Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki oświetleniowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki oświetleniowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Wnętrz | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Cierzniewski <Piotr.Cierzniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny. |
W-2 | Podstawy CAD. |
W-3 | Fizyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada więdzę z zakresu techniki oświetleniowej, źródeł oświetlenia, opraw i systemów oświetleniowych oraz zasad projektowania oświetlenia. |
C-2 | Stedent potrafi określić podstawowe parametry oświetlenia wnętrz, rozumie wymagania wzlędem wnętrz mieszkalnych oraz pracowniczych i publicznych. |
C-3 | Student potrafi określić potrzeby związane z oświetleniem wnętrz, zaprojektować oświetlenie wnętrz zapewniające zróżnicowane warunki oświetleniowe i dobrać adekwatne oprawy oświetleniowe do projektu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - omówienie ćwiczenia semestralnego, jego etapów i harmogramu pracy na zajęciach | 1 |
T-P-2 | Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - inwentaryzacja oświetlenia zastanego | 2 |
T-P-3 | Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - analiza użytkowa przestrzeni | 2 |
T-P-4 | Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - projekt oświetlenia strefowego kuchni | 3 |
T-P-5 | Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - finalny projekt oświetlenia mieszkania | 5 |
T-P-6 | Zaliczenie - termin I | 1 |
T-P-7 | Zaliczenie - termin II | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury. | 1 |
T-W-2 | Techniki oświetleniowe – oświetlenie w pomieszczeniach pracowniczych, wnętrzach użyteczności publicznej oraz we wnętrzach mieszkalnych. Ewolucja oświetlenia we wnętrzach mieszkalnych. | 1 |
T-W-3 | Rola oświetlenia sztucznego we wnętrzu mieszkalnym | 1 |
T-W-4 | Techniki oświetleniowe. Terminologia – podstawowe pojęcia, wielkości i jednostki techniki świetlnej | 1 |
T-W-5 | Oprawy oświetleniowe | 1 |
T-W-6 | Ewolucja oprawy oświetleniowej - od początków elektryczności do lat 20. XX wieku; od lat 20. do 60. XX wieku | 1 |
T-W-7 | Ewolucja oprawy oświetleniowej - od lat 60. do 70. XX wieku; od lat 70. do 90. XX wieku | 1 |
T-W-8 | Ewolucja oprawy oświetleniowej - lata 90. XX wieku i pierwsza dekada XXI wieku; ostatnie 10-lecie | 1 |
T-W-9 | Rodzaje oświetlenia sztucznego we wnętrzu mieszkalnym – podstawowe kategorie i przykłady zdjęciowe | 1 |
T-W-10 | Technika świetlna, źródła oświetlenia oraz systemy oświetleniowe – omówienie i przykładowe rozwiązania | 1 |
T-W-11 | Przykładowe rozwiązania w oparciu o technologię LED | 1 |
T-W-12 | Systemy oświetleniowe – omówienie i przykładowe rozwiązania | 1 |
T-W-13 | Fotometria i kolorymetria – metody pomiarowe oświetlenia | 1 |
T-W-14 | Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień | 1 |
T-W-15 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Opracowanie projektu semestralnego | 8 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Pokaz (wykład ilustrowany zdjęciowo) |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na postawie wykonanej symulacji oświetlenia wbudowanego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/17_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych | PAWiO_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-4, T-W-11, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/17_U01 potrafi zaprojektować warunki oświetleniowe w architekturze wnętrz i otoczenia | PAWiO_1A_U16 | — | — | C-3, C-2 | T-P-2, T-P-5, T-P-1, T-P-3, T-P-4 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/17_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | PAWiO_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/17_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada więdzę z zakresu oświetlenia wbudowanego, źródeł światła i zasad projektowania oświetlenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/17_U01 potrafi zaprojektować warunki oświetleniowe w architekturze wnętrz i otoczenia | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować oświetlenie wbudowane. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/17_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | 2,0 | |
3,0 | Student rozumię potrzebę śledzenia: - zmian w przepisach dotyczących oświetlenia wbudowanego; - rozwoju oprogramowania wspomagającego projektowanie oświetlenia; - rozwoju opraw oświetleniowych i źródeł światła. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wojciech Żagan, Podstawy techniki świetlnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Wojciech Żagan, Oprawy oświetleniowe. Kształtowanie rozsyłu strumienia świetlnego i rozkładu luminacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
- Piotr Pracki, Projektowanie oświetlenia wnętrz, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011
- Lucy Martin, Oświetlenie w twoim domu, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2011
- Eugene Hecht, Optyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Erns Neufert, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa, 2007
- Ewa Górska, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- John Pile, Historia wnętrz, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2013, II
- Steven Parissien, Historia wnętrz. Dom od roku 1700, Arkady, Warszawa, 2010
- Vincent Langier i Jasmine Van der Pol, Light and Emotions: Exploring Lighting Cultures. Conversations with Lighting Designers, Birkhauser, Bazylea, 2011
- Charlotte & Peter Fiell, 1000 lights vol. 1 (lata 1878-1959), Taschen, 2005
- Charlotte & Peter Fiell, 1000 lights vol. 2 (lata 1960-2004), Taschen, 2005
- Charlotte & Peter Fiell, Decorative art 60s, Taschen, 2006
- Malene Lytken, Danish Lights - 1920 to Now, Stranberg Publishing, Copenhagen, 2019
- Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978
- Jan Jabłoński, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, ydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
- Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1978
- Richard Morris, Projektowanie Produktu, PWN, Warszawa, 2009
- Penny Sparke, Design Historia wzornictwa, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2012
- Bernd Polster, Claudia Neumann, Markus Schuler, Frederick Leven, Nowoczesne wzornictwo od A do Z, Wydawnictwo Olesiejuk, 2010