Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie mebla:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wieloaspektowe projektowanie mebla
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Wnętrz
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie
projektyP3 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,56egzamin
projektyP4 30 3,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, przewidziane planem studiów jako wcześniejsze, zajęcia z przedmiotów zawierających zbieżne treści kształcenia z zakresu ergonomii i metodyki projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla.
C-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania.
C-3Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową.
C-4Celem kursu jest wytworzenie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - wprowadzenie do ćwiczenia i omówienie na przykładach wskazanej literatury1
T-P-2Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - opracowanie prezentacji i korekty korekty5
T-P-3Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - prezentacja na ekranie rzutnika, zaliczenie ćwiczenia1
T-P-4Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - wydanie ćwiczenia i omówienie na zajęciach1
T-P-5Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap koncepcyjny8
T-P-6Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap projektowy10
T-P-7Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin I2
T-P-8Cwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin II2
30
projekty
T-P-1Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - wprowadzenie do ćwiczenia1
T-P-2Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap przygotowawczy (inspiracje produktowe, wstępne szkice ideowe, określenie zestawu)4
T-P-3Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap koncepcyjny (szkice koncepcyjne, wstępne projekty rysunkowe, wstępna propozycja materiałów itp.)4
T-P-4Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap projektowy (praca nad projektem w tym konsultacje, finalny dobór materiałów, wykończeń, okuć, ipt., konsultacje dot. prezentacji projektu na planszy)17
T-P-5Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - zaliczenie - I termin2
T-P-6Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - zaliczenie - II termin2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury.1
T-W-2Kontekstualność projektowania1
T-W-3Podstawy ergonomii projektowej. Wykorzystanie atlasu antropometrycznego w praktyce.2
T-W-4Wytyczne do projektowania siedziska1
T-W-5Proces produkcji mebli na podstawie mebli giętych Thoneta - kiedyś i dzisiaj2
T-W-6Proces projektowy. Proces twórczego rozwiązywania problemu - omówienie modeli2
T-W-7Metody poszukiwań rozwiązań twórczych2
T-W-8Proces projektowy w projektowaniu mebli - analiza i hierarchizacja problemów, problemy cząstkowe, analiza potrzeb.1
T-W-9Proste i praktyczne rozwiązania omówienie na przykładach.1
T-W-10Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień1
T-W-11Zaliczenie wykładów1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury.1
T-W-2Charakterystyka i klasyfikacja mebli1
T-W-3Podstawy konstrukcji mebli – meble skrzyniowe1
T-W-4Podstawy konstrukcji mebli – meble szkieletowe1
T-W-5Podstawy konstrukcji mebli – meble tapicerowane1
T-W-6Podstawy konstrukcji mebli – meble gięte1
T-W-7Meble szkieletowe, skrzyniowe, tapicerowane i gięte – przykłady2
T-W-8Podstawowe wymagania projektowe w meblarstwie1
T-W-9Podstawowe wymagania projektowe i błędy w projektowaniu mebli1
T-W-10Podstawy konstrukcji mebli – połączenia meblowe1
T-W-11Akcesoria meblowe, okucia i mechanizmy - przegląd rozwiązań1
T-W-12Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień1
T-W-13Egzamin - termin I1
T-W-14Egzamin - termin II (poprawa ustna)1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć30
A-P-2Praca własna nad projektem33
A-P-3Poszukiwanie inspiracji, analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu10
A-P-4Konsultacje2
75
projekty
A-P-1Praca na zajęciach przy ćwiczeniu rozruchowym (prasówka).3
A-P-2Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć - konsultultacje z prowdzącym oraz innymi uczestnikami kursu; udział w korektach prac innych uczestników kursu (zwłaszcza w przypadku zbieżności tematu lub metody projektowej).27
A-P-3Samodzielne przygotowywanie projektu semestralnego.18
A-P-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna i przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna i przygotowanie do egzaminu z wykładów.28
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego
M-2Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-3Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych
M-4Wykład problemowy (omówienie zagadnień z perspektywy problemów projektowych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu semestralnego
S-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat
S-3Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
S-4Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/07_W01
ma podstawową wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
PAWiO_1A_W24C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-3, S-2
PAWiO_1A_S1/C/07_W02
posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO_1A_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-9M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/07_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
PAWiO_1A_U26C-2, C-4T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-P-3, T-P-6M-3S-1
PAWiO_1A_S1/C/07_U02
praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
PAWiO_1A_U10C-2T-P-5, T-P-1, T-P-7, T-P-6, T-P-4, T-P-8M-2S-4
PAWiO_1A_S1/C/07_U03
potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
PAWiO_1A_U13C-2T-P-1, T-P-7, T-P-3, T-P-2, T-P-8M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/07_K01
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO_1A_K12C-3T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/07_W01
ma podstawową wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
2,0
3,0Student potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/C/07_W02
posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0Student potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/07_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
2,0
3,0Student umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w minimalnym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie zastosować dane antopometryczne); projekt studenta wymaga dużych korekt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/C/07_U02
praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
2,0
3,0Student umie z trudem zaproponować akceptowalną formę produktu przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga dużych korekt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/C/07_U03
potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
2,0
3,0Student z trudem planuje i przygotowuje prezentację projektu semestralnego; w stopniu podstawowym posługuje się warsztatem projektowania graficznego; jego prezentacja odbiega znacznie od przyjętych standardów (i prac współkursantów).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/07_K01
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem uświadamia sobie istnienie wielorakich potrzeb społecznych; ma bradzo słabo rozwinięty nawyk stosowania zasady przekładalności perspektyw.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007, Egz. dostępny u prowadzącego
  2. Jabłoński J., Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006, ISBN 83-7143-238-0
  3. Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978, Egz. dostępny u prowadzącego
  4. Adam Gedliczka, Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001, Egz. dostępny u prowadzącego
  5. Jerzy Smardzewski, Projektowanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2018, Wydanie II poprawione i uzupełnione
  6. Witold Dobrołowicz, Psychologia twórczości technicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1993, I
  7. Tony Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Smardzewski J., Komputerowo zintegrowane wytwarzanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007, ISBN 978-83-09-01015-9
  2. Giełdowski L., Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna, WSiP, 2008, ISBN 978-83-02-10120-5
  3. Morris R., Projektowanie produktu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Egz. dostępny u prowadzącego
  4. L. Bruce Archer, Systematyczna metoda projektowania przemysłowego, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 1987, Egz. dostępny u prowadzącego
  5. Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1982, Egz. dostępny u prowadzącego
  6. Stanisław Dzięgielewski, Jerzy Smardzewski, Meblarstwo - Projekt i konstrukcja, PWRIL, 1995, ISBN 83-09-01642-5
  7. Irena Swaczyna, Mieczysław Swaczyna, Konstrukcje mebli, cz. 2, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993, ISBN 83-02-06749-0
  8. Jerzy Ginalski , Marek Listkiewicz, Janusz Seweryn, Rozwój nowego produktu, ASP w Krakowie, WFP, Pracownia rozwoju nowego produktu, Kraków, 1994, Egz. dostępny u prowadzącego
  9. Wang Shaoqiang, Ingenious produt design that works, Promopress, 2018
  10. Zbigniew Martyniak, Wstęp do inwentyki, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydawnictwo uczelniane, Kraków, 1997, II
  11. Arnold Kaufmann, Michel Fustier, Annick Drevet, Inwentyka. Metody poszukiwania twórczych rozwiązań, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1975
  12. Edward de Bono, Sześć myślowych kapeluszy, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2008
  13. Henryk Altszuller, Algorytm wynalazku, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1975, II
  14. Bernd Polster, Claudia Neumann, Markus Schuler, Frederick Leven, Nowoczesne wzornictwo od A do Z, Wydawnictwo Olesiejuk, 2010
  15. Charlotte & Peter Fiell, 1000 Chairs, Taschen, 2020
  16. Charlotte & Peter Fiell, Design XX wieku, Taschen, 2002
  17. Phaidon, The design book, Phaidon, 2020
  18. Hatje Cantz, 101 danish design icons, Hatje Cantz Verlag GmbH, Berlin, 2016
  19. Vitra Design Museum, Atlas of Furniture Design, Vitra Design Museum, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - wprowadzenie do ćwiczenia i omówienie na przykładach wskazanej literatury1
T-P-2Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - opracowanie prezentacji i korekty korekty5
T-P-3Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - prezentacja na ekranie rzutnika, zaliczenie ćwiczenia1
T-P-4Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - wydanie ćwiczenia i omówienie na zajęciach1
T-P-5Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap koncepcyjny8
T-P-6Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap projektowy10
T-P-7Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin I2
T-P-8Cwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin II2
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - wprowadzenie do ćwiczenia1
T-P-2Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap przygotowawczy (inspiracje produktowe, wstępne szkice ideowe, określenie zestawu)4
T-P-3Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap koncepcyjny (szkice koncepcyjne, wstępne projekty rysunkowe, wstępna propozycja materiałów itp.)4
T-P-4Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap projektowy (praca nad projektem w tym konsultacje, finalny dobór materiałów, wykończeń, okuć, ipt., konsultacje dot. prezentacji projektu na planszy)17
T-P-5Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - zaliczenie - I termin2
T-P-6Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - zaliczenie - II termin2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury.1
T-W-2Kontekstualność projektowania1
T-W-3Podstawy ergonomii projektowej. Wykorzystanie atlasu antropometrycznego w praktyce.2
T-W-4Wytyczne do projektowania siedziska1
T-W-5Proces produkcji mebli na podstawie mebli giętych Thoneta - kiedyś i dzisiaj2
T-W-6Proces projektowy. Proces twórczego rozwiązywania problemu - omówienie modeli2
T-W-7Metody poszukiwań rozwiązań twórczych2
T-W-8Proces projektowy w projektowaniu mebli - analiza i hierarchizacja problemów, problemy cząstkowe, analiza potrzeb.1
T-W-9Proste i praktyczne rozwiązania omówienie na przykładach.1
T-W-10Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień1
T-W-11Zaliczenie wykładów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury.1
T-W-2Charakterystyka i klasyfikacja mebli1
T-W-3Podstawy konstrukcji mebli – meble skrzyniowe1
T-W-4Podstawy konstrukcji mebli – meble szkieletowe1
T-W-5Podstawy konstrukcji mebli – meble tapicerowane1
T-W-6Podstawy konstrukcji mebli – meble gięte1
T-W-7Meble szkieletowe, skrzyniowe, tapicerowane i gięte – przykłady2
T-W-8Podstawowe wymagania projektowe w meblarstwie1
T-W-9Podstawowe wymagania projektowe i błędy w projektowaniu mebli1
T-W-10Podstawy konstrukcji mebli – połączenia meblowe1
T-W-11Akcesoria meblowe, okucia i mechanizmy - przegląd rozwiązań1
T-W-12Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień1
T-W-13Egzamin - termin I1
T-W-14Egzamin - termin II (poprawa ustna)1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć30
A-P-2Praca własna nad projektem33
A-P-3Poszukiwanie inspiracji, analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu10
A-P-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca na zajęciach przy ćwiczeniu rozruchowym (prasówka).3
A-P-2Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć - konsultultacje z prowdzącym oraz innymi uczestnikami kursu; udział w korektach prac innych uczestników kursu (zwłaszcza w przypadku zbieżności tematu lub metody projektowej).27
A-P-3Samodzielne przygotowywanie projektu semestralnego.18
A-P-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna i przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna i przygotowanie do egzaminu z wykładów.28
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/07_W01ma podstawową wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W24ma podstawową wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla.
Treści programoweT-W-4Wytyczne do projektowania siedziska
T-W-3Podstawy ergonomii projektowej. Wykorzystanie atlasu antropometrycznego w praktyce.
T-W-2Kontekstualność projektowania
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego
M-2Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/07_W02posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W07posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla.
Treści programoweT-W-4Wytyczne do projektowania siedziska
T-W-3Podstawy ergonomii projektowej. Wykorzystanie atlasu antropometrycznego w praktyce.
T-W-9Proste i praktyczne rozwiązania omówienie na przykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego
M-2Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/07_U01posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U26posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Cel przedmiotuC-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania.
C-4Celem kursu jest wytworzenie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy.
Treści programoweT-W-6Proces projektowy. Proces twórczego rozwiązywania problemu - omówienie modeli
T-W-3Podstawy ergonomii projektowej. Wykorzystanie atlasu antropometrycznego w praktyce.
T-W-2Kontekstualność projektowania
T-P-3Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - etap koncepcyjny (szkice koncepcyjne, wstępne projekty rysunkowe, wstępna propozycja materiałów itp.)
T-P-6Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap projektowy
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w minimalnym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie zastosować dane antopometryczne); projekt studenta wymaga dużych korekt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/07_U02praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U10praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
Cel przedmiotuC-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania.
Treści programoweT-P-5Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap koncepcyjny
T-P-1Ćwiczenie semestralne. Zestaw mebli kuchennych/wypoczynkowych/sypialnianych (do wyboru). Projekt zestawu mebli do wybranej przestrzeni we wnętrzu mieszkalnym, składającego się z 3 rodzajów mebli różniących sie formą i rodzajem konstrukcji - mebel skrzyniowy, szkieletowy i gięty. - wprowadzenie do ćwiczenia
T-P-7Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin I
T-P-6Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - etap projektowy
T-P-4Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - wydanie ćwiczenia i omówienie na zajęciach
T-P-8Cwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin II
Metody nauczaniaM-2Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie z trudem zaproponować akceptowalną formę produktu przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga dużych korekt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/07_U03potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U13potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
Cel przedmiotuC-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania.
Treści programoweT-P-1Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - wprowadzenie do ćwiczenia i omówienie na przykładach wskazanej literatury
T-P-7Ćwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin I
T-P-3Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - prezentacja na ekranie rzutnika, zaliczenie ćwiczenia
T-P-2Prasówka z mebla. Przygotowanie prezentacji wybranego prez siebie mebla (ikony designu) - opracowanie prezentacji i korekty korekty
T-P-8Cwiczenie semestralne. Autorski mebel wielofunkcyjny. Projekt autorskiego mebla wielofunkcyjnego będącego fuzją 2 różnych mebli, bądź mebla i sprzętu lub urządzenia, różniących się zarowno formą jak i funkcją. - zaliczenie - termin II
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z trudem planuje i przygotowuje prezentację projektu semestralnego; w stopniu podstawowym posługuje się warsztatem projektowania graficznego; jego prezentacja odbiega znacznie od przyjętych standardów (i prac współkursantów).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/07_K01ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-3Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową.
Treści programoweT-W-7Metody poszukiwań rozwiązań twórczych
T-W-6Proces projektowy. Proces twórczego rozwiązywania problemu - omówienie modeli
T-W-8Proces projektowy w projektowaniu mebli - analiza i hierarchizacja problemów, problemy cząstkowe, analiza potrzeb.
T-W-4Wytyczne do projektowania siedziska
T-W-2Kontekstualność projektowania
T-W-3Podstawy ergonomii projektowej. Wykorzystanie atlasu antropometrycznego w praktyce.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego
M-3Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem uświadamia sobie istnienie wielorakich potrzeb społecznych; ma bradzo słabo rozwinięty nawyk stosowania zasady przekładalności perspektyw.
3,5
4,0
4,5
5,0