Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria

Sylabus przedmiotu Planowanie i analiza eksperymentu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie i analiza eksperymentu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość zastosowania metod statystycznych w naukach przyrodnioczych. Podstawowe wiadomości z zakresu metod genetycznych, biologii i biotechnologii organizmów żywych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych. Naucza redakcyjnego przygotowania opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i wyników badań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie projektu doświadczenia - planowanie doświadczeń i eksperymentów (podstawowe pojęcia); przygotowanie doświadczenia (wybór i uzasadnienie tematu); sprecyzowanie celu doświadczenia; opracowanie hipotezy roboczej; opis spodziewanych korzyści doświadczenia; wybór układu doświadczalnego, opis warunków wykonywania doświadczenia; wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.1
T-P-2Opracowanie projektu doświadczenia - opracowanie metodyki doświadczenia (pobieranie prób, kontrola doświadczenia, wybór parametrów do analizy); wybór programu do analizy statystycznej; sposób opracowania statystycznego danych.1
T-P-3Opracowanie projektu doświadczenia - haramonogram projektu badawczego, jego składowe, optymalizacja harmonogramu badadań. Prowadzenie analizy eksperymentu. Omówienie i ocena projektów badawczych. Przygotowanie kosztorysu doświadczenia - elementy składowe kosztorysu.1
T-P-4Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Formy prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach1
T-P-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne, ryciny, wykresy. Opis zestawień. Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.1
5
wykłady
T-W-1Podstawowe elementy doświadczalnictwa. Empiryczne metody badania naukowego, obserwacja naukowa i eksperyment naukowy. Hipotezy naukowe. Materiał statystyczny. Populacja generalna i próba. Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny, istotności różnic, wnioskowanie statystyczne.1
T-W-2Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Klasyfikacja doświadczeń. Typy doświadczeń agrotechnicznych, zootechnicznych, medycznych. Wybór tematu. Opracowanie hipotezy roboczej. Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego. Przyczyny powstawania błędów systematycznych.1
T-W-3Podstawowe układy doświadczalne. Typy układów. Doświadczenia jednoczynnikowe i wieloczynnnikowe. Układy ciągłe, przestawne, powrotne, rotacyjne, obserwacje połączone1
T-W-4Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt i roślin. Dokumentacja doświadczalna.1
T-W-5Dokonywanie i gromadzenie spostrzeżeń. Opracowanie i interpretacja wyników badań. Opis i przedstawianie wyników badań. Formy pisemnego opracowania doświadczenia. Plan pracy naukowej. Etyka naukowca1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział studenta w zajęciach5
A-P-2Przygotowanie projektu badawczego8
A-P-3Przygotowanie do tematyki ćwiczeń7
A-P-4Konsultacje z zakresu tamatyki ćwiczeń5
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Konsultacje z zakresu tematyki wykładów2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem komutera i programów
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w projekcie i prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BT-N2-B04_W01
zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
BTinz_2A_W09C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BT-N2-B04_U01
Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U02C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BT-N2-B04_K01
Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
BTinz_2A_K05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BT-N2-B04_W01
zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
2,0
3,0Zna podstawowe zagadnienia z zakresu przygotowania, realizacji i analizy eksperymentów i badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BT-N2-B04_U01
Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
2,0
3,0Umie przygotować projekt badawczy korzystając z wielokrotnej konsultacji prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BT-N2-B04_K01
Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
2,0
3,0posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ruszczyc Z., Metodyka doświadczeń zootechnicznych, PWRiL, Warszawa, 1981, IV
  2. Łubkowski Z., Metodyka doświadczalnictwa rolniczego, PWRiL, Warszawa, 1968
  3. Bochno R., Lewczuk A., Biometria stosowana. Przewodnik do ćwiczeń, Dz. Wyd. Olsztyn, Olsztyn, 1980
  4. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2003
  5. Oktawa W., Elementy statystyki matematycznej i metodyka doświadczalnictwa, PWN, Warszawa, 1980
  6. Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Falińska K., Przewodnik do badań biologii populacji roślin, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu doświadczenia - planowanie doświadczeń i eksperymentów (podstawowe pojęcia); przygotowanie doświadczenia (wybór i uzasadnienie tematu); sprecyzowanie celu doświadczenia; opracowanie hipotezy roboczej; opis spodziewanych korzyści doświadczenia; wybór układu doświadczalnego, opis warunków wykonywania doświadczenia; wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.1
T-P-2Opracowanie projektu doświadczenia - opracowanie metodyki doświadczenia (pobieranie prób, kontrola doświadczenia, wybór parametrów do analizy); wybór programu do analizy statystycznej; sposób opracowania statystycznego danych.1
T-P-3Opracowanie projektu doświadczenia - haramonogram projektu badawczego, jego składowe, optymalizacja harmonogramu badadań. Prowadzenie analizy eksperymentu. Omówienie i ocena projektów badawczych. Przygotowanie kosztorysu doświadczenia - elementy składowe kosztorysu.1
T-P-4Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Formy prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach1
T-P-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne, ryciny, wykresy. Opis zestawień. Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe elementy doświadczalnictwa. Empiryczne metody badania naukowego, obserwacja naukowa i eksperyment naukowy. Hipotezy naukowe. Materiał statystyczny. Populacja generalna i próba. Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny, istotności różnic, wnioskowanie statystyczne.1
T-W-2Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Klasyfikacja doświadczeń. Typy doświadczeń agrotechnicznych, zootechnicznych, medycznych. Wybór tematu. Opracowanie hipotezy roboczej. Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego. Przyczyny powstawania błędów systematycznych.1
T-W-3Podstawowe układy doświadczalne. Typy układów. Doświadczenia jednoczynnikowe i wieloczynnnikowe. Układy ciągłe, przestawne, powrotne, rotacyjne, obserwacje połączone1
T-W-4Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt i roślin. Dokumentacja doświadczalna.1
T-W-5Dokonywanie i gromadzenie spostrzeżeń. Opracowanie i interpretacja wyników badań. Opis i przedstawianie wyników badań. Formy pisemnego opracowania doświadczenia. Plan pracy naukowej. Etyka naukowca1
5

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział studenta w zajęciach5
A-P-2Przygotowanie projektu badawczego8
A-P-3Przygotowanie do tematyki ćwiczeń7
A-P-4Konsultacje z zakresu tamatyki ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Konsultacje z zakresu tematyki wykładów2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BT-N2-B04_W01zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W09zna techniki badawcze oraz zasady przygotowania i napisania pracy naukowej
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych. Naucza redakcyjnego przygotowania opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i wyników badań
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy doświadczalnictwa. Empiryczne metody badania naukowego, obserwacja naukowa i eksperyment naukowy. Hipotezy naukowe. Materiał statystyczny. Populacja generalna i próba. Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny, istotności różnic, wnioskowanie statystyczne.
T-W-4Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt i roślin. Dokumentacja doświadczalna.
T-W-5Dokonywanie i gromadzenie spostrzeżeń. Opracowanie i interpretacja wyników badań. Opis i przedstawianie wyników badań. Formy pisemnego opracowania doświadczenia. Plan pracy naukowej. Etyka naukowca
T-W-3Podstawowe układy doświadczalne. Typy układów. Doświadczenia jednoczynnikowe i wieloczynnnikowe. Układy ciągłe, przestawne, powrotne, rotacyjne, obserwacje połączone
T-W-2Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Klasyfikacja doświadczeń. Typy doświadczeń agrotechnicznych, zootechnicznych, medycznych. Wybór tematu. Opracowanie hipotezy roboczej. Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego. Przyczyny powstawania błędów systematycznych.
T-P-2Opracowanie projektu doświadczenia - opracowanie metodyki doświadczenia (pobieranie prób, kontrola doświadczenia, wybór parametrów do analizy); wybór programu do analizy statystycznej; sposób opracowania statystycznego danych.
T-P-3Opracowanie projektu doświadczenia - haramonogram projektu badawczego, jego składowe, optymalizacja harmonogramu badadań. Prowadzenie analizy eksperymentu. Omówienie i ocena projektów badawczych. Przygotowanie kosztorysu doświadczenia - elementy składowe kosztorysu.
T-P-4Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Formy prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach
T-P-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne, ryciny, wykresy. Opis zestawień. Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.
T-P-1Opracowanie projektu doświadczenia - planowanie doświadczeń i eksperymentów (podstawowe pojęcia); przygotowanie doświadczenia (wybór i uzasadnienie tematu); sprecyzowanie celu doświadczenia; opracowanie hipotezy roboczej; opis spodziewanych korzyści doświadczenia; wybór układu doświadczalnego, opis warunków wykonywania doświadczenia; wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem komutera i programów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w projekcie i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zagadnienia z zakresu przygotowania, realizacji i analizy eksperymentów i badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BT-N2-B04_U01Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTinz_2A_U02umie zaplanować i analizować badania biotechnologiczne z wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych. Naucza redakcyjnego przygotowania opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i wyników badań
Treści programoweT-P-2Opracowanie projektu doświadczenia - opracowanie metodyki doświadczenia (pobieranie prób, kontrola doświadczenia, wybór parametrów do analizy); wybór programu do analizy statystycznej; sposób opracowania statystycznego danych.
T-P-3Opracowanie projektu doświadczenia - haramonogram projektu badawczego, jego składowe, optymalizacja harmonogramu badadań. Prowadzenie analizy eksperymentu. Omówienie i ocena projektów badawczych. Przygotowanie kosztorysu doświadczenia - elementy składowe kosztorysu.
T-P-4Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Formy prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach
T-P-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne, ryciny, wykresy. Opis zestawień. Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.
T-P-1Opracowanie projektu doświadczenia - planowanie doświadczeń i eksperymentów (podstawowe pojęcia); przygotowanie doświadczenia (wybór i uzasadnienie tematu); sprecyzowanie celu doświadczenia; opracowanie hipotezy roboczej; opis spodziewanych korzyści doświadczenia; wybór układu doświadczalnego, opis warunków wykonywania doświadczenia; wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem komutera i programów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w projekcie i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie przygotować projekt badawczy korzystając z wielokrotnej konsultacji prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BT-N2-B04_K01Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych. Naucza redakcyjnego przygotowania opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i wyników badań
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy doświadczalnictwa. Empiryczne metody badania naukowego, obserwacja naukowa i eksperyment naukowy. Hipotezy naukowe. Materiał statystyczny. Populacja generalna i próba. Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny, istotności różnic, wnioskowanie statystyczne.
T-W-4Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt i roślin. Dokumentacja doświadczalna.
T-W-5Dokonywanie i gromadzenie spostrzeżeń. Opracowanie i interpretacja wyników badań. Opis i przedstawianie wyników badań. Formy pisemnego opracowania doświadczenia. Plan pracy naukowej. Etyka naukowca
T-W-3Podstawowe układy doświadczalne. Typy układów. Doświadczenia jednoczynnikowe i wieloczynnnikowe. Układy ciągłe, przestawne, powrotne, rotacyjne, obserwacje połączone
T-W-2Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń. Klasyfikacja doświadczeń. Typy doświadczeń agrotechnicznych, zootechnicznych, medycznych. Wybór tematu. Opracowanie hipotezy roboczej. Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego. Przyczyny powstawania błędów systematycznych.
T-P-2Opracowanie projektu doświadczenia - opracowanie metodyki doświadczenia (pobieranie prób, kontrola doświadczenia, wybór parametrów do analizy); wybór programu do analizy statystycznej; sposób opracowania statystycznego danych.
T-P-3Opracowanie projektu doświadczenia - haramonogram projektu badawczego, jego składowe, optymalizacja harmonogramu badadań. Prowadzenie analizy eksperymentu. Omówienie i ocena projektów badawczych. Przygotowanie kosztorysu doświadczenia - elementy składowe kosztorysu.
T-P-4Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Formy prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach
T-P-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne, ryciny, wykresy. Opis zestawień. Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.
T-P-1Opracowanie projektu doświadczenia - planowanie doświadczeń i eksperymentów (podstawowe pojęcia); przygotowanie doświadczenia (wybór i uzasadnienie tematu); sprecyzowanie celu doświadczenia; opracowanie hipotezy roboczej; opis spodziewanych korzyści doświadczenia; wybór układu doświadczalnego, opis warunków wykonywania doświadczenia; wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem komutera i programów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w projekcie i prezentacji multimedialnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0