Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Środowiska immersyjne i interaktywność we wnętrzach i otoczeniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środowiska immersyjne i interaktywność we wnętrzach i otoczeniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu współczesnych kierunków twórczych wykorzystujących multimedia w kształtowaniu wnętrz architektonicznych oraz ogrodowo-parkowych. |
W-2 | Wiedza ogólna z zakresu technologii cyfrowych i ich zastosowania w budownictwie i architekturze obejmująca zagadnienia podstawowe dotyczące cyfrowych narzędzi projektowania systemu CAD/CAM/CAE i ich stosowania w zintegrowanym procesie projektowym. |
W-3 | Wiedza ogólna z zakresu historii sztuki w tym kształtowania przestrzeni wewnętrznych w obiektach architektonicznych i krajobrazowych. |
W-4 | Wiedza ogólna z zakresu inżynierskiego projektowania strukturalnego oraz materiałoznawstwa i inżynierii materiałowej oraz wiedza o środowisku i zrównoważonym rozwoju. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie absolwentów tak, aby mogli rozumieć i stosować środowiska immersyjne oraz interaktywność we wnętrzach a architektonicznych i ogrodowych oraz rozumieć ich oddziaływanie psychologiczne oraz potrzeby społeczeństwa informacyjnego |
C-2 | Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających nowy etap multimedialny i technologiczny i w kształtowaniu przestrzeni wewnątrz i poza obiektem architektonicznym. |
C-3 | Poznanie skutków zastosowania technologii cyfrowych dla projektowania obiektów nastawionych na wykorzystanie technologii multimediów. |
C-4 | Poznanie metod projektowania i powstawania środowisk immersyjnych we wnętrzach architektonicznych i krajobrazowych. |
C-5 | Uzyskanie potrzebnego kompendium wiedzy odnośnie podstawowych metod tworzenia wnętrz i środowisk immersyjnych i interaktywnych ze względu na oczekiwania i cele. |
C-6 | Poznanie roli projektanta wobec konstruktora i informatyka w procesie projektowania - aspekty materiałowe, oświetleniowe, dźwiękowe, kinematyczne. |
C-7 | Poznanie możliwości tworzenia rzeczywistości wirtualne RV w przestrzeniach architektonicznych i krajobrazowych. |
C-8 | Rozumienie roli psychologicznej i kulturowej środowisk immersyjnych i interaktywnych w świetle potrzeb społeczeństwa informacyjnego XXI wieku. |
C-9 | Poznanie strategii skierowanych na zrównoważony rozwój środowiska zbudowanego i ochrony środowiska naturalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Lab.1. Omówienie celu i zakresu zadań projektowych i eksperymentów z zastosowaniem cyfrowych technik modelowania i przetwarzania dźwięku i obrazu. | 2 |
T-P-2 | Lab. 2. Podstawy kinematyki i modelowanie obiektów 3D w oparciu o cyfrowe narzędzia aplikacji Grasshopper w relacji z programem Rhinoceros. | 2 |
T-P-3 | Lab. 3. Podstawy kinematyki i modelowanie prototypów z zastosowaniem efektów oświetleniowych i dźwiękowych – ćwiczenia podstawowe. | 2 |
T-P-4 | Lab. 4. Tworzenie prostych modeli animacyjnych w interakcji z obiektami fizycznymi. | 2 |
T-P-5 | Lab. 5. Modelowanie formy interaktywnej o złożonej geometrii w relacji z zadanym wnętrzem architektonicznym oraz ogrodowym. | 2 |
T-P-6 | Lab. 6. Modelowanie interaktywnej struktury przestrzennej o funkcji użytkowej we wnętrzu architektonicznym oraz ogrodowo-parkowym - prototyp CNC. | 2 |
T-P-7 | Lab. 7. Modelowanie wnętrz wieloelementowych o zmiennej geometrii dla środowisk sensorycznie zmiennych - prototyp CNC. | 2 |
T-P-8 | Lab. 8. Modelowanie sztucznej rzeczywistości z zastosowaniem mediów elektronicznych - ćwiczenia podstawowe. | 2 |
T-P-9 | Lab. 9. Modelowanie i symulacje zadanych efektów immersyjnych – badanie roli obrazu, iluminacji i dźwięku w strefach użyteczności publicznej. | 2 |
T-P-10 | Lab. 10. Budowa sensoramy i modelowanie przeżyć w zadanej strefie projektowania. | 2 |
T-P-11 | Lab. 11. Eksperymentowanie z VR (Virtual Reality) w zakresie interaktywności i właściwości immersyjnych - technologia CAVE. | 2 |
T-P-12 | Lab. 12. Zastosowanie rozszerzonego języka modelowania rzeczywistości wirtualnej (eXtended3D) na zadany temat. | 2 |
T-P-13 | Lab. 13. Projektowanie eksperymentalnego pokazu w miejskiej strefie publicznej. | 2 |
T-P-14 | Lab. 14. Interdyscyplinarne konsultacje dotyczące realizacji projektu końcowego. | 2 |
T-P-15 | Lab. 15. Publiczny pokaz eksperymentu. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowiska immersyjne wczoraj i dziś - rola nowych mediów i technologii cyfrowych. | 1 |
T-W-2 | Interaktywność jako zasada oraz strategia formowania i percepcji dzieła sztuki | 1 |
T-W-3 | Powierzchnia interaktywna - rola w kształtowaniu środowisk immersyjnych. | 1 |
T-W-4 | Rola systemów rekonfiguracji cyfrowych w projektowaniu immersyjnych środowisk interaktywnych we wnętrzach architektonicznych i ogrodowych. | 1 |
T-W-5 | Rodzaje interaktywności oraz wymogi skierowane do projektanta architektury i ogrodu. | 1 |
T-W-6 | Struktura wnętrz immersyjnych oraz poziomy interaktywności w aspekcie przyjętych założeń projektowych i celów narracyjnych. | 1 |
T-W-7 | Rola narracji oraz treści znaczeniowych w projektowaniu wnętrz immersyjnych. | 1 |
T-W-8 | Rola oświetlenia i dźwięku oraz kinematyki w tworzeniu wnętrz immersyjnych - aspekty strukturalno-materiałowe | 1 |
T-W-9 | Projektowanie przeżyć (experience design) - strategie, metody i cele. | 1 |
T-W-10 | Edukacyjne środowiska immersyjne i interaktywne. | 1 |
T-W-11 | Interaktywność dla potrzeb wystawiennictwa. | 1 |
T-W-12 | Interaktywność we miejskich strefach użyteczności publicznej. | 1 |
T-W-13 | Psychologiczne oddziaływanie wnętrz immersyjnych i interaktywnych. | 1 |
T-W-14 | Oddziaływanie kulturowe środowisk immersyjnych i interaktywnych oraz ich znaczenie dla społeczeństwa informacyjnego. | 1 |
T-W-15 | Egzamin. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Aktywne uczestnictow w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Samodzielna praca projektowa w domu. | 68 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Praca w domu, przygotowanie do egzaminu. | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawdzająca okresowe osiągnięcia studenta - przegląd międzysemestralny |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia - egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/16_W01 zna zasady zapisu graficznego projektu inżynierskiego, potrafi go odczytać i poddawać obróbce z wykorzystaniem techniki komputerowej | PAWiO_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
PAWiO_1A_S1/C/16_W02 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania ogrodów pokazowych i towarzyszacych przestrzeniom wystawowym | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-9 | T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
PAWiO_1A_S1/C/16_W03 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | PAWiO_1A_W26 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/16_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | PAWiO_1A_U31, PAWiO_1A_U02 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/C/16_U02 Student umie rozpoznawać rodzaje środowisk immersyjnych oraz wie na czym polega interaktywność i jej rola w projektowaniu wnętrz architektonicznych i ogrodowych. Rozumie aspekty psychologiczne i kulturowe odnośnie współczesnych tendencji w projektowaniu angażujących multimedia oparte na technologii cyfrowej. | PAWiO_1A_U31, PAWiO_1A_U23 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-13 | M-2 | S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/C/16_U03 posiada podstawową umiejętność projektowania wnętrz architektonicznych | PAWiO_1A_U18 | — | — | C-1 | T-P-5, T-P-7 | M-2 | S-1, S-3 |
PAWiO_1A_S1/C/16_U04 posiada podstawową umiejętność projektowania ogrodów pokazowych i ogrodów towarzyszących przestrzeniom wystawowym | PAWiO_1A_U19 | — | — | C-1 | T-P-5, T-W-5, T-W-7, T-P-6 | M-2 | S-1, S-3, S-2 |
PAWiO_1A_S1/C/16_U05 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | PAWiO_1A_U26 | — | — | C-1 | T-W-13, T-P-10 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/16_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | PAWiO_1A_K02 | — | — | C-6 | T-P-3, T-P-5, T-P-10, T-P-13, T-P-14, T-P-6, T-P-2, T-P-8, T-P-4, T-P-15, T-P-1, T-P-11, T-P-7, T-P-12, T-P-9 | M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/16_W01 zna zasady zapisu graficznego projektu inżynierskiego, potrafi go odczytać i poddawać obróbce z wykorzystaniem techniki komputerowej | 2,0 | |
3,0 | Studet zna w stopniu podstawowym zagadnienia z zakresu projektowania człowieka, zasady zapisu graficznego projektu inżynierskiego, technologi informatycznych, w tym multimedialnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/16_W02 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania ogrodów pokazowych i towarzyszacych przestrzeniom wystawowym | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka w tym ogrodów pokazowych, zasady zapisu graficznego projektu inżynierskiego, technologi informatycznych, w tym multimedialnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/16_W03 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym zagadnienia z zakresu projektowania człowieka, zasady zapisu graficznego projektu inżynierskiego, technologi informatycznych, w tym multimedialnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/16_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/16_U02 Student umie rozpoznawać rodzaje środowisk immersyjnych oraz wie na czym polega interaktywność i jej rola w projektowaniu wnętrz architektonicznych i ogrodowych. Rozumie aspekty psychologiczne i kulturowe odnośnie współczesnych tendencji w projektowaniu angażujących multimedia oparte na technologii cyfrowej. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym student umie rozpoznawać rodzaje środowisk immersyjnych oraz wie na czym polega interaktywność i jej rola w projektowaniu wnętrz architektonicznych i ogrodowych. Rozumie aspekty psychologiczne i kulturowe odnośnie współczesnych tendencji w projektowaniu angażujących multimedia oparte na technologii cyfrowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/16_U03 posiada podstawową umiejętność projektowania wnętrz architektonicznych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową umiejetność projektownia wnętrz architektonicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/16_U04 posiada podstawową umiejętność projektowania ogrodów pokazowych i ogrodów towarzyszących przestrzeniom wystawowym | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową umiejętność projektowania ogrodów pokazowych lub ogrodów towarzyszacych przestrzeniom wystawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/16_U05 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | 2,0 | |
3,0 | posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/16_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole projektowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Januszkiewicz K., Powierzchnia jako nowe uwarunkowanie kulturowe. Środowiska immersyjne i projektowanie przeżyć, AV 2/2014, 2014, s. 48-53
- Januszkiewicz K., Powierzchnia jako nowe uwarunkowanie kulturowe. Hiperpowierzchnia i interaktywność, AV 1/2014, 2014, s. 48-55
- G. Deleuze, Różnica i powtórzenie, Warszawa, 1997, tłum. B. Banasiak, K. Matuszewski
- R. W. Kluszczyński, Film, video, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa, 1999
- W. Welsch, Sztuczne raje? Rozważania o świecie mediów elektronicznych i o innych światach, Poznań, 1998, w: A. Zeideler-Janiszewska (red.), Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha
- S. Perrella, Hypersurface Theory: Architecture><Culture, AD, 1998
- P. Zeller, Hybrid Space, Rizzzoli, New York, 1999
- D. Z. Saltz, The Art. Of Interaction; Interactivity, Pervormativity, and Computer, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 55, No. 2, 1997, s. 117–127
- K. Dytham, ICE Bloomberg Headquarters, AD, Vol. 75, No. 1–2, 2005
- A. Saggio, Interactivity at the Centre of Avant-Garde Architectural Research, AD, Vol. 75, No 1–2, 2005
- M. L. Tramontin, Textile Tectonics: An Interview with Lars Spueybroek, AD, Vol. 76, November–December, 2006
Literatura dodatkowa
- Januszkiewicz K., Psychologiczne aspekty oddziaływań środowisk interaktywnych i immersyjnych – kultura mediów elektronicznych, academia.edu /KrystynaJanuszkiewicz