Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki oświetleniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki oświetleniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Wnętrz
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Cierzniewski <Piotr.Cierzniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,40zaliczenie
projektyP6 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rysunek techniczny.
W-2Podstawy CAD.
W-3Fizyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada więdzę z zakresu techniki oświetleniowej, źródeł oświetlenia, opraw i systemów oświetleniowych oraz zasad projektowania oświetlenia.
C-2Stedent potrafi określić podstawowe parametry oświetlenia wnętrz, rozumie wymagania wzlędem wnętrz mieszkalnych oraz pracowniczych i publicznych.
C-3Student potrafi określić potrzeby związane z oświetleniem wnętrz, zaprojektować oświetlenie wnętrz zapewniające zróżnicowane warunki oświetleniowe i dobrać adekwatne oprawy oświetleniowe do projektu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - omówienie ćwiczenia semestralnego, jego etapów i harmogramu pracy na zajęciach1
T-P-2Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - inwentaryzacja oświetlenia zastanego2
T-P-3Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - analiza użytkowa przestrzeni2
T-P-4Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - projekt oświetlenia strefowego kuchni3
T-P-5Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - finalny projekt oświetlenia mieszkania5
T-P-6Zaliczenie - termin I1
T-P-7Zaliczenie - termin II1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury.1
T-W-2Techniki oświetleniowe – oświetlenie w pomieszczeniach pracowniczych, wnętrzach użyteczności publicznej oraz we wnętrzach mieszkalnych. Ewolucja oświetlenia we wnętrzach mieszkalnych.1
T-W-3Rola oświetlenia sztucznego we wnętrzu mieszkalnym1
T-W-4Techniki oświetleniowe. Terminologia – podstawowe pojęcia, wielkości i jednostki techniki świetlnej1
T-W-5Oprawy oświetleniowe1
T-W-6Ewolucja oprawy oświetleniowej - od początków elektryczności do lat 20. XX wieku; od lat 20. do 60. XX wieku1
T-W-7Ewolucja oprawy oświetleniowej - od lat 60. do 70. XX wieku; od lat 70. do 90. XX wieku1
T-W-8Ewolucja oprawy oświetleniowej - lata 90. XX wieku i pierwsza dekada XXI wieku; ostatnie 10-lecie1
T-W-9Rodzaje oświetlenia sztucznego we wnętrzu mieszkalnym – podstawowe kategorie i przykłady zdjęciowe1
T-W-10Technika świetlna, źródła oświetlenia oraz systemy oświetleniowe – omówienie i przykładowe rozwiązania1
T-W-11Przykładowe rozwiązania w oparciu o technologię LED1
T-W-12Systemy oświetleniowe – omówienie i przykładowe rozwiązania1
T-W-13Fotometria i kolorymetria – metody pomiarowe oświetlenia1
T-W-14Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień1
T-W-15Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie projektu semestralnego8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz (wykład ilustrowany zdjęciowo)
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na postawie wykonanej symulacji oświetlenia wbudowanego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/17_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
PAWiO_1A_W06C-1T-W-12, T-W-4, T-W-11, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/17_U01
potrafi zaprojektować warunki oświetleniowe w architekturze wnętrz i otoczenia
PAWiO_1A_U16C-3, C-2T-P-2, T-P-5, T-P-1, T-P-3, T-P-4M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/17_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
PAWiO_1A_K01C-1, C-3, C-2T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/17_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
2,0
3,0Student posiada więdzę z zakresu oświetlenia wbudowanego, źródeł światła i zasad projektowania oświetlenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/17_U01
potrafi zaprojektować warunki oświetleniowe w architekturze wnętrz i otoczenia
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować oświetlenie wbudowane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/17_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
2,0
3,0Student rozumię potrzebę śledzenia: - zmian w przepisach dotyczących oświetlenia wbudowanego; - rozwoju oprogramowania wspomagającego projektowanie oświetlenia; - rozwoju opraw oświetleniowych i źródeł światła.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Żagan, Podstawy techniki świetlnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Wojciech Żagan, Oprawy oświetleniowe. Kształtowanie rozsyłu strumienia świetlnego i rozkładu luminacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  3. Piotr Pracki, Projektowanie oświetlenia wnętrz, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011
  4. Lucy Martin, Oświetlenie w twoim domu, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2011
  5. Eugene Hecht, Optyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  6. Erns Neufert, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa, 2007
  7. Ewa Górska, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. John Pile, Historia wnętrz, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2013, II
  2. Steven Parissien, Historia wnętrz. Dom od roku 1700, Arkady, Warszawa, 2010
  3. Vincent Langier i Jasmine Van der Pol, Light and Emotions: Exploring Lighting Cultures. Conversations with Lighting Designers, Birkhauser, Bazylea, 2011
  4. Charlotte & Peter Fiell, 1000 lights vol. 1 (lata 1878-1959), Taschen, 2005
  5. Charlotte & Peter Fiell, 1000 lights vol. 2 (lata 1960-2004), Taschen, 2005
  6. Charlotte & Peter Fiell, Decorative art 60s, Taschen, 2006
  7. Malene Lytken, Danish Lights - 1920 to Now, Stranberg Publishing, Copenhagen, 2019
  8. Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978
  9. Jan Jabłoński, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, ydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
  10. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1978
  11. Richard Morris, Projektowanie Produktu, PWN, Warszawa, 2009
  12. Penny Sparke, Design Historia wzornictwa, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2012
  13. Bernd Polster, Claudia Neumann, Markus Schuler, Frederick Leven, Nowoczesne wzornictwo od A do Z, Wydawnictwo Olesiejuk, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - omówienie ćwiczenia semestralnego, jego etapów i harmogramu pracy na zajęciach1
T-P-2Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - inwentaryzacja oświetlenia zastanego2
T-P-3Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - analiza użytkowa przestrzeni2
T-P-4Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - projekt oświetlenia strefowego kuchni3
T-P-5Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - finalny projekt oświetlenia mieszkania5
T-P-6Zaliczenie - termin I1
T-P-7Zaliczenie - termin II1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie omawianych zagadnień oraz literatury.1
T-W-2Techniki oświetleniowe – oświetlenie w pomieszczeniach pracowniczych, wnętrzach użyteczności publicznej oraz we wnętrzach mieszkalnych. Ewolucja oświetlenia we wnętrzach mieszkalnych.1
T-W-3Rola oświetlenia sztucznego we wnętrzu mieszkalnym1
T-W-4Techniki oświetleniowe. Terminologia – podstawowe pojęcia, wielkości i jednostki techniki świetlnej1
T-W-5Oprawy oświetleniowe1
T-W-6Ewolucja oprawy oświetleniowej - od początków elektryczności do lat 20. XX wieku; od lat 20. do 60. XX wieku1
T-W-7Ewolucja oprawy oświetleniowej - od lat 60. do 70. XX wieku; od lat 70. do 90. XX wieku1
T-W-8Ewolucja oprawy oświetleniowej - lata 90. XX wieku i pierwsza dekada XXI wieku; ostatnie 10-lecie1
T-W-9Rodzaje oświetlenia sztucznego we wnętrzu mieszkalnym – podstawowe kategorie i przykłady zdjęciowe1
T-W-10Technika świetlna, źródła oświetlenia oraz systemy oświetleniowe – omówienie i przykładowe rozwiązania1
T-W-11Przykładowe rozwiązania w oparciu o technologię LED1
T-W-12Systemy oświetleniowe – omówienie i przykładowe rozwiązania1
T-W-13Fotometria i kolorymetria – metody pomiarowe oświetlenia1
T-W-14Powtórka materiału. Przypomnienie najważniejszych zagadnień1
T-W-15Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie projektu semestralnego8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/17_W01ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W06ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
Cel przedmiotuC-1Student posiada więdzę z zakresu techniki oświetleniowej, źródeł oświetlenia, opraw i systemów oświetleniowych oraz zasad projektowania oświetlenia.
Treści programoweT-W-12Systemy oświetleniowe – omówienie i przykładowe rozwiązania
T-W-4Techniki oświetleniowe. Terminologia – podstawowe pojęcia, wielkości i jednostki techniki świetlnej
T-W-11Przykładowe rozwiązania w oparciu o technologię LED
T-W-2Techniki oświetleniowe – oświetlenie w pomieszczeniach pracowniczych, wnętrzach użyteczności publicznej oraz we wnętrzach mieszkalnych. Ewolucja oświetlenia we wnętrzach mieszkalnych.
T-W-3Rola oświetlenia sztucznego we wnętrzu mieszkalnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz (wykład ilustrowany zdjęciowo)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada więdzę z zakresu oświetlenia wbudowanego, źródeł światła i zasad projektowania oświetlenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/17_U01potrafi zaprojektować warunki oświetleniowe w architekturze wnętrz i otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U16potrafi zaprojektować warunki oświetleniowe w architekturze wnętrz i ich bezpośredniego otoczenia
Cel przedmiotuC-3Student potrafi określić potrzeby związane z oświetleniem wnętrz, zaprojektować oświetlenie wnętrz zapewniające zróżnicowane warunki oświetleniowe i dobrać adekwatne oprawy oświetleniowe do projektu.
C-2Stedent potrafi określić podstawowe parametry oświetlenia wnętrz, rozumie wymagania wzlędem wnętrz mieszkalnych oraz pracowniczych i publicznych.
Treści programoweT-P-2Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - inwentaryzacja oświetlenia zastanego
T-P-5Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - finalny projekt oświetlenia mieszkania
T-P-1Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - omówienie ćwiczenia semestralnego, jego etapów i harmogramu pracy na zajęciach
T-P-3Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - analiza użytkowa przestrzeni
T-P-4Ćwiczenie semestralne – Projekt oświetlenia mieszkania - projekt oświetlenia strefowego kuchni
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na postawie wykonanej symulacji oświetlenia wbudowanego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować oświetlenie wbudowane.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/B/17_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K01Potrafi inspirować inne osoby do nauki
Cel przedmiotuC-1Student posiada więdzę z zakresu techniki oświetleniowej, źródeł oświetlenia, opraw i systemów oświetleniowych oraz zasad projektowania oświetlenia.
C-3Student potrafi określić potrzeby związane z oświetleniem wnętrz, zaprojektować oświetlenie wnętrz zapewniające zróżnicowane warunki oświetleniowe i dobrać adekwatne oprawy oświetleniowe do projektu.
C-2Stedent potrafi określić podstawowe parametry oświetlenia wnętrz, rozumie wymagania wzlędem wnętrz mieszkalnych oraz pracowniczych i publicznych.
Treści programoweT-W-8Ewolucja oprawy oświetleniowej - lata 90. XX wieku i pierwsza dekada XXI wieku; ostatnie 10-lecie
T-W-7Ewolucja oprawy oświetleniowej - od lat 60. do 70. XX wieku; od lat 70. do 90. XX wieku
T-W-10Technika świetlna, źródła oświetlenia oraz systemy oświetleniowe – omówienie i przykładowe rozwiązania
T-W-6Ewolucja oprawy oświetleniowej - od początków elektryczności do lat 20. XX wieku; od lat 20. do 60. XX wieku
T-W-2Techniki oświetleniowe – oświetlenie w pomieszczeniach pracowniczych, wnętrzach użyteczności publicznej oraz we wnętrzach mieszkalnych. Ewolucja oświetlenia we wnętrzach mieszkalnych.
T-W-4Techniki oświetleniowe. Terminologia – podstawowe pojęcia, wielkości i jednostki techniki świetlnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz (wykład ilustrowany zdjęciowo)
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na postawie wykonanej symulacji oświetlenia wbudowanego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumię potrzebę śledzenia: - zmian w przepisach dotyczących oświetlenia wbudowanego; - rozwoju oprogramowania wspomagającego projektowanie oświetlenia; - rozwoju opraw oświetleniowych i źródeł światła.
3,5
4,0
4,5
5,0