Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie zieleni zintegrowanej z architekturą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie zieleni zintegrowanej z architekturą | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z przedmiotów: Systemy konstrukcyjne, Instalacje, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną i praktyczną dotyczącą zieleni zintegrowanej z architekturą i kształtowania przestrzeni z wykorzystaniem rozwiązań ekologicznych, w szczególności różnych typów dachów zielonych oraz zieleni wertykalnej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania z wykorzystaniem zieleni zintegrowanej z architekturą, różnego typu dachów zielonych oraz zieleni wertykalnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć projektowych. Przegląd rozwiązań | 2 |
T-P-2 | Analizy przedprojektowe dla wskazanego terenu. Poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań dla zieleni zintegrowanej z architekturą. Opracowanie projektu koncepcyjnego. | 12 |
T-P-3 | Przegląd stanu zaawansowania prac projektowych. | 2 |
T-P-4 | Opracowanie projektu budowlanego oraz projektu szczegółowego dla wybranych elementów zagospodrowania, w tym zieleni zintegrowanej z architekturą (zielone dachy, zieleń wertyklana) | 12 |
T-P-5 | Prezentacja prac studenckich. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: Integracja zieleni i architektury – idea, rodzaje działań i realizacji. | 1 |
T-W-2 | Geneza i początki "zielonej idei". Rozwój zielonej architektury (green architecture). | 2 |
T-W-3 | Realizacje pionierów zieleni zintegrowanej z architekturą – twórczość F. Hundertwassera i P. Blanca. | 4 |
T-W-4 | Integracja zieleni i architektury: Zielone dachy jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Podstawy projektowania i przykłady realizacji | 2 |
T-W-5 | Integracja zieleni i architektury: Ogrody wertykalne ako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Podstawy projektowania i przykłady realizacji ogrodów wertykalnych | 2 |
T-W-6 | Integracja zieleni i architektury w skali mezo: Zielone budynki, budynki – farmy miejskie jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. | 2 |
T-W-7 | Integracja zieleni i architektury w skali makro – Miasta przyszłości. Farmy miejskie jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Praca własna nad projektami. | 33 |
A-P-3 | Przygotowanie plansz. | 15 |
A-P-4 | Przegląd wskazanej literatury. | 10 |
A-P-5 | Przygotowanie do przeglądu. | 10 |
A-P-6 | Konsultacje | 2 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przegląd wskazanej literatury. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia projektowe |
M-3 | analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przeglądy międzysemestralne projektów zagospodarowania z uwzględnieniem dachów zielonych i zewnętrznych kompozycji zieleni wertykalnej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie przygotowanej pracy semestralnej (prezentacja, referat). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny dotyczący zagospdoarowania terenu z uwzględnieniem form zieleni zintegrowanej z architekturą (m.in. zielone dachy, zieleń wertykalna). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/13_W01 zna podstawowe zagadnienia dotyczące projektowania przestrzeni zintegrowanych z architekturą, w szczególności różnych typów dachów zielonych oraz kompozycji wertykalnych wewnętrznych i zewnętrznych | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/13_U01 potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, materiału stosowanych do zazieleniania różnego typy dachów zielonych, tarasów oraz kompozycji wertykalnych | PAWiO_1A_U21 | — | — | C-2 | T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/C/13_U02 posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień związanych z problemami ekologicznymi we wnętrzach otoczenia zintegrowanego z architekturą | PAWiO_1A_U20 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-2, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/13_K01 jest gotowy do pracy w zespole międzybranżowym przy projektach przestrzeni zintegrowanych z architekurą, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | PAWiO_1A_K02 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/13_W01 zna podstawowe zagadnienia dotyczące projektowania przestrzeni zintegrowanych z architekturą, w szczególności różnych typów dachów zielonych oraz kompozycji wertykalnych wewnętrznych i zewnętrznych | 2,0 | |
3,0 | Student zna wybrane zagadnienia dotyczące projektowania przestrzeni zintegrowanych z architekturą,w szczególności wybranych typów dachów zielonych oraz kompozycji wertykalnych wewnętrznych i zewnętrznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/13_U01 potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, materiału stosowanych do zazieleniania różnego typy dachów zielonych, tarasów oraz kompozycji wertykalnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie roślin do zazieleniania wybranych typy dachów zielonych, tarasów oraz kompozycji wertykalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/13_U02 posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień związanych z problemami ekologicznymi we wnętrzach otoczenia zintegrowanego z architekturą | 2,0 | |
3,0 | posiada w stopniu dostatecznym umiejętność rozwiązywania zagadnień związanych z problemami ekologicznymi we wnętrzach otoczenia zintegrowanego z architekturą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/13_K01 jest gotowy do pracy w zespole międzybranżowym przy projektach przestrzeni zintegrowanych z architekurą, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | 2,0 | |
3,0 | Student jest w ograniczonych zakresie gotowy do pracy w zespole międzybranżowym przy projektach przestrzeni zintegrowanych z architekurą, rzadko wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baumann R., Domy w zieleni, Warszawa, 1991
- Blanc P., The Vertical Garden: From Nature to the City, W.W. Norton, Nowy Jork, 2008
- Branaś K., Elewacje zielone - nowoczesne technologie w projektowaniu i wykonastwie, Politechniki Krakowskiej, Karków, 2011, Czasopismo Techniczne PK, nr 2-A/1/2011, zeszyt 11, rok 108
- E. Burszta - Adamiak, Zielone dachy jako element zrównoważonych systemów odwadniających na terenach zurbanizowanych, Wydawnictwo UP, Wrocław, 2015
- Despommier D., The Vertical Farm – Feeding the World in 21st Century, Thomas Dunne Books, Nowy Jork, 2010
- Kosiński W., Pionowe ogrody – idea, technologia i estetyka na nowy wiek, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2011, Czasopismo Techniczne PK, 2-A/2/2011, z. 11, rok 108
- Rokiel M., Jak wykonać taras i dach zielony. Poradnik, Medium. Dom Wydawniczy, Warszawa, 2012
- E. Szajda - Brinfeld, A. Pływaczyk, D. Skarżyński, Zielone dachy. Zrównoważona gospodarka wodna na terenach zurbanizowanych, Wydawnictwo UP, Wrocław, 2012
- Praca zbiorowa, Zasady projektowania i wykonywania zielonych dachów i żyjących ścian, Stowrzyszenie Gmin Polska Sieć "Energie Cites", Kraków, 2013, pdf
- Praca zbiorowa, Zielone dachy i żyjące ściany - systemowe rozwiązania i przegląd inwestycji w polskich gminach, Stowarzyszenie Gmin Polska Sieć "Energie Cites", Kraków, 2014, pdf
Literatura dodatkowa
- Deelstra T., Boyd D., van den Biggelaar M., Multifunctional Land Use: an opportunity of promoting urban agriculture in Europe, 2001
- Dunnett N., Kingsbury N., Planting green roofs and living walls, London, 2008
- Młoźniak D., Ogrodnictwo w pionie, 2012, www.ogrodowisko.pl/artykuly/246-ogrodnictwo-w-pionie-czyli-ogrody-wertykalne
- www.psdz.pl, Polskie Stowarzyszenie Dachów Zielonych - strona internetowa