Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biologii i biochemii oraz statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najnowszą wiedzą na temat informacji genetycznej u Prokariota i Eukariota oraz ze sposobami realizacji tej informacji. |
C-2 | Zapoznanie z molekularnymi podstawami dziedziczenia oraz z przyczynamia powstawania mutacji i ich znaczeniu oraz możliwościami wykorzystania informacji płynących z identyfikacji poszczególnych mutacji. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności poznawania, dostrzegania oraz interpretacji i zmienności świata zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podziały jądra komórkowego. Gametogeneza. | 2 |
T-A-2 | Mechanizmy dziedziczenia cech niezależnych. Współdziałanie genów w kształtowaniu fenotypu. Dziedziczenie cech sprzężonych, crossing over. Dziedziczenie płci, cech sprzężonych i związanych z płcią. | 8 |
T-A-3 | Mutacje, allele wielokrotne i geny letalne. Geny kumulatywne i dziedziczenie cech ilościowych. | 4 |
T-A-4 | Rodowody, pokrewieństwo i inbred | 2 |
T-A-5 | Struktura genetyczna populacji. Frekwencje genów i genotypów. Równowaga genetyczna populacji. | 4 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza sekwencji nukleotydowych wybranego fragmentu genu oraz wyszukanie mutacji punktowych w wybranych sekwencjach nukleotydowych na podstawie sekwencji genów zamieszczonych na stronach internetowych GeneBank'u. | 4 |
T-L-2 | Zaprojektowanie sekwencji starterowych oraz opracowanie i wykonanie testu genetycznego dla wybranego polimorfizmu. | 11 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój nauki o dziedziczeniu. Genetyka współczesna, jej zakres i działy. Budowa i typy morfologiczne chromosomów. Metody badań cytogenetycznych. Budowa kwasów nukleinowych. Struktura i funkcje DNA oraz RNA. Kod genetyczny. Pojęcie genu i jego organizacja. Realizacja informacji genetycznej. Regulacja funkcji genów. Fizyczna organizacja genomu wirusów, bakterii i organizmów eukariotycznych. | 8 |
T-W-2 | Płeć - chromosomy płci, determinacja płci u różnych gatunków, wpływ czynników środowiskowych na determinację płci. Zaburzenia determinacji płci, możliwości molekularnego określania płci. Cechy sprzężone z płcią, związane z płcią i ograniczone płcią. | 2 |
T-W-3 | Mutacje - mechanizmy, definicje, podłoże genetyczne, podział i ich znaczenie, przyczyny powstawania mutacji i ich skutki. Anomalie genetyczne u ludzi i zwierząt. Zaburzenia mono- i poligenowe. | 3 |
T-W-4 | Zmienność w świecie zwierząt. Zmienność ciągła i skokowa, zmienność rekombinacyjna i mutacyjna. Polimorfizm genetyczny. Sposoby i możliwości jego wykorzystania nie tylko w hodowli zwierząt. | 3 |
T-W-5 | Genetyka populacji. Struktura genetyczna populacji. Badania frekwencji genów i genotypów. Prawo Hardy’ego-Weinberg’a. Czynniki zaburzające równowagę genetyczną populacji. Znacznie badań populacyjnych. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 20 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
37 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematycznej literatury | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i konwersatoryjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium z poszczególnych partii materiału |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B14_W01 student definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech | BT_1A_W07, BT_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
BT_1A_BT-S1-B14_W02 student w sposób swobodny objaśnia przyczyny istnienia i znaczenia zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. | BT_1A_W07, BT_1A_W08, BT_1A_W05 | — | — | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B14_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyczne oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej. | BT_1A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B14_K01 Student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | BT_1A_K03 | — | — | C-1, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B14_W01 student definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowych zjawisk genetycznych, jak również nie potrafi scharakteryzować mechanizmów dziedziczenia cech. |
3,0 | Student poprawnie definiuje o bjaśnia większość podstawowych zjawisk genetycznych, jak również potrafi scharakteryzować większość mechanoizmów dziedziczenia cech. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetyczne i poprawnie charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech. | |
4,0 | Student poprawnie definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetyczne, jak również poprawnie i analitycznie charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech. | |
4,5 | Student ma dobrą znajomość omawianych zjawisk genetycznych, umiejętność opisu kilku zjawisk i umiejętność wskazania powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie. | |
5,0 | Student poprawnie definiuje i objaśnia wszystkie zjawiska genetyczne, swobodnie charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech, umiejętnie wskazuje na powiązania z różnymi procesami zachodzacymi w organizmie. | |
BT_1A_BT-S1-B14_W02 student w sposób swobodny objaśnia przyczyny istnienia i znaczenia zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zjawiska zmienności w świecie zwierząt ani też nie posiada umiejętności określenia znaczenia istnienia zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej. |
3,0 | Student poprawnie objaśnia przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. | |
3,5 | Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. | |
4,0 | Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi również przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. | |
4,5 | Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi również przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. Zna narzedzia do oszacowania zmienności w populacji. | |
5,0 | Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi również przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. Zna narzedzia do oszacowania zmienności populacji i ich wykorzystanie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B14_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyczne oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej. | 2,0 | Student nie potrafi definiować, objaśniać i interpretować podstawowych zjawisk genetycznych. |
3,0 | Student potrafi definiować, objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyczne oraz w sposób swobodny interpretować mechanizmy interakcji genetczno-środowiskowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S1-B14_K01 Student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009
- Drewa G., Ferenc T. (red.), Genetyka medyczna, Urban & Partner, Wrocław, 2011
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
- Żuk B., Wierzbicki H., Zatoń-Dobrowolska M., Kulisiewicz Z, Genetyka populacji i metody hodowlane, PWRiL, Warszawa, 2011
- Jeżewska-Witkowska G. (red.), Zbiór zadań i pytań z genetyki, Wydawnictwo UP w Lublinie, Lublin, 2014
Literatura dodatkowa
- Winter P.C., Hickey G.I., Flechter H.L., Krótkie wykłady. Genetyka, PWN, Warszawa, 2010
- Kosowska B., Moska M., Strzała T., Genetyka ogólna dla biologów, UP Wrocław, Wrocław, 2008
- Słomski R. (red.), Analiza DNA, Wydawnictwo UP w Poznaniu, Poznań, 2014
- King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 2002