Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Aspekty społeczne w projektowaniu założeń zielonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty społeczne w projektowaniu założeń zielonych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
projektyP4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami teoretycznymi dotyczącymi funkcji społecznej założeń zielonych w mieście, zwłaszcza funkcją rekreacyjną terenów zielonych i potrzebami rekreacyjnymi różnych grup wiekowych, a także ewolucją założeń zielonych w kontekście przemian kulturowych w rekreacji, aktualnymi tendencjami w zakresie kształtowania założeń zielonych jako miejsc rekreacji i integracji oraz nabycie umiejętności w zakresie projektowania prostych wnętrz urbanistycznych, krajobrazowych lub architektniczno-krajobrazowych o funkcji rekreacyjnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zadanie projektowe dotyczące niewielkiej przestrzeni – wnętrza o charakterze sąsiedzkim, łączącego różne funkcje społeczne i rekreacyjne.15
15
wykłady
T-W-1Zasady prowadzenia i zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie.1
T-W-2Założenia zielone jako miejsca rekreacji. Podstawy teorii rekreacji. Efektywność i atrakcyjność założeń zielonych jako miejsca rekreacji. Ocena potencjału przestrzeni.3
T-W-3Potrzeby rekreacyjne różnych grup wiekowych. Projektowanie i kształtowanie założeń zielonych zgodnie z potrzebami społecznymi.4
T-W-4Zmiany społeczne i kulturowe w zakresie wypoczynku i rekreacji na przestrzeni wieków i ich wpływ na kształtowanie założeń zielonych.3
T-W-5Wymagania dla projektowania i kształtowania wybranych założeń zielonych o kluczowej funkcji społecznej, integracyjnej. Współczesne przykłady założeń zielonych jako przestrzeni społecznych.3
T-W-6Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Praca własna10
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie pracy semestralnej10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i/lub prezentacja multimedialna lub graficzna typu poster)
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/09A_W01
zna zasady projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o znaczeniu społecznym, funkcji rekreacyjnej i integracyjnej oraz tendencje w ich ksztłtowaniu.
PAWiO_1A_W04C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/09A_U01
Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o charakterze sąsiedzkim z uwzględnieniem różnych potrzeb społecznych.
PAWiO_1A_U19C-1T-P-1M-2, M-1, M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/09A_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego)
PAWiO_1A_K07C-1T-W-1M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/09A_W01
zna zasady projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o znaczeniu społecznym, funkcji rekreacyjnej i integracyjnej oraz tendencje w ich ksztłtowaniu.
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym aktualne tendencje w kształtowaniu przestrzeni społecznych oraz zasady ich projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/09A_U01
Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o charakterze sąsiedzkim z uwzględnieniem różnych potrzeb społecznych.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne realizujące potrzeby społeczne w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/09A_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego)
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu angażuje się w poszukiwanie i prezentowanie właściwych rozwiązań przestrzennych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast, Politechnika Krakowska, Kraków, 1985
  2. Czałczyńska-Podolska M., Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo ZUT, Szczecin, 2019
  3. Lis A., Efektywność systemu zieleni rekreacyjnej w mieście w ujęciu psychologii środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  4. Lis A., Struktura relacji pomie̜dzy człowiekiem a parkiem i ogrodem miejskim w procesie rekreacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Szulczewska B., Giedrych R. (red.), Przestrzeń przyrodnicza i społeczna osiedli mieszkaniowych w XX i XXI wieku, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
  2. Czałczyńska-Podolska M., Współczesne ogrody użytkowe w Stanach Zjednoczonych., Czasopismo Techniczne, Kraków, 2012, 8-A/2012, str. 263-270
  3. Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M, Forms of social gardening and hortitherapy as elements creating community in space. w: Future of the cities - cities of the future, Politechnika Krakowska, Kraków, 2014, vol. 2., str. 65-82
  4. Pawlikowska-Piechotka A., Tradycja ogrodów działkowych w Polsce, Novae-Res, Gdynia, 2010
  5. Red. Świątkowska B., My i Oni. Przestrzenie wspólne. Projektowanie dla wspólnoty, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2014
  6. Zieleń miejska, czasopismo, Abrys, Poznań

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zadanie projektowe dotyczące niewielkiej przestrzeni – wnętrza o charakterze sąsiedzkim, łączącego różne funkcje społeczne i rekreacyjne.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady prowadzenia i zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie.1
T-W-2Założenia zielone jako miejsca rekreacji. Podstawy teorii rekreacji. Efektywność i atrakcyjność założeń zielonych jako miejsca rekreacji. Ocena potencjału przestrzeni.3
T-W-3Potrzeby rekreacyjne różnych grup wiekowych. Projektowanie i kształtowanie założeń zielonych zgodnie z potrzebami społecznymi.4
T-W-4Zmiany społeczne i kulturowe w zakresie wypoczynku i rekreacji na przestrzeni wieków i ich wpływ na kształtowanie założeń zielonych.3
T-W-5Wymagania dla projektowania i kształtowania wybranych założeń zielonych o kluczowej funkcji społecznej, integracyjnej. Współczesne przykłady założeń zielonych jako przestrzeni społecznych.3
T-W-6Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca własna10
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie pracy semestralnej10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/09A_W01zna zasady projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o znaczeniu społecznym, funkcji rekreacyjnej i integracyjnej oraz tendencje w ich ksztłtowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W04zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami teoretycznymi dotyczącymi funkcji społecznej założeń zielonych w mieście, zwłaszcza funkcją rekreacyjną terenów zielonych i potrzebami rekreacyjnymi różnych grup wiekowych, a także ewolucją założeń zielonych w kontekście przemian kulturowych w rekreacji, aktualnymi tendencjami w zakresie kształtowania założeń zielonych jako miejsc rekreacji i integracji oraz nabycie umiejętności w zakresie projektowania prostych wnętrz urbanistycznych, krajobrazowych lub architektniczno-krajobrazowych o funkcji rekreacyjnej.
Treści programoweT-W-1Zasady prowadzenia i zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i/lub prezentacja multimedialna lub graficzna typu poster)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym aktualne tendencje w kształtowaniu przestrzeni społecznych oraz zasady ich projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/09A_U01Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o charakterze sąsiedzkim z uwzględnieniem różnych potrzeb społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U19posiada podstawową umiejętność projektowania bezpośredniego otoczenia architektury
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami teoretycznymi dotyczącymi funkcji społecznej założeń zielonych w mieście, zwłaszcza funkcją rekreacyjną terenów zielonych i potrzebami rekreacyjnymi różnych grup wiekowych, a także ewolucją założeń zielonych w kontekście przemian kulturowych w rekreacji, aktualnymi tendencjami w zakresie kształtowania założeń zielonych jako miejsc rekreacji i integracji oraz nabycie umiejętności w zakresie projektowania prostych wnętrz urbanistycznych, krajobrazowych lub architektniczno-krajobrazowych o funkcji rekreacyjnej.
Treści programoweT-P-1Zadanie projektowe dotyczące niewielkiej przestrzeni – wnętrza o charakterze sąsiedzkim, łączącego różne funkcje społeczne i rekreacyjne.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektu
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne realizujące potrzeby społeczne w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/09A_K01podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami teoretycznymi dotyczącymi funkcji społecznej założeń zielonych w mieście, zwłaszcza funkcją rekreacyjną terenów zielonych i potrzebami rekreacyjnymi różnych grup wiekowych, a także ewolucją założeń zielonych w kontekście przemian kulturowych w rekreacji, aktualnymi tendencjami w zakresie kształtowania założeń zielonych jako miejsc rekreacji i integracji oraz nabycie umiejętności w zakresie projektowania prostych wnętrz urbanistycznych, krajobrazowych lub architektniczno-krajobrazowych o funkcji rekreacyjnej.
Treści programoweT-W-1Zasady prowadzenia i zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-4Metoda projektu
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i/lub prezentacja multimedialna lub graficzna typu poster)
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu angażuje się w poszukiwanie i prezentowanie właściwych rozwiązań przestrzennych.
3,5
4,0
4,5
5,0