Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki komputerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane techniki komputerowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Janisio-Pawłowska <dorota.pawlowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Janisio-Pawłowska <dorota.pawlowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,60zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu technologii cyfrowych i ich zastosowania w budownictwie i architekturze obejmująca zagadnienia podstawowe dotyczące cyfrowych narzędzi projektowania
W-2Wiedza ogólna i umiejętność posługiwania się cyfrowymi narzędziami modelowania opartymi na NURBS w zakresie ich zastosowania w projektowaniu małych form architektonicznych i form przemysłowych – szczególnie form użytkowych organizujących wnętrza architektoniczne i krajobrazowe. Wiedza ogólna o cyfrowych systemach CAD/CAM/CAE i ich stosowaniu w zintegrowanym procesie projektowym – od koncepcji do prototypu – druk 3D oraz prototypowanie CNC.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie absolwentów tak, aby mogli rozumieć i stosować technologie cyfrowe w procesach projektowych (architektoniczno-inżynierskich) i budowlanych (fabrykacja i realizacja) oraz rozumieć konieczność współpracy projektowej architekt/konstruktor już na wczesnym etapie powstawania projektu koncepcyjnego.
C-2Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych opartych na krzywych i powierzchniach NURBS, j na etapie wspomagania działań twórczych
C-3Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych, już nie tylko na etapie wspomagania działań twórczych, lecz wprost ich symulacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie w przestrzeni cyfrowej , omówienie zaawansoweanych narzedzi w programie CAD3
T-L-2Modelowanie własnych obiektów 3D , tworzenie bibliotek obiektów3
T-L-3Doskonalenie pracy w programie CAD, wykonanie ćwiczeń na zadany temat9
15
laboratoria
T-L-1sem 5. Tworzenie prostych definicji obiektów w programie wspomagającym projektowanie komputerowe CAD2
T-L-2sem. 5. Modelowanie użytkowej formy swobodnej o złożonej geometrii w relacji z zadanym wnętrzem architektonicznym z wykorzystaniem programu wspomagającego projektowanie komputrerow CAD2
T-L-3sem 5. Przygotowanie modelu zadanego wnętrza. Anazliza programów do wizualizacvji. Przygotowanie wizualizacji wnętrza prezentacja projektu.11
15
wykłady
T-W-1Projektowanie w przestrzeni cyfrowej - transfer technologii cyfrowych z przemysłu do budownictwa - narzędzia i metody projektowania3
T-W-2Cyfrowe narzędzia wspomagające projektowania. Krzywe i powierzchniach NURBS. Programy do projektowania powierzchniowego. Modelowanie przy użyciu programów wspomagających projektowanie. Przykład modelowania małych form do wnętrz.5
T-W-3Powierzchnia cyfrowa – powierzchnia swobodna, jej modelowanie oraz podział na elementy przez konturowanie i tesselacje. Projektowanie okładzin ściennych.3
T-W-4Metody projektowe form i obiektów do wnętrz4
15
wykłady
T-W-1sem 5. Rola symulacji cyfrowych w projektowaniu. Tworzenie środowiska i obiektów przestrzennych.w procesie wizualizcji.5
T-W-2sem 5. Wpływ oświetlenia słonecznego i sztucznego na efekty wizualizacji wnętrz5
T-W-3sem 5. Narzędzia wspomagające warsztat projektowy przykłady zastosowań. Projektowanie z wykorzystaniem technologii BIM. Druk 3D w praktyce. Skanowanie elementów. Tworzenie wizualijacji, wykorzystywanie środowiska VR.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna33
A-L-3konsultacje2
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna10
25
wykłady
A-W-1Praca wlasna8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1sem 4 ,5, ćwiczenia laboratoryjne
M-2semestr 4,5 metoda praktyczna z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena za projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/14_W01
zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
PAWiO_1A_W13C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/14_U01
potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego
PAWiO_1A_U08C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-3M-1, M-2S-2
PAWiO_1A_S1/B/14_U02
posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje)
PAWiO_1A_U23C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/14_K01
wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
PAWiO_1A_K03C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/14_W01
zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
2,0
3,0Student zna w zakresie dostatecznym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/14_U01
potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/B/14_U02
posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje)
2,0
3,0Student posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/14_K01
wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Januszkiewicz K., O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2010, (ISBN 978-83-7493-560-9)
  2. Kolarevic B., Architecture in Digital Age. Design and Manufacturing, New York and London, 2005
  3. Burry M., Between Surface and Substance, AD, Vol. 73, No 2, 2003, 2005
  4. Michael Hensel, Achim Menges, Inclusive Performance; Efficiency Versus Effectiveness. Toward Morfo-Ecological Approach for Design, AD, Vol. 78, No. 2–3, 2008, 2008
  5. Burry M., Blurring the Lines: An exploration of current CADCAM techniques, parametric design and rapid prototyping : mediating between analogue and digital skill sets, AD, Vol. 73, No, 2, 2003, 2003
  6. Michael Hensel, Computing Self-Organisation: Environmentally Sensitive Growth Modelling, AD, Vol. 76, No. 3, 2006, 2006
  7. Michael Hensel, Towards Self-Organisational and Multiple-Performance Capacity in Architecture, AD, Vol. 76, No. 3, 2006, 2006
  8. Achim Menges, Manufacturing Performance, AD, Vol. 78, No. 2, 2008, 2008
  9. Krystyna Januszkiewicz, Komputery i Architektura. Jak było na początku, AV 1/2012, 2012
  10. Krystyna Januszkiewicz, Adam M. Szymski, Granice ludzkiej wyobraźni, Natura i Architektura w dobie technologii cyfrowych, AV 2/2014, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Bollinger K., Grohman M., Tessmann O., Form, Force, Performance. Multi-parametric Structural Design, AD Vol. 78, No. 2–3/2008, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie w przestrzeni cyfrowej , omówienie zaawansoweanych narzedzi w programie CAD3
T-L-2Modelowanie własnych obiektów 3D , tworzenie bibliotek obiektów3
T-L-3Doskonalenie pracy w programie CAD, wykonanie ćwiczeń na zadany temat9
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1sem 5. Tworzenie prostych definicji obiektów w programie wspomagającym projektowanie komputerowe CAD2
T-L-2sem. 5. Modelowanie użytkowej formy swobodnej o złożonej geometrii w relacji z zadanym wnętrzem architektonicznym z wykorzystaniem programu wspomagającego projektowanie komputrerow CAD2
T-L-3sem 5. Przygotowanie modelu zadanego wnętrza. Anazliza programów do wizualizacvji. Przygotowanie wizualizacji wnętrza prezentacja projektu.11
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie w przestrzeni cyfrowej - transfer technologii cyfrowych z przemysłu do budownictwa - narzędzia i metody projektowania3
T-W-2Cyfrowe narzędzia wspomagające projektowania. Krzywe i powierzchniach NURBS. Programy do projektowania powierzchniowego. Modelowanie przy użyciu programów wspomagających projektowanie. Przykład modelowania małych form do wnętrz.5
T-W-3Powierzchnia cyfrowa – powierzchnia swobodna, jej modelowanie oraz podział na elementy przez konturowanie i tesselacje. Projektowanie okładzin ściennych.3
T-W-4Metody projektowe form i obiektów do wnętrz4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1sem 5. Rola symulacji cyfrowych w projektowaniu. Tworzenie środowiska i obiektów przestrzennych.w procesie wizualizcji.5
T-W-2sem 5. Wpływ oświetlenia słonecznego i sztucznego na efekty wizualizacji wnętrz5
T-W-3sem 5. Narzędzia wspomagające warsztat projektowy przykłady zastosowań. Projektowanie z wykorzystaniem technologii BIM. Druk 3D w praktyce. Skanowanie elementów. Tworzenie wizualijacji, wykorzystywanie środowiska VR.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna33
A-L-3konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Praca wlasna8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3uczestnictwo w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/14_W01zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W13zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie absolwentów tak, aby mogli rozumieć i stosować technologie cyfrowe w procesach projektowych (architektoniczno-inżynierskich) i budowlanych (fabrykacja i realizacja) oraz rozumieć konieczność współpracy projektowej architekt/konstruktor już na wczesnym etapie powstawania projektu koncepcyjnego.
C-2Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych opartych na krzywych i powierzchniach NURBS, j na etapie wspomagania działań twórczych
Treści programoweT-L-1sem 5. Tworzenie prostych definicji obiektów w programie wspomagającym projektowanie komputerowe CAD
T-L-2Modelowanie własnych obiektów 3D , tworzenie bibliotek obiektów
T-L-3sem 5. Przygotowanie modelu zadanego wnętrza. Anazliza programów do wizualizacvji. Przygotowanie wizualizacji wnętrza prezentacja projektu.
Metody nauczaniaM-1sem 4 ,5, ćwiczenia laboratoryjne
M-2semestr 4,5 metoda praktyczna z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w zakresie dostatecznym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/14_U01potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U08potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego
Cel przedmiotuC-3Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych, już nie tylko na etapie wspomagania działań twórczych, lecz wprost ich symulacji.
Treści programoweT-L-1Projektowanie w przestrzeni cyfrowej , omówienie zaawansoweanych narzedzi w programie CAD
T-L-2Modelowanie własnych obiektów 3D , tworzenie bibliotek obiektów
T-L-3Doskonalenie pracy w programie CAD, wykonanie ćwiczeń na zadany temat
T-L-3sem 5. Przygotowanie modelu zadanego wnętrza. Anazliza programów do wizualizacvji. Przygotowanie wizualizacji wnętrza prezentacja projektu.
Metody nauczaniaM-1sem 4 ,5, ćwiczenia laboratoryjne
M-2semestr 4,5 metoda praktyczna z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena za projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/14_U02posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U23posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje)
Cel przedmiotuC-3Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych, już nie tylko na etapie wspomagania działań twórczych, lecz wprost ich symulacji.
Treści programoweT-L-1Projektowanie w przestrzeni cyfrowej , omówienie zaawansoweanych narzedzi w programie CAD
T-L-2Modelowanie własnych obiektów 3D , tworzenie bibliotek obiektów
T-L-3Doskonalenie pracy w programie CAD, wykonanie ćwiczeń na zadany temat
Metody nauczaniaM-1sem 4 ,5, ćwiczenia laboratoryjne
M-2semestr 4,5 metoda praktyczna z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena za projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (projektowanie architektoniczne, graficzne, wizualizacje).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/14_K01wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K03wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie absolwentów tak, aby mogli rozumieć i stosować technologie cyfrowe w procesach projektowych (architektoniczno-inżynierskich) i budowlanych (fabrykacja i realizacja) oraz rozumieć konieczność współpracy projektowej architekt/konstruktor już na wczesnym etapie powstawania projektu koncepcyjnego.
C-2Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych opartych na krzywych i powierzchniach NURBS, j na etapie wspomagania działań twórczych
C-3Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych, już nie tylko na etapie wspomagania działań twórczych, lecz wprost ich symulacji.
Treści programoweT-L-1Projektowanie w przestrzeni cyfrowej , omówienie zaawansoweanych narzedzi w programie CAD
T-L-2Modelowanie własnych obiektów 3D , tworzenie bibliotek obiektów
T-L-3Doskonalenie pracy w programie CAD, wykonanie ćwiczeń na zadany temat
Metody nauczaniaM-2semestr 4,5 metoda praktyczna z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny.
3,5
4,0
4,5
5,0