Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania architektonicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania architektonicznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętności manualne - rysowanie, modelowanie |
W-2 | Wiedza z matematyki, geometrii i trygonometrii |
W-3 | Umiejętność pracy w zespole |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy z zakresu budowy formy architektonicznej |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowymi relacjami miedzy formą architektoniczną a jej kontekstem zewnętrzym i wewnętrznym |
C-3 | Zapoznanie się z metodami odwzorowywania idei przestrzennych w modelach skalarnych |
C-4 | Poznanie podstaw projektowania w architekturze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wieloobiektowa kompozycja dwuwymiarowa. | 4 |
T-P-2 | Sześcienna kompozycja architektoniczna. | 4 |
T-P-3 | Wieloobiektowa kompozycja przestrzenna. | 5 |
T-P-4 | Procesy poligraficzne i multimedialne w projektowaniu architekltonicznym. | 1 |
T-P-5 | Omówienie i ocena prac studentów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | T-W-1 Pojęcie i definicje architektury. T-W-2 Elementy formy architektonicznej. T-W-3 Przestrzeń w architekturze - relacje wnetrza i zewnętrza. T-W-4 Rytm, modularność, powtarzalność form architektonicznych. T-W-5 Skala obiektu, skala projektu. T-W-6 Architektura jako sztuka relacji. T-W-6 Projektowanie dwuwymiarowe. T-W-7 Projektowanie trójwymiarowe. T-W-8 Moduł i siatka modularna. T-W-9 Kompozycja architektoniczna. T-W-10 Kompozycja w kontekście z otoczeniem (inne obiekty, zieleń, woda). T-W-11 Rola slońca w architekturze. T-W-12 Funkcja w architekturze. T-W-13 Diagramy zachowań użytkowników. T-W-14 Przekaz emocjonalny formy architektonicznej. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach praktycznych | 15 |
A-P-2 | Praca własna studenta w domu | 58 |
A-P-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykłady problemowe z zastosowaniem metod przypadków, sytuacyjnych |
M-3 | Ćwiczenia w grupach dyskusyjnych na zadane tematy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści podanych podczas wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności na zajęciach projektowych, sposobu wykonywania zadań projektowych, zaangażowania w poszukiwaniu twórczych rozwiązań, kreatywność i innowacyjność podejmowanych działań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wyników opracowanych zadań projektowych na podstawie ich zgodności z zadanym tematem i innowacyjności w podejściu do rozwiązania postawionego problemu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/02_W01 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/C/02_W02 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | PAWiO_1A_W26 | — | — | C-3 | T-P-4 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/02_U01 potrafi uzyskać zamierzony efekt estetyczny w projekcie architektonicznym przy zastosowaniu odpowiednich materiałów o określonych własnościach plastycznych | PAWiO_1A_U14 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-5 | M-3 | S-2 |
PAWiO_1A_S1/C/02_U02 posiada podstawową umiejętność rozpoznawania i zastosowania systemów konstrukcyjnych, instalacji i technologii budowlanych | PAWiO_1A_U06 | — | — | C-4 | T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-5 | M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/02_K01 ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni | PAWiO_1A_K09 | — | — | C-4 | T-W-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/02_W01 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/02_W02 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym zna procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/02_U01 potrafi uzyskać zamierzony efekt estetyczny w projekcie architektonicznym przy zastosowaniu odpowiednich materiałów o określonych własnościach plastycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi w stopniu dostatecznym uzyskać zamierzony efekt estetyczny w projekcie architektonicznym przy zastosowaniu odpowiednich materiałów o określonych własnościach plastycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/02_U02 posiada podstawową umiejętność rozpoznawania i zastosowania systemów konstrukcyjnych, instalacji i technologii budowlanych | 2,0 | |
3,0 | posiada w stopniu dostatecznym umiejętność rozpoznawania i zastosowania systemów konstrukcyjnych, instalacji i technologii budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/02_K01 ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cubero Y., Spectacular Houses. FKG, Loft Project, Barcelona, 2011, ISBN 978-9936-811-5
- Aymonino A., Mosco V.P., Contemporary Public Space. Un-volumetric Architecture, SKIRA, 2008, ISBN 978-88-7624-273-1
- Cañizares, A.G., 150 najlepszych pomysłów, domy, Firma Księgarska Olesiejuk Sp. z o.o. Copyright 2006 by Collins Design and Loft Publications, Ożarów Mazowiecki, 2010, ISBN 978-83-7626-564-3
- Cliff S., 1000 pomysłów na ogród, MUZA SA
- Czyński M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań. Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku zbudowanym., Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej nr 587, Szczecin, 2006, ISSN 008-7065
- Etchetto, M.R.E., Minimalist Design, KOLON, Barcelona, 2008, ISBN 978-84-96936-76-8
- Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, ISBN 83-233-1500-0
- Lamprecht B., Richard Neutra 1892-1970. Survival through Design, Taschen, 2004, ISBN 3-8228-2773-8
- Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów. Seria VADEMECUM PROJEKTANTA., Wydawnictwo Archi-Plus, Kraków, 2009, ISBN 978-83-60884-01-0
- The Alvar Aalto Museum, Matter and Mind in Architecture., 2000, ISBN 951-682-607-5
- Pile J., Historia wnętrz., ARKADY, 2005, ISBN 978-83-213-4761-5
- Schleifer S. [red.], Droomappartmenten, Librero, 2005, ISBN 90-5764-612-9
Literatura dodatkowa
- Stevens D., Zamieszkaj w ogrodzie. Co zrobić, żeby ogród stał się częścią domu., MUZA SA, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-7495-495-2
- Schleifer S. [red.], Small Offices., EVERGREEN, Taschen GmbH, 2005, ISBN 3-8228-4180-3
- Saudian-Skira S., Saudian M., Zauber der Gartenwelt., Taschen Verlag, 1997, ISBN 3-8228-7831-6
- Saudian-Skira S., Saudian M., Orangerien. Paläste aus Glas vom 17. bis zum 19.Jahrhundert., EVERGREEN, Taschen Verlag, 1998, ISBN 3-8228-7854-5
- Miller J., Domy za miastem. Od prostych eleganckich wnętrz do sielankowych posiadłości, MUZA SA
- Gribaudo, Industrial Chic. Reconverting Spaces, Loft Publications, Barcelona, 2006, ISBN 88-7906-171-2