Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie konserwatorskie otoczenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie konserwatorskie otoczenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,30zaliczenie
projektyP2 30 2,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie poprzedzających kurs semestrów studiów magisterskich S2 na kierunku projektowanie architektury wnętrz i otoczenia Umiejętność projektowania z zastosowaniem programów CAD Znajomość podstaw historii architektury i sztuki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach ogrodowych i parkowych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego oraz nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim w odniesieniu do historycznych założeń ogrodowych i parkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1T- P-1 opracowanie projektu rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego30
30
wykłady
T-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1A- P-1 Udział w zajęciach ćwiczeniowych30
A-P-2A- P-2 Opracowanie bloków zadaniowych projektu, opracowanie wynikowe projektu wraz z jego prezentacją multimedialną18
A-P-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
wykłady
A-W-1A- W-1 Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie notatek z wykładów15
A-W-2A- W-2 Opracowanie konspektu z treści wykładów10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/07B_W01
zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
PAWiO18_2A_W12C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1
PAWiO_2A_S2/O/07B_W02
Posiada wiedzę z zakresu projektowania konserwatorskiego oraz dopuszczalnej interwencji w obrębie historycznych założeń ogrodowych i parkowych. Zna prawidłowe przykłady rozwiązań z zakresu projektowania konserwatorskiego w obrębie historycznych założeń ogrodowych i parkowych.
PAWiO18_2A_W12C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/07B_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
PAWiO18_2A_U19C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2
PAWiO_2A_S2/O/07B_U02
Posiada umiejętność zastosowania w praktyce projektowej oceny zakresu dopuszczalnej interwencji i zasad projektowania konserwatorskiego oraz potrafi sporządzić projekt konserwatorski rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego
PAWiO18_2A_U19C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/07B_K02
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego i rozumie relacje systemowe łączące to środowisko ze społeczeństwem.
PAWiO18_2A_K05C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/07B_W01
zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym formy i zasady ochrony konserwatorskiej we wnętrzach
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/07B_W02
Posiada wiedzę z zakresu projektowania konserwatorskiego oraz dopuszczalnej interwencji w obrębie historycznych założeń ogrodowych i parkowych. Zna prawidłowe przykłady rozwiązań z zakresu projektowania konserwatorskiego w obrębie historycznych założeń ogrodowych i parkowych.
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym formy i zasady ochrony konserwatorskiej we wnętrzach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/07B_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
2,0
3,0Umie zastosować nabyta wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/07B_U02
Posiada umiejętność zastosowania w praktyce projektowej oceny zakresu dopuszczalnej interwencji i zasad projektowania konserwatorskiego oraz potrafi sporządzić projekt konserwatorski rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego
2,0
3,0Umie zastosować nabyta wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/07B_K02
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego i rozumie relacje systemowe łączące to środowisko ze społeczeństwem.
2,0
3,0wykazuje świadomość wartości dziedzictwa kultury
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ciołek G., Zarys historii kompozycji ogrodowej w Polsce. Materiały do projektowania. No. 4, PWN, Łódź-Warszawa, 1955
  2. Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Ciołek G., Zarys ochrony i kształtowania krajobrazu, Arkady, Warszawa, 1964
  2. Majdecki L., Historia ogrodów, Warszawa, 2008
  3. Bogdanowski J., Polskie ogrody ozdobne, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1T- P-1 opracowanie projektu rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1A- P-1 Udział w zajęciach ćwiczeniowych30
A-P-2A- P-2 Opracowanie bloków zadaniowych projektu, opracowanie wynikowe projektu wraz z jego prezentacją multimedialną18
A-P-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1A- W-1 Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie notatek z wykładów15
A-W-2A- W-2 Opracowanie konspektu z treści wykładów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07B_W01zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W12zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach ogrodowych i parkowych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego oraz nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim w odniesieniu do historycznych założeń ogrodowych i parkowych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych
T-P-1T- P-1 opracowanie projektu rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym formy i zasady ochrony konserwatorskiej we wnętrzach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07B_W02Posiada wiedzę z zakresu projektowania konserwatorskiego oraz dopuszczalnej interwencji w obrębie historycznych założeń ogrodowych i parkowych. Zna prawidłowe przykłady rozwiązań z zakresu projektowania konserwatorskiego w obrębie historycznych założeń ogrodowych i parkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W12zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach ogrodowych i parkowych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego oraz nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim w odniesieniu do historycznych założeń ogrodowych i parkowych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym formy i zasady ochrony konserwatorskiej we wnętrzach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07B_U01posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U19posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach ogrodowych i parkowych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego oraz nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim w odniesieniu do historycznych założeń ogrodowych i parkowych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych
T-P-1T- P-1 opracowanie projektu rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zastosować nabyta wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07B_U02Posiada umiejętność zastosowania w praktyce projektowej oceny zakresu dopuszczalnej interwencji i zasad projektowania konserwatorskiego oraz potrafi sporządzić projekt konserwatorski rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U19posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach ogrodowych i parkowych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego oraz nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim w odniesieniu do historycznych założeń ogrodowych i parkowych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych
T-P-1T- P-1 opracowanie projektu rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zastosować nabyta wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07B_K02Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego i rozumie relacje systemowe łączące to środowisko ze społeczeństwem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K05rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach ogrodowych i parkowych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego oraz nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim w odniesieniu do historycznych założeń ogrodowych i parkowych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych w obrębie poddawanych rewaloryzacji historycznych założeń ogrodowych i parkowych
T-P-1T- P-1 opracowanie projektu rewaloryzacji historycznego założenia ogrodowego lub parkowego
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje świadomość wartości dziedzictwa kultury
3,5
4,0
4,5
5,0