Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje przesłon szklanych i witraży 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje przesłon szklanych i witraży 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Wnętrz | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień funkcji szkła w projektowaniu przestrzeni architektonicznych, oraz posiada wrażliwość estetyczną. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy dotyczącej historii związków szkła z architekturą, architekturą wnętrz, poznanie podstawowych technik i technologii dotyczacych sposobów kształtowania przegród szklanych w przestrzeniach architektonicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt konstrukcji przesłon szklanych lub witraży. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć. | 1 |
T-W-2 | Zagadnienie przenikania światła do wnętrza budowli od katedry gotyckiej po przykłady architektury współczesnej. | 1 |
T-W-3 | Ewolucja formy witrażu i sposobów jego wykorzystania we wnętrzach na przestrzeni dziejów. | 1 |
T-W-4 | Definiowanie relacji pomiędzy wnętrzem, a zewnętrzem za pomocą przegrody szklanej. Zagadnienie przezierności przegrody szklanej. | 1 |
T-W-5 | Witryny sklepowe oraz przesłony szklane we wnętrzach handlowych. Relacja pomiędzy wnętrzem a ulicą. | 1 |
T-W-6 | Od okna do ściany kurtynowej, wpływ rewolucji technicznej w produkcji szkła na kształtowanie architektury wnętrz i relacji z otoczeniem. | 1 |
T-W-7 | Szklane domy – maksymalizacja przegród szklanych w budownictwie jednorodzinnym, zacieranie granicy pomiędzy wnętrzem a otoczeniem. | 1 |
T-W-8 | Forma pawilonu, od Crystal Palace do przykładów współczesnych. | 1 |
T-W-9 | Przegrody szklane we wnętrzach, zagadnienia funkcjonalne i forma estetyczna. | 1 |
T-W-10 | Szklane podłogi, świetliki, kopuły i wielkopowierzchniowe zadaszenia we wnętrzach. | 1 |
T-W-11 | Aspekty techniczne w produkcji i wykonawstwie przegród szklanych i witraży. | 1 |
T-W-12 | Współczesne rodzaje szkła, szkło barwione, szkło gięte, nadruki na szkle. | 1 |
T-W-13 | Zagadnienie konstrukcji we współczesnych przegrodach szklanych. | 1 |
T-W-14 | Szklane fasady multimedialne, witraże XXI wieku. | 1 |
T-W-15 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna | 35 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/05B_W01 ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz | PAWiO_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/05B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/05B_W01 ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz | 2,0 | |
3,0 | student ma w stopniu podstawowym wiedzę w zakresie problematyki podejmowanej podczas wykładów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/05B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tendera P., Od filozofii światła do sztuki światła, Monografie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 2014
- Budyn-Kamykowska J., Witraże w obiektach zabytkowych. Między konserwacją a sztuką współczesną, Muzeum Zamkowe, Malbork, 2009
- Żychowska M., Współczesne Witraże Polskie, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1999
- Kalinowski L., Małkiewiczówna H., Heine L., Karaszkiewicz P., Średniowieczne witraże kościoła Mariackiego w Krakowie. Historia i konserwacja, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie, 1997
- Ewa Wala, Szkło we współczesnej architekturze. Monografia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2017
- Wacław Celadyn, Przegrody przeszklone w architekturze energooszczędnej, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
Literatura dodatkowa
- Pere Valldeperez, Witraż projektowanie i realizacja, Wydawnictwo Arkady, 2001
- Miesięcznik Świat szkła, Grupa Wydawnicza: EURO-MEDIA, 2011