Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki i technologie w architekturze z elementami BUB:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki i technologie w architekturze z elementami BUB
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień architektonicznych i budowlanych umożliwiająca wstępną ocenę realności rozwiązania projektowego pod względem bezpieczeństwa pożarowego i użzytkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z podstawowymi uwarunkowaniami związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w odnioesniu do uregulowań prawnych (bezpieczeństwo użytkowania oraz pożarowe).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Przepisy prawne związane z budową, przebudową, projektowaniem oraz zmianą sposobu użytkowania budynków i budowli nadziemnych i podziemnych. Ekspertyzy techniczne zmieniające wymagania w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wykład 1. Zagadnienia ogólne dotyczące budynków i budowli. Rodzaje zabudowy, budynków mieszkalnych, pomieszczeń oraz powierzchni i terenów. Budowlane obiekty liniowe. Wykład 2. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Usytuowanie budynku względem granicy działki. Zagadnienie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi – wyznaczenie odległości. Wykład 3. Dojścia i dojazdy do budynku – projektowanie dojść w bezpośredniej bliskości miejsc parkowania pojazdów. Zagadnienie kształtowania pieszojezdni z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania pieszych. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni. Wykład 4. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym garaże. Miejsca gromadzenia odpadów stałych, odległości od drzwi budynku i od okien pomieszczeń mieszkalnych. Przykłady rozwiązań altan do gromadzenia odpadów stałych – karty katalogowe. Urządzenia zsypowe. Wykład 5. Zieleń i urządzenia rekreacyjne na działkach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Zagadnienie powierzchni biologicznie czynnej oraz wyznaczania placów zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Nasłonecznienie placu zabaw. Wykład 6. Ogrodzenia, bramy i furtki w ogrodzeniu – zasady ogólne i rozwiązania szczegółowe. Wykład 7. Oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Zasady obliczania. Zagadnienie prześwietlenia pomieszczeń. Wejścia do budynków i mieszkań. Pochylnie i schody. Wykład 8. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi – wysokość w świetle pomieszczenia. Kształtowanie funkcjonalne i przestrzenne pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Liczba misek ustępowych i umywalek, kabiny natryskowe i ustępowe. Wykład 9. Wymagania szczególne dotyczące mieszkań w mieszkalnictwie wielorodzinnym. Mieszkania jedno- i wielopokojowe. Aneksy kuchenne i aspekty wentylacji pomieszczenia. Wykład 10. Przewody kominowe w budynku – zasady projektowania. Zasady wyprowadzenia przewodów kominowych ponad dach. Rodzaje przekryć i materiały pokryciowe z punktu widzenia palności. Wykład 11. Instalowanie urządzeń pomiarowych zużycia gazu. Urządzenia dźwigowe w budynku. Wykład 12. Bezpieczeństwo pożarowe budynku. Kategorie zagrożenia ludzi. Odporność pożarowa budynków. Pasy międzykondygnacyjne. Ściany wewnętrzne i stropy wydzielenia kotłowni. Wykład 13. Bezpieczeństwo pożarowe budynku – strefy pożarowe i oddzielenia przeciwpożarowe. Długości i szerokości dróg ewakuacyjnych. Urządzenia gaśnicze. Wykład 14. Usytuowanie budynków ze względu na bezpieczeństwo pożarowe. Wykład 15. Bezpieczeństwo użytkowania. Zadaszenie wejścia do budynku. Skrzydła drzwiowe i okienne, kraty, zewnętrzne urządzenia reklamowe. Elementy szklane. Prześwity i wysokość oraz otwory w wypełnieniu balustrad.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Studenci w trakcie wykładów oprócz poznania prawnego sposobów rozwiazania problemu architektoniczno-budowlanego; wspólnie analizują przykłady przedstawione przez wykładowcę. Analiza odstępstw od przepisów architektoniczno-budowlanych oraz rozwiązania zamienne w projektowniu architektonicznym. Aktywne uczestnictwo w zajęciach polega na uczestnictwie w dyskusji i podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu.15
A-W-2Samodzielna praca studenta w domu polegająca na zapoznaniu się z partią materiału, który będzie omawiany na kolejnym wykładzie.8
A-W-3Konsultacje.2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu architektoniczno-budowlanego w postaci wykładu, na tablicy oraz za pomocą prezentacji multimedialnej. Dyskusja problemowa oraz wspólne omawianie przykładów rozwiązań przeciwopożarowych, związanych z bezpieczeństwem ewakuacji i użytkowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania. Nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/04A_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie).
PAWiO_1A_W02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/04A_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie).
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jachym G., Poradnik prawny architekta. Projekt budowlany. Nowelizacja Rozporządzenia w sprawie szczegółoqwego zakresu i formy projektu budowlanego - projekt w postaci elektronicznej, 2022
  2. Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
  3. PN-B-01027. Rysunek budowlany - Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu zasady wymiarowania na, Warszawa, 2020
  4. Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 1
  5. Wrońska A., Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, TIME SA, Warszawa, 2018, Dodatek do Muratora 2/2018

Literatura dodatkowa

  1. PN- 11091. Rysunek budowlany - Projekty zagspodarowania terenu, Warszawa, 2020
  2. PN-B-01025. Rysunek budowlany- Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych, Warszawa, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Przepisy prawne związane z budową, przebudową, projektowaniem oraz zmianą sposobu użytkowania budynków i budowli nadziemnych i podziemnych. Ekspertyzy techniczne zmieniające wymagania w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wykład 1. Zagadnienia ogólne dotyczące budynków i budowli. Rodzaje zabudowy, budynków mieszkalnych, pomieszczeń oraz powierzchni i terenów. Budowlane obiekty liniowe. Wykład 2. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Usytuowanie budynku względem granicy działki. Zagadnienie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi – wyznaczenie odległości. Wykład 3. Dojścia i dojazdy do budynku – projektowanie dojść w bezpośredniej bliskości miejsc parkowania pojazdów. Zagadnienie kształtowania pieszojezdni z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania pieszych. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni. Wykład 4. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym garaże. Miejsca gromadzenia odpadów stałych, odległości od drzwi budynku i od okien pomieszczeń mieszkalnych. Przykłady rozwiązań altan do gromadzenia odpadów stałych – karty katalogowe. Urządzenia zsypowe. Wykład 5. Zieleń i urządzenia rekreacyjne na działkach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Zagadnienie powierzchni biologicznie czynnej oraz wyznaczania placów zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Nasłonecznienie placu zabaw. Wykład 6. Ogrodzenia, bramy i furtki w ogrodzeniu – zasady ogólne i rozwiązania szczegółowe. Wykład 7. Oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Zasady obliczania. Zagadnienie prześwietlenia pomieszczeń. Wejścia do budynków i mieszkań. Pochylnie i schody. Wykład 8. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi – wysokość w świetle pomieszczenia. Kształtowanie funkcjonalne i przestrzenne pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Liczba misek ustępowych i umywalek, kabiny natryskowe i ustępowe. Wykład 9. Wymagania szczególne dotyczące mieszkań w mieszkalnictwie wielorodzinnym. Mieszkania jedno- i wielopokojowe. Aneksy kuchenne i aspekty wentylacji pomieszczenia. Wykład 10. Przewody kominowe w budynku – zasady projektowania. Zasady wyprowadzenia przewodów kominowych ponad dach. Rodzaje przekryć i materiały pokryciowe z punktu widzenia palności. Wykład 11. Instalowanie urządzeń pomiarowych zużycia gazu. Urządzenia dźwigowe w budynku. Wykład 12. Bezpieczeństwo pożarowe budynku. Kategorie zagrożenia ludzi. Odporność pożarowa budynków. Pasy międzykondygnacyjne. Ściany wewnętrzne i stropy wydzielenia kotłowni. Wykład 13. Bezpieczeństwo pożarowe budynku – strefy pożarowe i oddzielenia przeciwpożarowe. Długości i szerokości dróg ewakuacyjnych. Urządzenia gaśnicze. Wykład 14. Usytuowanie budynków ze względu na bezpieczeństwo pożarowe. Wykład 15. Bezpieczeństwo użytkowania. Zadaszenie wejścia do budynku. Skrzydła drzwiowe i okienne, kraty, zewnętrzne urządzenia reklamowe. Elementy szklane. Prześwity i wysokość oraz otwory w wypełnieniu balustrad.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studenci w trakcie wykładów oprócz poznania prawnego sposobów rozwiazania problemu architektoniczno-budowlanego; wspólnie analizują przykłady przedstawione przez wykładowcę. Analiza odstępstw od przepisów architektoniczno-budowlanych oraz rozwiązania zamienne w projektowniu architektonicznym. Aktywne uczestnictwo w zajęciach polega na uczestnictwie w dyskusji i podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu.15
A-W-2Samodzielna praca studenta w domu polegająca na zapoznaniu się z partią materiału, który będzie omawiany na kolejnym wykładzie.8
A-W-3Konsultacje.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/04A_W01Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W02ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi uwarunkowaniami związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w odnioesniu do uregulowań prawnych (bezpieczeństwo użytkowania oraz pożarowe).
Treści programoweT-W-1Zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Przepisy prawne związane z budową, przebudową, projektowaniem oraz zmianą sposobu użytkowania budynków i budowli nadziemnych i podziemnych. Ekspertyzy techniczne zmieniające wymagania w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wykład 1. Zagadnienia ogólne dotyczące budynków i budowli. Rodzaje zabudowy, budynków mieszkalnych, pomieszczeń oraz powierzchni i terenów. Budowlane obiekty liniowe. Wykład 2. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Usytuowanie budynku względem granicy działki. Zagadnienie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi – wyznaczenie odległości. Wykład 3. Dojścia i dojazdy do budynku – projektowanie dojść w bezpośredniej bliskości miejsc parkowania pojazdów. Zagadnienie kształtowania pieszojezdni z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania pieszych. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni. Wykład 4. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym garaże. Miejsca gromadzenia odpadów stałych, odległości od drzwi budynku i od okien pomieszczeń mieszkalnych. Przykłady rozwiązań altan do gromadzenia odpadów stałych – karty katalogowe. Urządzenia zsypowe. Wykład 5. Zieleń i urządzenia rekreacyjne na działkach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Zagadnienie powierzchni biologicznie czynnej oraz wyznaczania placów zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Nasłonecznienie placu zabaw. Wykład 6. Ogrodzenia, bramy i furtki w ogrodzeniu – zasady ogólne i rozwiązania szczegółowe. Wykład 7. Oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Zasady obliczania. Zagadnienie prześwietlenia pomieszczeń. Wejścia do budynków i mieszkań. Pochylnie i schody. Wykład 8. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi – wysokość w świetle pomieszczenia. Kształtowanie funkcjonalne i przestrzenne pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Liczba misek ustępowych i umywalek, kabiny natryskowe i ustępowe. Wykład 9. Wymagania szczególne dotyczące mieszkań w mieszkalnictwie wielorodzinnym. Mieszkania jedno- i wielopokojowe. Aneksy kuchenne i aspekty wentylacji pomieszczenia. Wykład 10. Przewody kominowe w budynku – zasady projektowania. Zasady wyprowadzenia przewodów kominowych ponad dach. Rodzaje przekryć i materiały pokryciowe z punktu widzenia palności. Wykład 11. Instalowanie urządzeń pomiarowych zużycia gazu. Urządzenia dźwigowe w budynku. Wykład 12. Bezpieczeństwo pożarowe budynku. Kategorie zagrożenia ludzi. Odporność pożarowa budynków. Pasy międzykondygnacyjne. Ściany wewnętrzne i stropy wydzielenia kotłowni. Wykład 13. Bezpieczeństwo pożarowe budynku – strefy pożarowe i oddzielenia przeciwpożarowe. Długości i szerokości dróg ewakuacyjnych. Urządzenia gaśnicze. Wykład 14. Usytuowanie budynków ze względu na bezpieczeństwo pożarowe. Wykład 15. Bezpieczeństwo użytkowania. Zadaszenie wejścia do budynku. Skrzydła drzwiowe i okienne, kraty, zewnętrzne urządzenia reklamowe. Elementy szklane. Prześwity i wysokość oraz otwory w wypełnieniu balustrad.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu architektoniczno-budowlanego w postaci wykładu, na tablicy oraz za pomocą prezentacji multimedialnej. Dyskusja problemowa oraz wspólne omawianie przykładów rozwiązań przeciwopożarowych, związanych z bezpieczeństwem ewakuacji i użytkowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania. Nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały.
3,5
4,0
4,5
5,0