Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria bioreaktorów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria bioreaktorów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza dotycząca procesów biotechnologicznych, modeli matematycznych wzrostu komórek i namnażania biomasy oraz kinetyki reakcji enzymatycznych. Znajomość funkcjonowania bioreaktorów i ich rodzajów oraz wydajności procesów biosyntezy - produkcji biomasy i metabolitów, z uwzględnieniem optymalizacji przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorach (czynniki biologiczne, środowiskowe oraz inżynieryjne). Umiejętność prawidłowego wyznaczania parametrów pracy bioreaktorów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Etapy procesu biotechnologicznego realizowanego w bioreaktorach. | 2 |
T-A-2 | Procesy przenoszenia pędu, ciepła i masy. | 1 |
T-A-3 | Bioreaktory enzymatyczne, tkankowe, komórkowe. | 1 |
T-A-4 | Metody przenoszenia skali bioreaktorów | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady projektowania bioreaktorów. Przygotowanie projektu. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy inżynierii bioreaktorów w przemyśle biotechnologicznym. | 2 |
T-W-2 | Proces technologiczny w bioreaktorze - operacje i procesy jednostkowe. kinetyka procesów mikrobiologicznych. | 2 |
T-W-3 | Mikroorganizmy wykorzystywane w procesach realizowanych w bioreaktorach. Matematyczny model wzrostu. Bilans energetyczny. Przemiana podstawowa. | 2 |
T-W-4 | Preferencje środowiskowe warunkujące wzrost i rozwój mikroorganizmów. Instrumentalne metody pomiaru biomsy w bioreaktorze. | 2 |
T-W-5 | Izolacja, selekcja, doskonalenie i przechowywanie szczepów przemysłowych. | 2 |
T-W-6 | Surowce i materiały do produkcji biomasy mikroorganizmów w bioreaktorach. | 2 |
T-W-7 | Bioreaktory - budowa i klasyfikacja. Rodzaje procesów biotechnologicznych. | 4 |
T-W-8 | Optymalizacja przebiegu procesu biotechnologicznego w bioreaktorze. Optymalizacja składu pożywki i warunków hodowli. | 2 |
T-W-9 | Aseptyka w procesach bioreaktorowych. Możliwości i drogi zakażenia hodowli w bioreaktorze. Zapobieganie infekcjom i ich zwalczanie. | 2 |
T-W-10 | Procesy bioinżynieryjne w bioreaktorach. Procesy termiczne (metody ogrzewania i chłodzenia). Mieszanie i napowietrzanie w bioreaktorach. Powstawanie piany i metody jej zwalczania. | 2 |
T-W-11 | Bioreaktory i urządzenia do przemysłowj technologii oczyszczania LZO | 2 |
T-W-12 | Pomiary, kontrola, modelowanie i sterowanie pracą bioreaktora. | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Studiowanie zaleconej literatury. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do projektowania bioreaktora | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści wykładów | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Prezentacja |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego projektu bioreaktora. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-C14_W01 Student zna podstawowe rodzaje bioreaktorów i ma podstawową wiedzę z zakresu doboru bioreaktorów wykorzystywanych w biotechnologii oraz optymalizacji bioprocesów. | BT_1A_W09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-7, T-W-11, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-C14_U01 Student posługuje się pojęciami z zakresu inżynierii bioreaktorów i biotechnologii. Potrafi zaprojektować podstawowe parametry bioreaktora. | BT_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-C14_K01 Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych mikroorganizmów z możliwością ich wykorzystania w praktyce i konieczności prowadzenia prac związanych z doskonaleniem aparatury technicznej do prowadzenia procesów biotechnologicznych. | BT_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-6, T-A-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-C14_W01 Student zna podstawowe rodzaje bioreaktorów i ma podstawową wiedzę z zakresu doboru bioreaktorów wykorzystywanych w biotechnologii oraz optymalizacji bioprocesów. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić podstawowych typy bioreaktorów i procesów, które można w nich realizować. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe typy bioreaktorów i procesy, które można w nich realizować. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe typy bioreaktorów i procesy, które można w nich realizować. | |
4,0 | Student potrafi wymienić typy bioreaktorów i procesy, które można w nich realizować. | |
4,5 | Student potrafi wymienić typy bioreaktorów i procesy, które można w nich realizować. | |
5,0 | Student potrafi szeroko omówić typy bioreaktorów i procesy, które można w nich realizować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-C14_U01 Student posługuje się pojęciami z zakresu inżynierii bioreaktorów i biotechnologii. Potrafi zaprojektować podstawowe parametry bioreaktora. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności posługiwania się pojęciami z zakresu inżynierii bioreaktorów i procesów biotechnologicznych. Potrafi zaprojektować podstawowe elementy związane z pracą bioreaktora. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-C14_K01 Student ma świadomość potrzeby poszukiwania nowych mikroorganizmów z możliwością ich wykorzystania w praktyce i konieczności prowadzenia prac związanych z doskonaleniem aparatury technicznej do prowadzenia procesów biotechnologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość roli mikroorganizmów w procesach przebiegających z zastosowaniem bioreaktorów, w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Viesturs U.E., Kuzniecow A.M., Sawienkow W.W., Bioreaktory, WNT, Warszawa, 1990
- Aiba S., Humphrey A.E., Millis N.F., Inżynieria biochemiczna., WNT, Warszawa, 1977
- Szewczyk K. W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Bałdyga J., Henczka M., Podgórska W., Obliczenia w inżynierii bioreaktorów., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1996