Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicje niepełnosprawności1
T-W-2Modele niepełnosprawności1
T-W-3Charakterystyka poszczególnych rodzajów niepełnosprawności i szczegolnych potrzeb6
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/1_W01
Zna definicję i rodzaje niepełnosprawności i ich charakterystykę zgodnie z aktualnymi aktami prawa i dobrymi praktykami w tym zakresie.
SDD_10-_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/1_U01
Stosuje właściwą terminologię w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb, posługuje się właściwym modelem niepełnosprawności.
SDD_10-_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/1_K01
Jest świadomy wpływu swojej pracy na dostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością i szczegónymi potrzebami.
SDD_10-_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/1_W01
Zna definicję i rodzaje niepełnosprawności i ich charakterystykę zgodnie z aktualnymi aktami prawa i dobrymi praktykami w tym zakresie.
2,0
3,0Zna definicję i rodzaje niepełnosprawności i ich charakterystykę zgodnie z aktualnymi aktami prawa i dobrymi praktykami w tym zakresie w dostatecznym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/1_U01
Stosuje właściwą terminologię w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb, posługuje się właściwym modelem niepełnosprawności.
2,0
3,0Stosuje w dostatecznym stopniu właściwą terminologię w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb, posługuje się właściwym modelem niepełnosprawności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/1_K01
Jest świadomy wpływu swojej pracy na dostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością i szczegónymi potrzebami.
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy wpływu swojej pracy na dostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością i szczegónymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169), 2012
  2. Giełda M. Pojęcie niepełnosprawności. E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego 2015, Wrocław, Pojęcie niepełnosprawności., Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2015
  3. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Klimkiewicz L, Nowacki P, Rączka M., Definicja osoby niepełnosprawnej., Wolters Kluwer, Warszawa, 2013
  2. Galasiński D., Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością? Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania., Implus, Kraków, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje niepełnosprawności1
T-W-2Modele niepełnosprawności1
T-W-3Charakterystyka poszczególnych rodzajów niepełnosprawności i szczegolnych potrzeb6
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/1_W01Zna definicję i rodzaje niepełnosprawności i ich charakterystykę zgodnie z aktualnymi aktami prawa i dobrymi praktykami w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W01Zna i rozumie potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb.
Treści programoweT-W-1Definicje niepełnosprawności
T-W-2Modele niepełnosprawności
T-W-3Charakterystyka poszczególnych rodzajów niepełnosprawności i szczegolnych potrzeb
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna definicję i rodzaje niepełnosprawności i ich charakterystykę zgodnie z aktualnymi aktami prawa i dobrymi praktykami w tym zakresie w dostatecznym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/1_U01Stosuje właściwą terminologię w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb, posługuje się właściwym modelem niepełnosprawności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U05Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb.
Treści programoweT-W-1Definicje niepełnosprawności
T-W-2Modele niepełnosprawności
T-W-3Charakterystyka poszczególnych rodzajów niepełnosprawności i szczegolnych potrzeb
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stosuje w dostatecznym stopniu właściwą terminologię w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb, posługuje się właściwym modelem niepełnosprawności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/1_K01Jest świadomy wpływu swojej pracy na dostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością i szczegónymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu definiowania i rodzajów niepełnosprawności oraz szczególnych potrzeb.
Treści programoweT-W-1Definicje niepełnosprawności
T-W-2Modele niepełnosprawności
T-W-3Charakterystyka poszczególnych rodzajów niepełnosprawności i szczegolnych potrzeb
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy wpływu swojej pracy na dostępność przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością i szczegónymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0