Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Bakteriologia i mikologia kliniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bakteriologia i mikologia kliniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zbajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyposażenie i zasady pracy w laboratorium bakteriologicznym i mikologicznym. | 2 |
T-A-2 | Zoonozy - czynniki etiologiczne. | 4 |
T-A-3 | Zoonozy - diagnostyka i terapia. | 4 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Posiewy mikrobiologiczne różnych materiałów klinicznych | 2 |
T-L-2 | Metody analizy i identyfikacji mikroorganizmów izolowanych z różnych materiałów klinicznych | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka bakterii i grzybów. Morfologia i fizjologia bakterii i grzybów. | 2 |
T-W-2 | Techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii klinicznej. | 4 |
T-W-3 | Mechanizmy chorobotwórczego działania bakterii i grzybów. | 2 |
T-W-4 | Następstwa przebycia zakażeń bakteryjnych. Profilaktyka i chemioterapia zakażeń bakteryjnych. | 2 |
T-W-5 | Bakteriologia kliniczna: systematyka bakterii oraz podstawowe rodzaje i gatunki bakterii patogennych dla zwierząt i człowieka. | 2 |
T-W-6 | Mikologia kliniczna: podział i patogenność wybranych rodzajów i gatunków bakterii i grzybów. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Przygotowywanie się do prezentowania zagadniań dyskusyjnych | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowywanie się do ćwiczeń | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Praca w grupach |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O7.1_W01 Student umie wybrać odpowiednie techniki badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów | BT_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O7.1_U01 Student wykorzystuje umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych. | BT_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O7.1_K01 Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt. | BT_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O7.1_W01 Student umie wybrać odpowiednie techniki badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów | 2,0 | Student nie potrafi wybrać odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat wyboru odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco uzasadnia wybór odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wyboru odpowiednich technik badań do izolacji i identyfikacji bakterii i grzybów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O7.1_U01 Student wykorzystuje umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać umiejętności dotyczących metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych | |
4,5 | Student potrafi dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące metod diagnostyki, profilaktyki i terapii chorób bakteryjnych i grzybiczych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O7.1_K01 Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt. | 2,0 | Student nie wykazuje odpowiedzialnści i świadomości podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt. |
3,0 | Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student wykazuje odpowiedzialnść i świadomość podejmowanych decyzji podczas prowadzenia badań diagnostycznych oraz postępowaniu profilaktycznym i leczniczym chorób infekcyjnych zwierząt. |
Literatura podstawowa
- Kayser R.H., Bienez K.A., Eckert J., Zinkernagel M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007
- Malicki K., Binek M., Zarys Klinicznej Bakteriologii Weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 2004
- Zaręba M., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 1997