Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Rosiak <Jolanta.Rosiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki ze szkoły średniej : wykresy i własności funkcji elementarnych, umiejętność rozwiązywania równań i nierówności funkcyjnych, trygonometria. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej z działów omawianych w ramach przedmiotu. |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowym aparatem matematycznym niezbędnym do zrozumienia innych przedmiotów technicznych i rozwiązywania zadań budowlanych. |
C-3 | Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określenie macierzy i wykonywanie działań na macierzach. | 1 |
T-A-2 | Wyznacznik: schematy obliczeniowe wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia, wyznaczanie wyznaczników wyzszych stopni. | 1 |
T-A-3 | Układy równań liniowych. | 1 |
T-A-4 | Działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy. | 1 |
T-A-5 | Wyznaczanie zapisów płaszczyzny i prostej w przestrzeni. | 1 |
T-A-6 | Badanie wzajemnego położenia prostych i płaszczyzn w przestrzeni, rzuty prostokątne | 1 |
T-A-7 | Wyznaczanie dziedzin funkcji - rozwiązywanie elementarnych nierówności funkcyjnych. | 2 |
T-A-8 | Wyznaczanie granic funkcji w oparciu o wykresy funkcji elementarnych oraz o odpowiednie twierdzenia i wzory. | 1 |
T-A-9 | Obliczanie pochodnych funkcji z definicji oraz ze wzorów. | 2 |
T-A-10 | Wyznaczanie przedziałów monotoniczności i ekstremów funkcji. | 2 |
T-A-11 | Obliczanie całek nieoznaczonych - metody: przekształcania tożsamościowego funkcji podcałkowej; przez podstawianie; przez części. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geometria analityczna w przestrzeni: algebra wektorów; zapisy prostej i płaszczyzny; wzajemne położenia punktów, prostych i płaszczyzn - odległości, rzuty, kąty. | 7 |
T-W-2 | Funkcje jednej zmiennej rzeczywistej - własności; funkcje złożone i odwrotne. Funkcje cyklometryczne. | 3 |
T-W-3 | Granice ciagów, liczba Nepera, granice funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. | 3 |
T-W-4 | Ciągłość funkcji. | 1 |
T-W-5 | Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: pochodna i różniczka funkcji; wzory i reguły różniczkowania; pochodne wyższych rzędów. | 6 |
T-W-6 | Zastosowanie pochodnych do badania przebiegu zmienności funkcji. | 6 |
T-W-7 | Elementarny rachunek całkowy: całka nieoznaczona - metoda podstawiania i metoda przez części; Wzór Newtona- Leibniza. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielna praca przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu problemów. | 5 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści z wykładu i studiowanie literatury w celu przygotowania do ćwiczeń i do zaliczenia wykładu. | 18 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wyjaśnieniami i przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie łacznej punktacji z dwóch kolokwiów (każde zaliczone na minimum 50%) i punktacji dodatkowej za aktywność studenta na ćwiczeniach. Przelicznik punktacji na oceny podany do wiadomości studentów na pierwszym wykładzie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie na podstawie odpowiedzi pisemnej na pytania teoretyczno - rachunkowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/05_W01 ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane) | PAWiO_1A_W01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-10, T-A-3, T-A-11 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/05_U01 potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystać metody anlityczne | PAWiO_1A_U31 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-10, T-A-3, T-A-11 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/05_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | PAWiO_1A_K01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-10, T-A-3, T-A-11 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/05_W01 ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane) | 2,0 | |
3,0 | ma dostateczną wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/05_U01 potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystać metody anlityczne | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystać metody anlityczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/05_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
- Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna1. Definicje, twierdzenia i wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
- Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, Dostępne są różne wydania.
- Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania., Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, 14, Dostępne sa różne wydania.
Literatura dodatkowa
- E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych., PWN, Warszawa, 1978
- B. Gdowski, E. Pluciński, Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej., PWN, Warszawa, 1976
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach. Tom I., PWN, Warszawa, 2007, Dostępne są różne wydania.