Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Dostępność architektoniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Dostępność architektoniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50egzamin
warsztatyWR2 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
C-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności architektonicznej przestrzeni publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępności architektonicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności architektonicznej przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej4
T-W-2Dobre praktyki w zakresie dostępności architektonicznej - przykłady, w tym elementy systemów informacji w przestrzeni tzw. SIM – Systemy Informacji Miejskiej lub SIP – systemy informacji Przestrzennej, Systemy Fakturowych Oznaczeń Nawierzchniowych (FON), Nowe rozwiązania technologiczne wspomagające orientację i poruszanie się w przestrzeni, Standardy i normy dot. dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej,4
8
warsztaty
T-WR-1Zajęcia organizacyjne. Przydzielenie tematów do opracowania2
T-WR-2Podstawowe założenia dostepności architektonicznej - studia przypadków2
T-WR-3Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej przestrzeni otwartych - studia przypadków2
T-WR-4Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej budynków - studia przypadków2
T-WR-5Prezentacje opracowanych zagadnień4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach12
A-WR-2konsultacje2
A-WR-3przygotowanie do zaliczenia11
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/9_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
SDD_10-_W02, SDD_10-_W03, SDD_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/9_U01
Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
SDD_10-_U01, SDD_10-_U03, SDD_10-_U05, SDD_10-_U06C-2T-WR-1, T-WR-2, T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/9_K01
Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
SDD_10-_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/9_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/9_U01
Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
2,0
3,0Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/9_K01
Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gedliczka A., Atlas miar człowieka- dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
  2. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2019, Dz. U. z 2019 r. poz. 1696).
  3. Access Audit Handbook, RIBA Publishing, RIBA Publishing, Londyn, 2013
  4. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
  5. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
  6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dn. 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
  7. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne – Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005, 2

Literatura dodatkowa

  1. Wysocki M., Projektowanie otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
  2. Rządowy program Dostępność Plus 2018-2025 z 17 lipca 2018 r, 2018
  3. Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności architektonicznej przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej4
T-W-2Dobre praktyki w zakresie dostępności architektonicznej - przykłady, w tym elementy systemów informacji w przestrzeni tzw. SIM – Systemy Informacji Miejskiej lub SIP – systemy informacji Przestrzennej, Systemy Fakturowych Oznaczeń Nawierzchniowych (FON), Nowe rozwiązania technologiczne wspomagające orientację i poruszanie się w przestrzeni, Standardy i normy dot. dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej,4
8

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Zajęcia organizacyjne. Przydzielenie tematów do opracowania2
T-WR-2Podstawowe założenia dostepności architektonicznej - studia przypadków2
T-WR-3Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej przestrzeni otwartych - studia przypadków2
T-WR-4Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej budynków - studia przypadków2
T-WR-5Prezentacje opracowanych zagadnień4
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach12
A-WR-2konsultacje2
A-WR-3przygotowanie do zaliczenia11
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/9_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W02Ma świadomość istnienia barier dotyczących funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej.
SDD_10-_W03Zna i rozumie wymagania prawa w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dostępności cyfrowej oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.
SDD_10-_W04Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności architektonicznej przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej
T-W-2Dobre praktyki w zakresie dostępności architektonicznej - przykłady, w tym elementy systemów informacji w przestrzeni tzw. SIM – Systemy Informacji Miejskiej lub SIP – systemy informacji Przestrzennej, Systemy Fakturowych Oznaczeń Nawierzchniowych (FON), Nowe rozwiązania technologiczne wspomagające orientację i poruszanie się w przestrzeni, Standardy i normy dot. dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/9_U01Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U01Potrafi dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery w przestrzeni publicznej (cyfrowe, architektoniczne i informacyjno-komunikacyjne)
SDD_10-_U03Potrafi dokonać analizy dostępności organizacji pod kątem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami
SDD_10-_U05Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy
SDD_10-_U06Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym również w zespołach interdyscyplinarnych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności architektonicznej przestrzeni publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępności architektonicznej.
Treści programoweT-WR-1Zajęcia organizacyjne. Przydzielenie tematów do opracowania
T-WR-2Podstawowe założenia dostepności architektonicznej - studia przypadków
T-WR-5Prezentacje opracowanych zagadnień
T-WR-3Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej przestrzeni otwartych - studia przypadków
T-WR-4Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej budynków - studia przypadków
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/9_K01Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
C-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności architektonicznej przestrzeni publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępności architektonicznej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności architektonicznej przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej
T-W-2Dobre praktyki w zakresie dostępności architektonicznej - przykłady, w tym elementy systemów informacji w przestrzeni tzw. SIM – Systemy Informacji Miejskiej lub SIP – systemy informacji Przestrzennej, Systemy Fakturowych Oznaczeń Nawierzchniowych (FON), Nowe rozwiązania technologiczne wspomagające orientację i poruszanie się w przestrzeni, Standardy i normy dot. dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej,
T-WR-1Zajęcia organizacyjne. Przydzielenie tematów do opracowania
T-WR-2Podstawowe założenia dostepności architektonicznej - studia przypadków
T-WR-5Prezentacje opracowanych zagadnień
T-WR-3Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej przestrzeni otwartych - studia przypadków
T-WR-4Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej budynków - studia przypadków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
3,5
4,0
4,5
5,0