Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Historia wnętrz i ogrodów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia wnętrz i ogrodów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki ogrdowej oraz zasadami kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do XX w. |
C-2 | Zapoznanie z metodami analizy kompozycji i rozpoznawania charakterystycznych elementów kompozycyjnych róznych stylów ogrodowych oraz z metodami analizy ewolucji poszczególnych elementów kompozycji ogrodów historycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogrody 2 połowy XX i XXI wieku. | 20 |
T-W-2 | Szczegółowe analizy wybranych założeń ogrodowych na przestrzeni XX i XXI w. | 20 |
40 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogrody krajobrazowe. | 12 |
T-W-2 | Ogrody kaligraficzne, secesja, modernizm. | 8 |
T-W-3 | Ogrody XX wieku. | 10 |
T-W-4 | Szczegółowe analizy ewolujcji historycznej wybranych elementów kompozycji ogrodowej. | 8 |
T-W-5 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
40 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do historii sztuki ogrodowej. Podstawowe pojęcia, style geometryczne, swobodne i złożone. Polska sztuka ogrodowa. | 2 |
T-W-2 | Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia). | 2 |
T-W-3 | Ogrody starożytności (Grecja, Rzym). | 6 |
T-W-4 | Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe, miejskie. | 3 |
T-W-5 | Ogrody islamu. | 3 |
T-W-6 | Ogrody chińskie. | 3 |
T-W-7 | Ogrody japońskie. | 3 |
T-W-8 | Ogrody renesansowe. | 8 |
T-W-9 | Ogrody barokowe. | 8 |
T-W-10 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | studia wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie pracy semestralnej (np. prezentacji dotyczącej wybranych założeń ogrodowych) | 8 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
A-W-6 | Egzamin | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-W-2 | studia wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie pracy semestralnej (np. prezentacji dotyczącej wybranych założeń ogrodowych) | 15 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-W-2 | studia wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie pracy semestralnej (np. prezentacji dotyczącej wybranych założeń ogrodowych) | 12 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | studium przypadku |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy semestralnej (prezentacja wybranego założenia ogrodowego, referat itp.) |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/02_W01 Zna podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | PAWiO_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/02_K01 jest wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które wykorzystuje w twórczy sposób we własnej pracy | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/02_W01 Zna podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | 2,0 | |
3,0 | Student zna dość dobrze podstawy historii sztuki ogrodowej i projektowania wnętrz. Zna wybrane pojęcia z zakresu historii sztuki ogrodowej oraz w ograniczonym zakresie zasady kształtowania kompozycji ogrodowych od starożytności do wieku XX. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/02_K01 jest wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które wykorzystuje w twórczy sposób we własnej pracy | 2,0 | |
3,0 | Student jest w pewnym stopniu wrażliwy na historyczne elementy sztuki ogrodowej, które czasem wykorzystuje w ograniczonym zakresie we własnej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hobhouse Penelope, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
- Majdecki Longin, Historia ogrodów, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007
- Mitkowska Annna, Siewniak Marek, Tezaurus sztuki ogrodowej, Rytm, Warszawa, 1998
- Bogdanowski Janusz, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa, 2000
- Pile John, Historia wnętrz, Arkady, Warszawa, 2020
- Hinz Sigrid, Wnętrza mieszkalne i meble, Arkady, Warszawa, 1980
- Sienicki Stefan, Wnętrza mieszkalne. Rys historyczny, Arkady, Warszawa, 1962
- Parissien Steven, Historia wnętrz. Dom od roku 1700, Arkady, Warszawa, 2010
- Pevsner Nikolaus, Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 2012
- Jones Denna, Historia architektury, Arkady, Warszawa, 2015
- Guidot Raymond, Design 1940-1990-wzornictwo i projektowanie, Arkady, Warszawa, 1998
- Sparke Penny, Design. Historia wzornictwa, Arkady, Warszawa, 2012
- Fiell Peter, Fiell Charlotte, Design. Historia projektowania, Arkady, Warszawa, 2015
- Gombrich Ernst, O sztuce, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa, 2019
- Zumthor Peter, Myślenie architekturą, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2010
- Rykwert Joseph, Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast, Wydawnictwo Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, 2013
Literatura dodatkowa
- Ferioli Eliany, Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat Książki, Warszawa, 2007
- Holmes Caroline, Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Horyzont, 2002
- Różańska A, Krogulec T., Rylke J., Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej, SGGW, Warszawa, 2002
- Sienicki Stefan, Historia architektury wnętrz mieszkalnych, Arkady, Warszawa, 1954
- Rasmussen Steen Eiler, Odczuwanie architektury, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2014
- Rybczyński Witold, Dom. Krótka historia idei, Karakter, Kraków, 2019
- Lenk Krzysztof, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Wydawnictwo Słowo, Obraz, Terytoria, 2011
- Rybczyński Witold, Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Karakter, Kraków, 2014