Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Specjalistyczne projektowanie założeń zielonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Specjalistyczne projektowanie założeń zielonych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,56zaliczenie
projektyP6 30 3,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności dotyczące projektowania w przestrzeni otwartej, w tym różnych rodzajów założeń zielonych i otoczenia nabyte we wcześniejszych semestrach, zwłaszcza na przedmiotach: Projektowanie wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, Projektowanie zieleni zintegrowanej z architekturą.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z typologią i charakterystyką współczesnych założeń zielonych o specjalnym przeznaczeniu ich specyfiką i tendencjami w zakresie ich kształtowania oraz nabycie umiejętności projektowania wybranych typów założen zielonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Współczesne założenia zielone specjalnego przeznaczenia - wprowadzenie.2
T-P-2Analizy przedprojektowe terenu.8
T-P-3Koncepcja zagospodarowania założenia zielonego o specjalnym przeznaczeniu.8
T-P-4Przegląd międzysemestralny – podsumowanie i ocena dotychczasowej pracy2
T-P-5Projekt zagospodarowania terenu (projekt budowlany opracowany dla fragmnetu terenu). Rozwiązania szczegółowe dla zagospodarowania założenia zielonego specjalnego przeznaczenia. Dobór elementów zagospodarowania. Dobór gatunkowy roślin.10
30
wykłady
T-W-1Typologia założeń zielonych ze względu na ich funkcję, symbolikę i formę.1
T-W-2Charakterystyka różnych rodzajów założeń zielonych, zasady ich projektowania i aktualne tendencje w ich kształtowaniu i projektowaniu – m.in: ogrody dziecięce, ogrody jordanowskie, ogrody szkolne i przedszkolne, parki miejskie i skwery, ogrody społeczne, ogrody szpitalne i sensoryczne, ogrody projektowane dla osób starszych i niepełnosprawnych.23
T-W-3Standardy w projektowaniu założeń zielonych (prawne umocowanie standardów, rodzaje opracowań projektowych, rodzaje opracowń dotyczących ochrony, studia i analizy przedprojektowe, opracowania projektowe, ogóle zasady projektowania zieleni)4
T-W-4Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna nad projektem: wykonanie analiz, poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań, przygotowanie koncepcji projektowej i szczegółowego projektu zagospodarowania dla wybranych fragmentów terenu.28
A-P-3Praca własna - przygotowanie wersji finalnej projektu i plansz posterowych.10
A-P-4Przygotowanie do przeglądu5
A-P-5Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna. Studiowanie literatury. Przygotowanie pracy semestralnej dotyczącej wybranych założeń zielonych.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy
M-3Konfrontacje i dyskusje
M-4Metoda przypadku
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy semestralnej (np. opracowanie referatu na wskazany temat). Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny dotyczący stanu zaawansowania projektu oraz jakości przyjętych rozwiązań.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt semestralny projektu załozenia zielonego o wybranej funkcji specjalistycznej. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę wartość merytoryczna projektu (zastosowanie wiedzy teoretycznej dotyczącej komponowania, programowania i urządzania terenu) oraz wartość estetyczna projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/15_W02
zna podstawowe zasady dotyczące projektowania różnych rodzajów założeń zielonych
PAWiO_1A_W25C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/15_U02
potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego
PAWiO_1A_U08, PAWiO_1A_U22C-1T-P-3, T-P-1, T-P-5M-3, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/15_K01
jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
PAWiO_1A_K04, PAWiO_1A_K07C-1T-P-3, T-P-1, T-P-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/15_W02
zna podstawowe zasady dotyczące projektowania różnych rodzajów założeń zielonych
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania i urządzania wybranych otoczenia specjalnego przeznaczenia oraz tendencje w ich kształtowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/15_U02
potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi graficznie przekazać przyjęte rozwiązania projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/15_K01
jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
2,0
3,0Student wykazuje w ograniczonym stopniu profesjonalizm w pracy i zaangażowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czałczyńska-Podolska M., Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo ZUT, Szczecin, 2019
  2. Czałczyńska-Podolska M, Wczoraj i dziś ogrodów dziecięcych: w poszukiwaniu alternatyw dla koncepcji post-and-platform i klasycznych ogrodów dziecięcych, Czasopismo Techniczne, 2011, nr 6-A(19), str. 263– 270
  3. Marcus C. C., Francis C., People places, John Wiley & Sons, New York, 1998
  4. Mitkowska A., Siewniak M., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998
  5. Siwiec A., Pokorski J., Kształtowanie terenów zieleni, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
  6. Vidiella S. A., Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Loft Publications, Warszawa, 2009
  7. Czałczyńska-Podolska M., Od obiektu muzealnego do centrum życia społecznego – współczesna koncepcja ogrodu botanicznego, Czasopismo Techniczne, 2015, 5A(5), 79–91
  8. Czałczyńska-Podolska M., Współczesne ogrody użytkowe w Stanach Zjednoczonych, Czasopismo Techniczne, 2012, 8-A(30, 263–270
  9. Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M., Ogród szpitalny jako miejsce terapii i rekonwalescencji, Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych, 2016, 4, 609–619
  10. Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M., Możliwości kreacji integracyjnego podwórka szkolnego, Przestrzeń i Forma, 2016, 27, 175–190

Literatura dodatkowa

  1. Bernaciak A., Omiecka J., Smogorzewska W., Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu, Hortpress Sp. z o.o., 2007, Cz. II
  2. Latocha P., Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu, Hortpress Sp. z o.o., 2006, Cz. III, IV
  3. Filipczak J. (red.), Katalog roślin. Drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2006
  4. Ogrody, czasopismo
  5. Zieleń miejska, czasopismo, Abrys, Warszawa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Współczesne założenia zielone specjalnego przeznaczenia - wprowadzenie.2
T-P-2Analizy przedprojektowe terenu.8
T-P-3Koncepcja zagospodarowania założenia zielonego o specjalnym przeznaczeniu.8
T-P-4Przegląd międzysemestralny – podsumowanie i ocena dotychczasowej pracy2
T-P-5Projekt zagospodarowania terenu (projekt budowlany opracowany dla fragmnetu terenu). Rozwiązania szczegółowe dla zagospodarowania założenia zielonego specjalnego przeznaczenia. Dobór elementów zagospodarowania. Dobór gatunkowy roślin.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typologia założeń zielonych ze względu na ich funkcję, symbolikę i formę.1
T-W-2Charakterystyka różnych rodzajów założeń zielonych, zasady ich projektowania i aktualne tendencje w ich kształtowaniu i projektowaniu – m.in: ogrody dziecięce, ogrody jordanowskie, ogrody szkolne i przedszkolne, parki miejskie i skwery, ogrody społeczne, ogrody szpitalne i sensoryczne, ogrody projektowane dla osób starszych i niepełnosprawnych.23
T-W-3Standardy w projektowaniu założeń zielonych (prawne umocowanie standardów, rodzaje opracowań projektowych, rodzaje opracowń dotyczących ochrony, studia i analizy przedprojektowe, opracowania projektowe, ogóle zasady projektowania zieleni)4
T-W-4Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna nad projektem: wykonanie analiz, poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań, przygotowanie koncepcji projektowej i szczegółowego projektu zagospodarowania dla wybranych fragmentów terenu.28
A-P-3Praca własna - przygotowanie wersji finalnej projektu i plansz posterowych.10
A-P-4Przygotowanie do przeglądu5
A-P-5Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna. Studiowanie literatury. Przygotowanie pracy semestralnej dotyczącej wybranych założeń zielonych.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/15_W02zna podstawowe zasady dotyczące projektowania różnych rodzajów założeń zielonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W25zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z typologią i charakterystyką współczesnych założeń zielonych o specjalnym przeznaczeniu ich specyfiką i tendencjami w zakresie ich kształtowania oraz nabycie umiejętności projektowania wybranych typów założen zielonych.
Treści programoweT-W-1Typologia założeń zielonych ze względu na ich funkcję, symbolikę i formę.
T-W-2Charakterystyka różnych rodzajów założeń zielonych, zasady ich projektowania i aktualne tendencje w ich kształtowaniu i projektowaniu – m.in: ogrody dziecięce, ogrody jordanowskie, ogrody szkolne i przedszkolne, parki miejskie i skwery, ogrody społeczne, ogrody szpitalne i sensoryczne, ogrody projektowane dla osób starszych i niepełnosprawnych.
T-W-3Standardy w projektowaniu założeń zielonych (prawne umocowanie standardów, rodzaje opracowań projektowych, rodzaje opracowń dotyczących ochrony, studia i analizy przedprojektowe, opracowania projektowe, ogóle zasady projektowania zieleni)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy
M-4Metoda przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy semestralnej (np. opracowanie referatu na wskazany temat). Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania i urządzania wybranych otoczenia specjalnego przeznaczenia oraz tendencje w ich kształtowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/15_U02potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U08potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego
PAWiO_1A_U22potrafi opracować różne rodzaje dokumentacji technicznej (inwentaryzacje, projekty koncepcyjne, budowlane i wykonawcze, inwentaryzacje powykonawcze)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z typologią i charakterystyką współczesnych założeń zielonych o specjalnym przeznaczeniu ich specyfiką i tendencjami w zakresie ich kształtowania oraz nabycie umiejętności projektowania wybranych typów założen zielonych.
Treści programoweT-P-3Koncepcja zagospodarowania założenia zielonego o specjalnym przeznaczeniu.
T-P-1Współczesne założenia zielone specjalnego przeznaczenia - wprowadzenie.
T-P-5Projekt zagospodarowania terenu (projekt budowlany opracowany dla fragmnetu terenu). Rozwiązania szczegółowe dla zagospodarowania założenia zielonego specjalnego przeznaczenia. Dobór elementów zagospodarowania. Dobór gatunkowy roślin.
Metody nauczaniaM-3Konfrontacje i dyskusje
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny dotyczący stanu zaawansowania projektu oraz jakości przyjętych rozwiązań.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt semestralny projektu załozenia zielonego o wybranej funkcji specjalistycznej. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę wartość merytoryczna projektu (zastosowanie wiedzy teoretycznej dotyczącej komponowania, programowania i urządzania terenu) oraz wartość estetyczna projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi graficznie przekazać przyjęte rozwiązania projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/15_K01jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K04jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
PAWiO_1A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z typologią i charakterystyką współczesnych założeń zielonych o specjalnym przeznaczeniu ich specyfiką i tendencjami w zakresie ich kształtowania oraz nabycie umiejętności projektowania wybranych typów założen zielonych.
Treści programoweT-P-3Koncepcja zagospodarowania założenia zielonego o specjalnym przeznaczeniu.
T-P-1Współczesne założenia zielone specjalnego przeznaczenia - wprowadzenie.
T-P-5Projekt zagospodarowania terenu (projekt budowlany opracowany dla fragmnetu terenu). Rozwiązania szczegółowe dla zagospodarowania założenia zielonego specjalnego przeznaczenia. Dobór elementów zagospodarowania. Dobór gatunkowy roślin.
T-W-1Typologia założeń zielonych ze względu na ich funkcję, symbolikę i formę.
T-W-2Charakterystyka różnych rodzajów założeń zielonych, zasady ich projektowania i aktualne tendencje w ich kształtowaniu i projektowaniu – m.in: ogrody dziecięce, ogrody jordanowskie, ogrody szkolne i przedszkolne, parki miejskie i skwery, ogrody społeczne, ogrody szpitalne i sensoryczne, ogrody projektowane dla osób starszych i niepełnosprawnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy
M-3Konfrontacje i dyskusje
M-5Ćwiczenia projektowe
M-4Metoda przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy semestralnej (np. opracowanie referatu na wskazany temat). Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny dotyczący stanu zaawansowania projektu oraz jakości przyjętych rozwiązań.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt semestralny projektu załozenia zielonego o wybranej funkcji specjalistycznej. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę wartość merytoryczna projektu (zastosowanie wiedzy teoretycznej dotyczącej komponowania, programowania i urządzania terenu) oraz wartość estetyczna projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje w ograniczonym stopniu profesjonalizm w pracy i zaangażowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0