Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Detal we wnętrzach – sztukatorstwo i ornamentyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Detal we wnętrzach – sztukatorstwo i ornamentyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku odręcznego.
W-2Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki.
W-3Student posiada podstawową wiedzę z zakresu stylowgo detalu architektonicznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy projektowej i realizacji autorskich pomysłów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektonicznego.2
T-P-2Detal arch i ornamenty. Słownik pojęć od A-L2
T-P-3Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od L-R2
T-P-4Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od R-Z2
T-P-5Artykulacja ściany. Fasady i elewacje klasycystycznych kamienic Szczecina.2
T-P-6Rzeźba architektoniczna i przedstawienia figuralne pełnoplastyczne.2
T-P-7Warsztat sztukatora. Wizyta studyjna w pracowni sztukatorskiej.4
T-P-8Naprawa i konserwacja sztukaterii.2
T-P-9Współczesna interpretacja historycznego detalu architektonicznego. Autorski projekt detalu inspirowany wybraną ornamentyką.10
T-P-10Prezentacja projektu. Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Czynne uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.13
A-P-3Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia.30
A-P-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna, wykonanie projektu detalu architektonicznego inspirowanego ornamentem historycznym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_W01
Zna podstawowe pojecia z zakresu ornamentyki i historycznego detalu architektonicznego
PAWiO_1A_W17C-2, C-1T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-9M-1S-1, S-2
PAWiO_1A_S1/D/13B_W02
Zna zasady projektowania ornamentu we wskazanym stylu.
PAWiO_1A_W08C-1, C-2T-P-5, T-P-1, T-P-8, T-P-6, T-P-10, T-P-7, T-P-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_U01
posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
PAWiO_1A_U12C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-9, T-P-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO_1A_K08C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-9, T-P-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_W01
Zna podstawowe pojecia z zakresu ornamentyki i historycznego detalu architektonicznego
2,0
3,0Zna pojęcia z zakresu ornamentyki o historycznego detalu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/D/13B_W02
Zna zasady projektowania ornamentu we wskazanym stylu.
2,0
3,0Zna zasady projektowania detalu we wskazanym stylu stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_U01
posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
2,0
3,0posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980
  2. Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001
  3. Vignola J.B., O pięciu porządkach w architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
  4. Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, PWN Warszawa, Kraków, 1956
  5. Palladio A., Cztery księgi o architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
  6. Alberti, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, PWN, Warszawa, 1960

Literatura dodatkowa

  1. Zbigniew Wolski, Sztukatorstwo, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1988

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektonicznego.2
T-P-2Detal arch i ornamenty. Słownik pojęć od A-L2
T-P-3Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od L-R2
T-P-4Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od R-Z2
T-P-5Artykulacja ściany. Fasady i elewacje klasycystycznych kamienic Szczecina.2
T-P-6Rzeźba architektoniczna i przedstawienia figuralne pełnoplastyczne.2
T-P-7Warsztat sztukatora. Wizyta studyjna w pracowni sztukatorskiej.4
T-P-8Naprawa i konserwacja sztukaterii.2
T-P-9Współczesna interpretacja historycznego detalu architektonicznego. Autorski projekt detalu inspirowany wybraną ornamentyką.10
T-P-10Prezentacja projektu. Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Czynne uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.13
A-P-3Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia.30
A-P-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/13B_W01Zna podstawowe pojecia z zakresu ornamentyki i historycznego detalu architektonicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W17zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania otoczenia
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy projektowej i realizacji autorskich pomysłów.
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
Treści programoweT-P-3Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od L-R
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektonicznego.
T-P-2Detal arch i ornamenty. Słownik pojęć od A-L
T-P-4Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od R-Z
T-P-9Współczesna interpretacja historycznego detalu architektonicznego. Autorski projekt detalu inspirowany wybraną ornamentyką.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, wykonanie projektu detalu architektonicznego inspirowanego ornamentem historycznym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pojęcia z zakresu ornamentyki o historycznego detalu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/13B_W02Zna zasady projektowania ornamentu we wskazanym stylu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W08posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy projektowej i realizacji autorskich pomysłów.
Treści programoweT-P-5Artykulacja ściany. Fasady i elewacje klasycystycznych kamienic Szczecina.
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektonicznego.
T-P-8Naprawa i konserwacja sztukaterii.
T-P-6Rzeźba architektoniczna i przedstawienia figuralne pełnoplastyczne.
T-P-10Prezentacja projektu. Zaliczenie przedmiotu
T-P-7Warsztat sztukatora. Wizyta studyjna w pracowni sztukatorskiej.
T-P-9Współczesna interpretacja historycznego detalu architektonicznego. Autorski projekt detalu inspirowany wybraną ornamentyką.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, wykonanie projektu detalu architektonicznego inspirowanego ornamentem historycznym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady projektowania detalu we wskazanym stylu stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/13B_U01posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U12posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy projektowej i realizacji autorskich pomysłów.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektonicznego.
T-P-2Detal arch i ornamenty. Słownik pojęć od A-L
T-P-3Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od L-R
T-P-4Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od R-Z
T-P-9Współczesna interpretacja historycznego detalu architektonicznego. Autorski projekt detalu inspirowany wybraną ornamentyką.
T-P-7Warsztat sztukatora. Wizyta studyjna w pracowni sztukatorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, wykonanie projektu detalu architektonicznego inspirowanego ornamentem historycznym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/13B_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy projektowej i realizacji autorskich pomysłów.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektonicznego.
T-P-2Detal arch i ornamenty. Słownik pojęć od A-L
T-P-3Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od L-R
T-P-4Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od R-Z
T-P-9Współczesna interpretacja historycznego detalu architektonicznego. Autorski projekt detalu inspirowany wybraną ornamentyką.
T-P-7Warsztat sztukatora. Wizyta studyjna w pracowni sztukatorskiej.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, wykonanie projektu detalu architektonicznego inspirowanego ornamentem historycznym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
3,5
4,0
4,5
5,0