Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Detal we wnętrzach – sztukatorstwo i ornamentyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Detal we wnętrzach – sztukatorstwo i ornamentyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku odręcznego. |
W-2 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki. |
W-3 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu stylowgo detalu architektonicznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową. |
C-2 | Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy projektowej i realizacji autorskich pomysłów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektonicznego. | 2 |
T-P-2 | Detal arch i ornamenty. Słownik pojęć od A-L | 2 |
T-P-3 | Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od L-R | 2 |
T-P-4 | Detal arch. i ornamenty. Słownik pojęć od R-Z | 2 |
T-P-5 | Artykulacja ściany. Fasady i elewacje klasycystycznych kamienic Szczecina. | 2 |
T-P-6 | Rzeźba architektoniczna i przedstawienia figuralne pełnoplastyczne. | 2 |
T-P-7 | Warsztat sztukatora. Wizyta studyjna w pracowni sztukatorskiej. | 4 |
T-P-8 | Naprawa i konserwacja sztukaterii. | 2 |
T-P-9 | Współczesna interpretacja historycznego detalu architektonicznego. Autorski projekt detalu inspirowany wybraną ornamentyką. | 10 |
T-P-10 | Prezentacja projektu. Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Czynne uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą. | 13 |
A-P-3 | Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia. | 30 |
A-P-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda praktyczna, wykonanie projektu detalu architektonicznego inspirowanego ornamentem historycznym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_W01 Zna podstawowe pojecia z zakresu ornamentyki i historycznego detalu architektonicznego | PAWiO_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-9 | M-1 | S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/D/13B_W02 Zna zasady projektowania ornamentu we wskazanym stylu. | PAWiO_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-5, T-P-1, T-P-8, T-P-6, T-P-10, T-P-7, T-P-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_U01 posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | PAWiO_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-9, T-P-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-9, T-P-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_W01 Zna podstawowe pojecia z zakresu ornamentyki i historycznego detalu architektonicznego | 2,0 | |
3,0 | Zna pojęcia z zakresu ornamentyki o historycznego detalu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/D/13B_W02 Zna zasady projektowania ornamentu we wskazanym stylu. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady projektowania detalu we wskazanym stylu stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_U01 posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu | 2,0 | |
3,0 | posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/13B_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | |
3,0 | w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980
- Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001
- Vignola J.B., O pięciu porządkach w architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
- Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, PWN Warszawa, Kraków, 1956
- Palladio A., Cztery księgi o architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
- Alberti, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, PWN, Warszawa, 1960
Literatura dodatkowa
- Zbigniew Wolski, Sztukatorstwo, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1988