Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy kompozycji i rysunku projektowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy kompozycji i rysunku projektowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Wnętrz | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zagadnień kultury plastycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami kompozycji majacymi zastosowanie w projektowaniu architektury wnętrz i otoczenia, w tym : - z podstawami budowy formy, - z elementami i zasadami kompozycji przestrzennej, - uświadomienie istnienia relacji jakie zachodzą między poszczególnymi elementami kształtującymi przestrzeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w zagadnienia związane z tematyką przedmiotu. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie równowagi kompozycyjnej. Równowaga psychologiczna i fizyczna. | 2 |
T-W-3 | Kształt. Istota kształtu. | 2 |
T-W-4 | Forma - widzialny kształt treści. Wprowadzenie do zagadnień zależności formy. | 4 |
T-W-5 | Zagadnienia rytmu w kompozycjach architektonicznych. | 4 |
T-W-6 | Pola działania formalnego w kompozycji architektonicznej. | 2 |
T-W-7 | Zagadnienia perspektywy w rysunku architektonicznym. | 4 |
T-W-8 | Rzuty architektoniczne. | 4 |
T-W-9 | Rysunek prezentacyjny - specyfika i konwencja w rysunku projektowym. | 4 |
T-W-10 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć. Praca samodzielna. | 17 |
A-W-3 | Egzamin | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Główną metodą nauczania jest metoda problemowa: wykład problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca wystawiana w trakcie procesu dydaktycznego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca stan wiedzy studenta po zakończeniu studiowania przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/01_W01 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | PAWiO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/01_K01 rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko | PAWiO_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/01_W01 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | 2,0 | student nie posiada elementarnej wiedzy dotyczącej budowy formy, elementów i zasad kompozycji przestrzennej, nie zna relacji jakie zachodzą miedzy elementami kształtującymi przestrzeń. |
3,0 | student hasłowo prezentuje swoją wiedzę dotyczącą budowy formy, elementów i zasad kompozycji przestrzennej, oraz relacji jakie zachodzą miedzy elementami kształtującymi przestrzeń. | |
3,5 | student prezentuje swoją wiedzę dotyczącą budowy formy, elementów i zasad kompozycji przestrzennej, oraz relacji jakie zachodzą miedzy elementami kształtującymi przestrzeń oraz potrafi przeprowadzić uproszczoną analizę tematyki. | |
4,0 | student efektywnie prezentuje wiedzę dotyczącą budowy formy, elementów i zasad kompozycji przestrzennej, oraz relacji jakie zachodzą miedzy elementami kształtującymi przestrzeń oraz potrafi przeprowadzić swobodną dyskusję w wybranej tematyce dotyczacej zagadnień kompozycji. | |
4,5 | student potrafi efektywnie prezentować, analizowć, dyskutować na temat budowy formy, elementów i zasad kompozycji przestrzennej, oraz relacji jakie zachodzą miedzy elementami kształtującymi przestrzeń oraz prezentować indywidualny stosunek do podjętej tematyki. | |
5,0 | student potrafi efektywnie prezentować, analizowć, dyskutować na temat budowy formy, elementów i zasad kompozycji przestrzennej, oraz relacji jakie zachodzą miedzy elementami kształtującymi przestrzeń oraz prezentować indywidualny stosunek do podjętej tematyki, jak również umie w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia z powyższego obszaru wiedzy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/01_K01 rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko | 2,0 | student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działaności projektowej i jej wpływu na środowisko |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działaności projektowej i jej wpływ na środowisko | |
3,5 | student rozumie w stopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działaności projektowej i jej wpływ na środowisko oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę znaczenia tych działań | |
4,0 | student rozumie w stopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działaności projektowej i jej wpływ na środowisko oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę znaczenia tych działań jak również wysnuć odpowiednie wnioski | |
4,5 | student rozumie w stopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działaności projektowej i jej wpływ na środowisko oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę znaczenia tych działań jak również wysnuć odpowiednie wnioski oraz postawić diagnozę | |
5,0 | student rozumie w stopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działaności projektowej i jej wpływ na środowisko oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę znaczenia tych działań jak również wysnuć odpowiednie wnioski oraz postawić zindywidualizowaną diagnozę |
Literatura podstawowa
- Norberg-Schulz Christian, Znaczenie w architekturze Zachodu, Murator, Warszawa, 2011
- Arnheim Rudolf, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1978
- Arnheim Rudolf, The Dynamics of Architectural Form, University of California Press, 1977
- Asanowicz Aleksander, Szkic – język projektowania architektonicznego, Zeszyt 21, Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Białystok, 2008
- Basista Andrzej, Kompozycja dzieła architektury - Composition of a Work of Architecture, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków, 2006
- Basista Amdrzej, Architektura i wartości - Architecture and Values, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", Kraków, 2009
- Ciechanowski Kazimierz, Podstawy kompozycji architektonicznej, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1972
- Hansen Oskar, Zobaczyć świat, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2005
- Fikus Marian, Cechy procesu projektowego w działalności twórczej i realizacyjnej : powiązanie praktyki architektonicznej z teorią i dydaktyką, Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1992
- Misiągiewicz Maria, O prezentacji idei architektonicznej, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1999
- Peichl Gustav, Back to the pen – back to the pencil, Pustet, Salzburg, 2003
- Wejchert Kazimierz, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
- Satkiewicz-Parczewska, Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1992
- Kędziorek A., Springer F., Dom jako forma otwarta Szumin Hansenów The House as Open Form The Hansens? Summer Residence in Szumin, Karakter, 2014
- Żórawski Juliusz, O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa, 1962
Literatura dodatkowa
- Bingham Neil, 100 lat rysunku architektonicznego : 1900-2000, Top Mark Centre, cop., Raszyn, 2013
- Błaszczyk Dariusz, Juliusz Żórawski. Przerwane dzieło modernizmu, Salix alba, Warszawa, 2010
- Bogdanowski Janusz, Polska sztuka ogrodowa - krótka historia kompozycji i rewaloryzacji, Towarzystwo Wydawnicze Historia Iagellonica, Kraków, 1999