Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Specjalistyczne projektowanie założeń zielonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Specjalistyczne projektowanie założeń zielonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności dotyczące projektowania w przestrzeni otwartej, w tym różnych rodzajów założeń zielonych i otoczenia nabyte we wcześniejszych semestrach, zwłaszcza na przedmiotach: Projektowanie wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, Projektowanie zieleni zintegrowanej z architekturą. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z typologią i charakterystyką współczesnych założeń zielonych o specjalnym przeznaczeniu ich specyfiką i tendencjami w zakresie ich kształtowania oraz nabycie umiejętności projektowania wybranych typów założen zielonych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Współczesne założenia zielone specjalnego przeznaczenia - wprowadzenie. | 2 |
T-P-2 | Analizy przedprojektowe terenu. | 8 |
T-P-3 | Koncepcja zagospodarowania założenia zielonego o specjalnym przeznaczeniu. | 8 |
T-P-4 | Przegląd międzysemestralny – podsumowanie i ocena dotychczasowej pracy | 2 |
T-P-5 | Projekt zagospodarowania terenu (projekt budowlany opracowany dla fragmnetu terenu). Rozwiązania szczegółowe dla zagospodarowania założenia zielonego specjalnego przeznaczenia. Dobór elementów zagospodarowania. Dobór gatunkowy roślin. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Typologia założeń zielonych ze względu na ich funkcję, symbolikę i formę. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka różnych rodzajów założeń zielonych, zasady ich projektowania i aktualne tendencje w ich kształtowaniu i projektowaniu – m.in: ogrody dziecięce, ogrody jordanowskie, ogrody szkolne i przedszkolne, parki miejskie i skwery, ogrody społeczne, ogrody szpitalne i sensoryczne, ogrody projektowane dla osób starszych i niepełnosprawnych. | 23 |
T-W-3 | Standardy w projektowaniu założeń zielonych (prawne umocowanie standardów, rodzaje opracowań projektowych, rodzaje opracowń dotyczących ochrony, studia i analizy przedprojektowe, opracowania projektowe, ogóle zasady projektowania zieleni) | 4 |
T-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem: wykonanie analiz, poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań, przygotowanie koncepcji projektowej i szczegółowego projektu zagospodarowania dla wybranych fragmentów terenu. | 28 |
A-P-3 | Praca własna - przygotowanie wersji finalnej projektu i plansz posterowych. | 10 |
A-P-4 | Przygotowanie do przeglądu | 5 |
A-P-5 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna. Studiowanie literatury. Przygotowanie pracy semestralnej dotyczącej wybranych założeń zielonych. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy |
M-3 | Konfrontacje i dyskusje |
M-4 | Metoda przypadku |
M-5 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy semestralnej (np. opracowanie referatu na wskazany temat). Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny dotyczący stanu zaawansowania projektu oraz jakości przyjętych rozwiązań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny projektu załozenia zielonego o wybranej funkcji specjalistycznej. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę wartość merytoryczna projektu (zastosowanie wiedzy teoretycznej dotyczącej komponowania, programowania i urządzania terenu) oraz wartość estetyczna projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_W02 zna podstawowe zasady dotyczące projektowania różnych rodzajów założeń zielonych | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_U02 potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego | PAWiO_1A_U08, PAWiO_1A_U22 | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-5 | M-3, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_K01 jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej | PAWiO_1A_K04, PAWiO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_W02 zna podstawowe zasady dotyczące projektowania różnych rodzajów założeń zielonych | 2,0 | |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania i urządzania wybranych otoczenia specjalnego przeznaczenia oraz tendencje w ich kształtowaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_U02 potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi graficznie przekazać przyjęte rozwiązania projektowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_K01 jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje w ograniczonym stopniu profesjonalizm w pracy i zaangażowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czałczyńska-Podolska M., Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo ZUT, Szczecin, 2019
- Czałczyńska-Podolska M, Wczoraj i dziś ogrodów dziecięcych: w poszukiwaniu alternatyw dla koncepcji post-and-platform i klasycznych ogrodów dziecięcych, Czasopismo Techniczne, 2011, nr 6-A(19), str. 263– 270
- Marcus C. C., Francis C., People places, John Wiley & Sons, New York, 1998
- Mitkowska A., Siewniak M., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998
- Siwiec A., Pokorski J., Kształtowanie terenów zieleni, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
- Vidiella S. A., Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Loft Publications, Warszawa, 2009
- Czałczyńska-Podolska M., Od obiektu muzealnego do centrum życia społecznego – współczesna koncepcja ogrodu botanicznego, Czasopismo Techniczne, 2015, 5A(5), 79–91
- Czałczyńska-Podolska M., Współczesne ogrody użytkowe w Stanach Zjednoczonych, Czasopismo Techniczne, 2012, 8-A(30, 263–270
- Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M., Ogród szpitalny jako miejsce terapii i rekonwalescencji, Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych, 2016, 4, 609–619
- Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M., Możliwości kreacji integracyjnego podwórka szkolnego, Przestrzeń i Forma, 2016, 27, 175–190
Literatura dodatkowa
- Bernaciak A., Omiecka J., Smogorzewska W., Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu, Hortpress Sp. z o.o., 2007, Cz. II
- Latocha P., Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu, Hortpress Sp. z o.o., 2006, Cz. III, IV
- Filipczak J. (red.), Katalog roślin. Drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2006
- Ogrody, czasopismo
- Zieleń miejska, czasopismo, Abrys, Warszawa