Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie zieleni zintegrowanej z architekturą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie zieleni zintegrowanej z architekturą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 4,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z przedmiotów: Systemy konstrukcyjne, Instalacje,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną i praktyczną dotyczącą zieleni zintegrowanej z architekturą i kształtowania przestrzeni z wykorzystaniem rozwiązań ekologicznych, w szczególności różnych typów dachów zielonych oraz zieleni wertykalnej.
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania z wykorzystaniem zieleni zintegrowanej z architekturą, różnego typu dachów zielonych oraz zieleni wertykalnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć projektowych. Przegląd rozwiązań2
T-P-2Analizy przedprojektowe dla wskazanego terenu. Poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań dla zieleni zintegrowanej z architekturą. Opracowanie projektu koncepcyjnego.12
T-P-3Przegląd stanu zaawansowania prac projektowych.2
T-P-4Opracowanie projektu budowlanego oraz projektu szczegółowego dla wybranych elementów zagospodrowania, w tym zieleni zintegrowanej z architekturą (zielone dachy, zieleń wertyklana)12
T-P-5Prezentacja prac studenckich.2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: Integracja zieleni i architektury – idea, rodzaje działań i realizacji.1
T-W-2Geneza i początki "zielonej idei". Rozwój zielonej architektury (green architecture).2
T-W-3Realizacje pionierów zieleni zintegrowanej z architekturą – twórczość F. Hundertwassera i P. Blanca.4
T-W-4Integracja zieleni i architektury: Zielone dachy jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Podstawy projektowania i przykłady realizacji2
T-W-5Integracja zieleni i architektury: Ogrody wertykalne ako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Podstawy projektowania i przykłady realizacji ogrodów wertykalnych2
T-W-6Integracja zieleni i architektury w skali mezo: Zielone budynki, budynki – farmy miejskie jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej.2
T-W-7Integracja zieleni i architektury w skali makro – Miasta przyszłości. Farmy miejskie jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Praca własna nad projektami.33
A-P-3Przygotowanie plansz.15
A-P-4Przegląd wskazanej literatury.10
A-P-5Przygotowanie do przeglądu.10
A-P-6Konsultacje2
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.3
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe
M-3analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przeglądy międzysemestralne projektów zagospodarowania z uwzględnieniem dachów zielonych i zewnętrznych kompozycji zieleni wertykalnej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie przygotowanej pracy semestralnej (prezentacja, referat).
S-3Ocena podsumowująca: Projekt semestralny dotyczący zagospdoarowania terenu z uwzględnieniem form zieleni zintegrowanej z architekturą (m.in. zielone dachy, zieleń wertykalna).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/13_W01
zna podstawowe zagadnienia dotyczące projektowania przestrzeni zintegrowanych z architekturą, w szczególności różnych typów dachów zielonych oraz kompozycji wertykalnych wewnętrznych i zewnętrznych
PAWiO_1A_W25C-1T-P-1, T-P-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/13_U01
potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, materiału stosowanych do zazieleniania różnego typy dachów zielonych, tarasów oraz kompozycji wertykalnych
PAWiO_1A_U21C-2T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-P-2M-2, M-3S-1
PAWiO_1A_S1/C/13_U02
posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień związanych z problemami ekologicznymi we wnętrzach otoczenia zintegrowanego z architekturą
PAWiO_1A_U20C-2T-P-4, T-P-2, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/13_K01
jest gotowy do pracy w zespole międzybranżowym przy projektach przestrzeni zintegrowanych z architekurą, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
PAWiO_1A_K02C-2T-P-5, T-P-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/13_W01
zna podstawowe zagadnienia dotyczące projektowania przestrzeni zintegrowanych z architekturą, w szczególności różnych typów dachów zielonych oraz kompozycji wertykalnych wewnętrznych i zewnętrznych
2,0
3,0Student zna wybrane zagadnienia dotyczące projektowania przestrzeni zintegrowanych z architekturą,w szczególności wybranych typów dachów zielonych oraz kompozycji wertykalnych wewnętrznych i zewnętrznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/13_U01
potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, materiału stosowanych do zazieleniania różnego typy dachów zielonych, tarasów oraz kompozycji wertykalnych
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie roślin do zazieleniania wybranych typy dachów zielonych, tarasów oraz kompozycji wertykalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/C/13_U02
posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień związanych z problemami ekologicznymi we wnętrzach otoczenia zintegrowanego z architekturą
2,0
3,0posiada w stopniu dostatecznym umiejętność rozwiązywania zagadnień związanych z problemami ekologicznymi we wnętrzach otoczenia zintegrowanego z architekturą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/13_K01
jest gotowy do pracy w zespole międzybranżowym przy projektach przestrzeni zintegrowanych z architekurą, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
2,0
3,0Student jest w ograniczonych zakresie gotowy do pracy w zespole międzybranżowym przy projektach przestrzeni zintegrowanych z architekurą, rzadko wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baumann R., Domy w zieleni, Warszawa, 1991
  2. Blanc P., The Vertical Garden: From Nature to the City, W.W. Norton, Nowy Jork, 2008
  3. Branaś K., Elewacje zielone - nowoczesne technologie w projektowaniu i wykonastwie, Politechniki Krakowskiej, Karków, 2011, Czasopismo Techniczne PK, nr 2-A/1/2011, zeszyt 11, rok 108
  4. E. Burszta - Adamiak, Zielone dachy jako element zrównoważonych systemów odwadniających na terenach zurbanizowanych, Wydawnictwo UP, Wrocław, 2015
  5. Despommier D., The Vertical Farm – Feeding the World in 21st Century, Thomas Dunne Books, Nowy Jork, 2010
  6. Kosiński W., Pionowe ogrody – idea, technologia i estetyka na nowy wiek, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2011, Czasopismo Techniczne PK, 2-A/2/2011, z. 11, rok 108
  7. Rokiel M., Jak wykonać taras i dach zielony. Poradnik, Medium. Dom Wydawniczy, Warszawa, 2012
  8. E. Szajda - Brinfeld, A. Pływaczyk, D. Skarżyński, Zielone dachy. Zrównoważona gospodarka wodna na terenach zurbanizowanych, Wydawnictwo UP, Wrocław, 2012
  9. Praca zbiorowa, Zasady projektowania i wykonywania zielonych dachów i żyjących ścian, Stowrzyszenie Gmin Polska Sieć "Energie Cites", Kraków, 2013, pdf
  10. Praca zbiorowa, Zielone dachy i żyjące ściany - systemowe rozwiązania i przegląd inwestycji w polskich gminach, Stowarzyszenie Gmin Polska Sieć "Energie Cites", Kraków, 2014, pdf

Literatura dodatkowa

  1. Deelstra T., Boyd D., van den Biggelaar M., Multifunctional Land Use: an opportunity of promoting urban agriculture in Europe, 2001
  2. Dunnett N., Kingsbury N., Planting green roofs and living walls, London, 2008
  3. Młoźniak D., Ogrodnictwo w pionie, 2012, www.ogrodowisko.pl/artykuly/246-ogrodnictwo-w-pionie-czyli-ogrody-wertykalne
  4. www.psdz.pl, Polskie Stowarzyszenie Dachów Zielonych - strona internetowa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć projektowych. Przegląd rozwiązań2
T-P-2Analizy przedprojektowe dla wskazanego terenu. Poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań dla zieleni zintegrowanej z architekturą. Opracowanie projektu koncepcyjnego.12
T-P-3Przegląd stanu zaawansowania prac projektowych.2
T-P-4Opracowanie projektu budowlanego oraz projektu szczegółowego dla wybranych elementów zagospodrowania, w tym zieleni zintegrowanej z architekturą (zielone dachy, zieleń wertyklana)12
T-P-5Prezentacja prac studenckich.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: Integracja zieleni i architektury – idea, rodzaje działań i realizacji.1
T-W-2Geneza i początki "zielonej idei". Rozwój zielonej architektury (green architecture).2
T-W-3Realizacje pionierów zieleni zintegrowanej z architekturą – twórczość F. Hundertwassera i P. Blanca.4
T-W-4Integracja zieleni i architektury: Zielone dachy jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Podstawy projektowania i przykłady realizacji2
T-W-5Integracja zieleni i architektury: Ogrody wertykalne ako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Podstawy projektowania i przykłady realizacji ogrodów wertykalnych2
T-W-6Integracja zieleni i architektury w skali mezo: Zielone budynki, budynki – farmy miejskie jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej.2
T-W-7Integracja zieleni i architektury w skali makro – Miasta przyszłości. Farmy miejskie jako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Praca własna nad projektami.33
A-P-3Przygotowanie plansz.15
A-P-4Przegląd wskazanej literatury.10
A-P-5Przygotowanie do przeglądu.10
A-P-6Konsultacje2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.3
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/13_W01zna podstawowe zagadnienia dotyczące projektowania przestrzeni zintegrowanych z architekturą, w szczególności różnych typów dachów zielonych oraz kompozycji wertykalnych wewnętrznych i zewnętrznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W25zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną i praktyczną dotyczącą zieleni zintegrowanej z architekturą i kształtowania przestrzeni z wykorzystaniem rozwiązań ekologicznych, w szczególności różnych typów dachów zielonych oraz zieleni wertykalnej.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć projektowych. Przegląd rozwiązań
T-P-4Opracowanie projektu budowlanego oraz projektu szczegółowego dla wybranych elementów zagospodrowania, w tym zieleni zintegrowanej z architekturą (zielone dachy, zieleń wertyklana)
T-W-5Integracja zieleni i architektury: Ogrody wertykalne ako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Podstawy projektowania i przykłady realizacji ogrodów wertykalnych
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: Integracja zieleni i architektury – idea, rodzaje działań i realizacji.
T-W-2Geneza i początki "zielonej idei". Rozwój zielonej architektury (green architecture).
T-W-3Realizacje pionierów zieleni zintegrowanej z architekturą – twórczość F. Hundertwassera i P. Blanca.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie przygotowanej pracy semestralnej (prezentacja, referat).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybrane zagadnienia dotyczące projektowania przestrzeni zintegrowanych z architekturą,w szczególności wybranych typów dachów zielonych oraz kompozycji wertykalnych wewnętrznych i zewnętrznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/13_U01potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, materiału stosowanych do zazieleniania różnego typy dachów zielonych, tarasów oraz kompozycji wertykalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U21potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, materiałów i technologii do różnych wnętrz architektonicznych i ich bezpośredniego otoczenia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania z wykorzystaniem zieleni zintegrowanej z architekturą, różnego typu dachów zielonych oraz zieleni wertykalnej
Treści programoweT-P-3Przegląd stanu zaawansowania prac projektowych.
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć projektowych. Przegląd rozwiązań
T-P-4Opracowanie projektu budowlanego oraz projektu szczegółowego dla wybranych elementów zagospodrowania, w tym zieleni zintegrowanej z architekturą (zielone dachy, zieleń wertyklana)
T-P-2Analizy przedprojektowe dla wskazanego terenu. Poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań dla zieleni zintegrowanej z architekturą. Opracowanie projektu koncepcyjnego.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przeglądy międzysemestralne projektów zagospodarowania z uwzględnieniem dachów zielonych i zewnętrznych kompozycji zieleni wertykalnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie roślin do zazieleniania wybranych typy dachów zielonych, tarasów oraz kompozycji wertykalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/13_U02posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień związanych z problemami ekologicznymi we wnętrzach otoczenia zintegrowanego z architekturą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U20posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień architektonicznych związanych z problemami ekologicznymi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania z wykorzystaniem zieleni zintegrowanej z architekturą, różnego typu dachów zielonych oraz zieleni wertykalnej
Treści programoweT-P-4Opracowanie projektu budowlanego oraz projektu szczegółowego dla wybranych elementów zagospodrowania, w tym zieleni zintegrowanej z architekturą (zielone dachy, zieleń wertyklana)
T-P-2Analizy przedprojektowe dla wskazanego terenu. Poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań dla zieleni zintegrowanej z architekturą. Opracowanie projektu koncepcyjnego.
T-W-5Integracja zieleni i architektury: Ogrody wertykalne ako element ekologicznego zagospodarowania przestrzeni miejskiej. Podstawy projektowania i przykłady realizacji ogrodów wertykalnych
T-W-2Geneza i początki "zielonej idei". Rozwój zielonej architektury (green architecture).
T-W-3Realizacje pionierów zieleni zintegrowanej z architekturą – twórczość F. Hundertwassera i P. Blanca.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przeglądy międzysemestralne projektów zagospodarowania z uwzględnieniem dachów zielonych i zewnętrznych kompozycji zieleni wertykalnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada w stopniu dostatecznym umiejętność rozwiązywania zagadnień związanych z problemami ekologicznymi we wnętrzach otoczenia zintegrowanego z architekturą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/13_K01jest gotowy do pracy w zespole międzybranżowym przy projektach przestrzeni zintegrowanych z architekurą, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania z wykorzystaniem zieleni zintegrowanej z architekturą, różnego typu dachów zielonych oraz zieleni wertykalnej
Treści programoweT-P-5Prezentacja prac studenckich.
T-P-3Przegląd stanu zaawansowania prac projektowych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przeglądy międzysemestralne projektów zagospodarowania z uwzględnieniem dachów zielonych i zewnętrznych kompozycji zieleni wertykalnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w ograniczonych zakresie gotowy do pracy w zespole międzybranżowym przy projektach przestrzeni zintegrowanych z architekurą, rzadko wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
3,5
4,0
4,5
5,0