-3konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S1-B17_W05Wykazuje znajomość budowy morfologicznej tkanek i narządów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W05Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową morfologiczną całych organizmów, ze szczególnym uzwględnieniem niektórych komórek, tkanek i narządów.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagnieniami związanymi z szeroko rozumianą histologią.
Treści programoweT-W-5Mikroskopia elektronowa. Ultrastruktura wybranych tkanek i narządów.
T-W-1Wstęp do histologii. Cel i zadania technik histologicznych. Pobieranie i przygotowanie materiału do badań histologicznych. Podstawy metod barwienia. Metody histochemiczne i immunohistochemiczne. Barwienie fluorescencyjne. Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w badaniach histologicznych. Wstęp do cytologii.
T-W-2Podstawy cytologii. Barwienia wykorzystywane w diagnostyce cytologicznej. Skład tkanek i ich ogólne cechy fizyczne i chemiczne. Podstawowe rodzaje tkanek (krew, tkanki podporowe i łączne, tkanki nabłonkowe i mięśnie, tkanka nerwowa).
T-W-3Układ immunologiczny. Komórki układu immunologicznego. Narządy ośrodkowe i obwodowe układu limfatycznego. Skóra. Budowa i funkcja skóry. Włosy, paznokcie, pazury. Gruczoły potowe i łojowe.
T-W-4Histologia wybranych układów. Wybrane zagadnienia ze szczegółowej budowy nabłonka oddechowego, wątroby, trzustki oraz nerek.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiadomości z treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada minimalną wiedzę z zakresu budowy morfologicznej tkanke i narządów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S1-B17_W08Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami w badaniach histologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami badawczymi stosowanymi w histologii.
Treści programoweT-W-2Podstawy cytologii. Barwienia wykorzystywane w diagnostyce cytologicznej. Skład tkanek i ich ogólne cechy fizyczne i chemiczne. Podstawowe rodzaje tkanek (krew, tkanki podporowe i łączne, tkanki nabłonkowe i mięśnie, tkanka nerwowa).
T-W-5Mikroskopia elektronowa. Ultrastruktura wybranych tkanek i narządów.
T-W-1Wstęp do histologii. Cel i zadania technik histologicznych. Pobieranie i przygotowanie materiału do badań histologicznych. Podstawy metod barwienia. Metody histochemiczne i immunohistochemiczne. Barwienie fluorescencyjne. Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w badaniach histologicznych. Wstęp do cytologii.
T-W-4Histologia wybranych układów. Wybrane zagadnienia ze szczegółowej budowy nabłonka oddechowego, wątroby, trzustki oraz nerek.
T-W-3Układ immunologiczny. Komórki układu immunologicznego. Narządy ośrodkowe i obwodowe układu limfatycznego. Skóra. Budowa i funkcja skóry. Włosy, paznokcie, pazury. Gruczoły potowe i łojowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiadomości z treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada minimalną wiedzę z zakresu technik stosowanych w badaniach histologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S1-B17_U0Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach; potrafi założyć wybrane hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podstawowej analizy morfologicznej.
Treści programoweT-L-3Analiza budowy narządów zmysłów (układ słuchu i równowagi, układ widzenia, oko)
T-L-2Analiza budowy wybranych gruczołów wydzielania wewnętrznego (przysadka, szyszynka, tarczyca, nadnercza).
T-L-1Analiza budowy wybranych tkanek (typy nabłonków, tkanka łączna tłuszczowa, tkanka chrzęstna i kostna, nerwowa i glejowa).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Analiza i dyskusja
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiadomości z treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie omówić budowę posczezgólnych tkanek i narządów w stopniu minimalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S1-B17_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek, tkanek i nąrządów organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach; potrafi założyć wybrane hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umietności przeprowadzenia podstawowego barwienia histologicznego.
Treści programoweT-L-4Barwienie trójbarwne Massona. Zastosowanie oraz różne warianty barwienia. Barwienie trójbarwne preparatów nerek i wątroby. Analiza struktury wybarwionych preparatów.
T-L-3Analiza budowy narządów zmysłów (układ słuchu i równowagi, układ widzenia, oko)
T-L-1Analiza budowy wybranych tkanek (typy nabłonków, tkanka łączna tłuszczowa, tkanka chrzęstna i kostna, nerwowa i glejowa).
T-L-2Analiza budowy wybranych gruczołów wydzielania wewnętrznego (przysadka, szyszynka, tarczyca, nadnercza).
Metody nauczaniaM-4Analiza i dyskusja
M-3Praca w grupach
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie raportu końcowego z przeprowadzonych zajęć praktycznych
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej pracy podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu minimalnym posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu histologii oraz w stopniu minimalnym potrafi wskazać metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S1-B17_K01Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
BT_1A_K04Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podstawowej analizy morfologicznej.
C-5Ukształtowanie umietności przeprowadzenia podstawowego barwienia histologicznego.
Treści programoweT-L-3Analiza budowy narządów zmysłów (układ słuchu i równowagi, układ widzenia, oko)
T-L-1Analiza budowy wybranych tkanek (typy nabłonków, tkanka łączna tłuszczowa, tkanka chrzęstna i kostna, nerwowa i glejowa).
T-W-2Podstawy cytologii. Barwienia wykorzystywane w diagnostyce cytologicznej. Skład tkanek i ich ogólne cechy fizyczne i chemiczne. Podstawowe rodzaje tkanek (krew, tkanki podporowe i łączne, tkanki nabłonkowe i mięśnie, tkanka nerwowa).
T-W-5Mikroskopia elektronowa. Ultrastruktura wybranych tkanek i narządów.
T-L-2Analiza budowy wybranych gruczołów wydzielania wewnętrznego (przysadka, szyszynka, tarczyca, nadnercza).
T-W-3Układ immunologiczny. Komórki układu immunologicznego. Narządy ośrodkowe i obwodowe układu limfatycznego. Skóra. Budowa i funkcja skóry. Włosy, paznokcie, pazury. Gruczoły potowe i łojowe.
T-W-4Histologia wybranych układów. Wybrane zagadnienia ze szczegółowej budowy nabłonka oddechowego, wątroby, trzustki oraz nerek.
T-W-1Wstęp do histologii. Cel i zadania technik histologicznych. Pobieranie i przygotowanie materiału do badań histologicznych. Podstawy metod barwienia. Metody histochemiczne i immunohistochemiczne. Barwienie fluorescencyjne. Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w badaniach histologicznych. Wstęp do cytologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie raportu końcowego z przeprowadzonych zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu minimalnym wykazuje otwartość, minimalnie rozwija własną aktywność
3,5
4,0
4,5
5,0