Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie mebla:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wieloaspektowe projektowanie mebla | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Wnętrz | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone, przewidziane planem studiów jako wcześniejsze, zajęcia z przedmiotów zawierających zbieżne treści kształcenia z zakresu ergonomii i metodyki projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla. |
C-2 | W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania. |
C-3 | Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową. |
C-4 | Celem kursu jest wytworzenie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - wprowadzenie do ćwiczenia i omówienie na przykładach wskazanej literatury | 1 |
T-P-2 | Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - opracowanie prezentacji i korekty korekty | 5 |
T-P-3 | Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - prezentacja na ekranie rzutnika, zaliczenie ćwiczenia | 1 |
T-P-4 | Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - wydanie ćwiczenia i omówienie na zajęciach | 1 |
T-P-5 | Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap koncepcyjny | 8 |
T-P-6 | Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap projektowy | 10 |
T-P-7 | Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin I | 2 |
T-P-8 | Cwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin II | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - wprowadzenie do ćwiczenia | 1 |
T-P-2 | Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap przygotowawczy (inspiracje produktowe, wstępne szkice ideowe, określenie zestawu) | 4 |
T-P-3 | Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap koncepcyjny (szkice koncepcyjne, wstępne projekty rysunkowe, wstępna propozycja materiałów itp.) | 4 |
T-P-4 | Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap projektowy (praca nad projektem w tym konsultacje, finalny dobór materiałów, wykończeń, okuć, ipt., konsultacje dot. prezentacji projektu na planszy) | 17 |
T-P-5 | Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - zaliczenie - I termin | 2 |
T-P-6 | Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - zaliczenie - II termin | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury. | 1 |
T-W-2 | Kontekstualność projektowania | 1 |
T-W-3 | Podstawy ergonomii projektowej. Wykorzystanie atlasu antropometrycznego w praktyce. | 2 |
T-W-4 | Wytyczne do projektowania siedziska | 1 |
T-W-5 | Proces produkcji mebli na podstawie mebli giętych Thoneta - kiedyś i dzisiaj | 2 |
T-W-6 | Proces projektowy. Proces twórczego rozwiązywania problemu - omówienie modeli | 2 |
T-W-7 | Metody poszukiwań rozwiązań twórczych | 2 |
T-W-8 | Proces projektowy w projektowaniu mebli - analiza i hierarchizacja problemów, problemy cząstkowe, analiza potrzeb. | 1 |
T-W-9 | Proste i praktyczne rozwiązania omówienie na przykładach. | 1 |
T-W-10 | Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka i klasyfikacja mebli | 1 |
T-W-3 | Podstawy konstrukcji mebli – meble skrzyniowe | 1 |
T-W-4 | Podstawy konstrukcji mebli – meble szkieletowe | 1 |
T-W-5 | Podstawy konstrukcji mebli – meble tapicerowane | 1 |
T-W-6 | Podstawy konstrukcji mebli – meble gięte | 1 |
T-W-7 | Meble szkieletowe, skrzyniowe, tapicerowane i gięte – przykłady | 2 |
T-W-8 | Podstawowe wymagania projektowe w meblarstwie | 1 |
T-W-9 | Podstawowe wymagania projektowe i błędy w projektowaniu mebli | 1 |
T-W-10 | Podstawy konstrukcji mebli – połączenia meblowe | 1 |
T-W-11 | Akcesoria meblowe, okucia i mechanizmy - przegląd rozwiązań | 1 |
T-W-12 | Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień | 1 |
T-W-13 | Egzamin - termin I | 1 |
T-W-14 | Egzamin - termin II (poprawa ustna) | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć | 30 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem | 33 |
A-P-3 | Poszukiwanie inspiracji, analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu | 10 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Praca na zajęciach przy ćwiczeniu rozruchowym (prasówka). | 3 |
A-P-2 | Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć - konsultultacje z prowdzącym oraz innymi uczestnikami kursu; udział w korektach prac innych uczestników kursu (zwłaszcza w przypadku zbieżności tematu lub metody projektowej). | 27 |
A-P-3 | Samodzielne przygotowywanie projektu semestralnego. | 18 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca własna i przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna i przygotowanie do egzaminu z wykładów. | 28 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego |
M-2 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem |
M-3 | Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych |
M-4 | Wykład problemowy (omówienie zagadnień z perspektywy problemów projektowych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu semestralnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat |
S-3 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_W01 ma podstawową wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny | PAWiO_1A_W24 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
PAWiO_1A_S1/C/07_W02 posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_U01 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | PAWiO_1A_U26 | — | — | C-2, C-4 | T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-P-3, T-P-6 | M-3 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/C/07_U02 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | PAWiO_1A_U10 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-1, T-P-7, T-P-6, T-P-4, T-P-8 | M-2 | S-4 |
PAWiO_1A_S1/C/07_U03 potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | PAWiO_1A_U13 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-7, T-P-3, T-P-2, T-P-8 | M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_K01 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO_1A_K12 | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_W01 ma podstawową wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/07_W02 posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_U01 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | 2,0 | |
3,0 | Student umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w minimalnym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie zastosować dane antopometryczne); projekt studenta wymaga dużych korekt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/07_U02 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | 2,0 | |
3,0 | Student umie z trudem zaproponować akceptowalną formę produktu przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga dużych korekt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/07_U03 potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | 2,0 | |
3,0 | Student z trudem planuje i przygotowuje prezentację projektu semestralnego; w stopniu podstawowym posługuje się warsztatem projektowania graficznego; jego prezentacja odbiega znacznie od przyjętych standardów (i prac współkursantów). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_K01 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem uświadamia sobie istnienie wielorakich potrzeb społecznych; ma bradzo słabo rozwinięty nawyk stosowania zasady przekładalności perspektyw. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007, Egz. dostępny u prowadzącego
- Jabłoński J., Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006, ISBN 83-7143-238-0
- Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978, Egz. dostępny u prowadzącego
- Adam Gedliczka, Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001, Egz. dostępny u prowadzącego
- Jerzy Smardzewski, Projektowanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2018, Wydanie II poprawione i uzupełnione
- Witold Dobrołowicz, Psychologia twórczości technicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1993, I
- Tony Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2002
Literatura dodatkowa
- Smardzewski J., Komputerowo zintegrowane wytwarzanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007, ISBN 978-83-09-01015-9
- Giełdowski L., Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna, WSiP, 2008, ISBN 978-83-02-10120-5
- Morris R., Projektowanie produktu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Egz. dostępny u prowadzącego
- L. Bruce Archer, Systematyczna metoda projektowania przemysłowego, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 1987, Egz. dostępny u prowadzącego
- Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1982, Egz. dostępny u prowadzącego
- Stanisław Dzięgielewski, Jerzy Smardzewski, Meblarstwo - Projekt i konstrukcja, PWRIL, 1995, ISBN 83-09-01642-5
- Irena Swaczyna, Mieczysław Swaczyna, Konstrukcje mebli, cz. 2, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993, ISBN 83-02-06749-0
- Jerzy Ginalski , Marek Listkiewicz, Janusz Seweryn, Rozwój nowego produktu, ASP w Krakowie, WFP, Pracownia rozwoju nowego produktu, Kraków, 1994, Egz. dostępny u prowadzącego
- Wang Shaoqiang, Ingenious produt design that works, Promopress, 2018
- Zbigniew Martyniak, Wstęp do inwentyki, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydawnictwo uczelniane, Kraków, 1997, II
- Arnold Kaufmann, Michel Fustier, Annick Drevet, Inwentyka. Metody poszukiwania twórczych rozwiązań, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1975
- Edward de Bono, Sześć myślowych kapeluszy, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2008
- Henryk Altszuller, Algorytm wynalazku, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1975, II
- Bernd Polster, Claudia Neumann, Markus Schuler, Frederick Leven, Nowoczesne wzornictwo od A do Z, Wydawnictwo Olesiejuk, 2010
- Charlotte & Peter Fiell, 1000 Chairs, Taschen, 2020
- Charlotte & Peter Fiell, Design XX wieku, Taschen, 2002
- Phaidon, The design book, Phaidon, 2020
- Hatje Cantz, 101 danish design icons, Hatje Cantz Verlag GmbH, Berlin, 2016
- Vitra Design Museum, Atlas of Furniture Design, Vitra Design Museum, 2019