Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie zieleni w krajobrazie kulturowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie zieleni w krajobrazie kulturowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie merytoryczne w zakresie historycznych i współczesnych dyspozycji kompozycyjno-funkcjonalnych urządzania i zagospodarowania przestrzeni na terenach wiejskich i podmiejskich, m.in. gospodarstw agroturystycznych i terenów rekreacji nadmorskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.6
T-W-2Kształtowanie otoczenia podmiejskiego i miejskiego – od rozwiązań dawnych do czasów współczesnych2
T-W-3Tereny zielone powiązane z zabudową podmiejską i wiejską jako element kształtowania krajobrazu przedmieść, wsi, siedlisk2
T-W-4Funkcje turystyczne i agroturystyczne – perspektywy rozwoju terenów podmiejskich i wiejskich. Typologia zagospodarowania działek. Zagospodarowanie pod względem agroturystycznym gospodarstw wiejskich.2
T-W-5Zasady komponowania i projektowania zieleni na obszarach podmiejskich i wiejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestniczenie i aktywność podczas zajęć15
A-W-2Opracowanie prezentacji i omówienie wybranego zagadnienia28
A-W-3Zapoznanie się z wybrana literaturą przedmiotu5
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny – wprowadzenie w zakres zagadnienia Wykład problemowy
M-2Omówienie wybranego przykładu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Aktywność oraz ocena przygotowanej pracy semestralnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/06B_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania przedmiotowej dziedziny
PAWiO_1A_W25C-1T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1
PAWiO_1A_S1/D/06B_W02
zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju)
PAWiO_1A_W14C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/06B_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia na terenach wiejskich
PAWiO_1A_K07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/06B_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania przedmiotowej dziedziny
2,0
3,0Student zna ogólne zasady projektowania przestrzeni na terenach wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_1A_S1/D/06B_W02
zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju)
2,0
3,0Student zna ekologiczne uwarunkowania projektowania otoczenia w przestrzeniach wiejskich i podmiejskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/06B_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia na terenach wiejskich
2,0
3,0Student wykorzystuje zdobytą wiedzę do poprawy wartości funkcjonalnych i kompozycyjnych przesatyrzeni na terenach wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. Janecki J., Borkowski Z., Krajobraz i ogród wiejski, KUL, Lublin, 2004
  2. Bal W., Specyfika krajobrazu kulturowego kurortów nadmorskich. Próba określenia tożsamości kulturowej regionu nadmorskiego w kontekście postępującej degradacji krajobrazu kulturowego kurortów nadmorskich na Pomorzu Zachodnim, HOGBEN, Szczecin, 2009
  3. Kruger U., Ogrody rustykalne, AWM, 1997
  4. Bogdanowski J., Architektura krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1981
  5. Plessner H., Wiejski ogród przydomowy, Warszawa, 1987
  6. Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
  7. Jalinik M., Typologia gospodarstw agroturystycznych jako determinanta rozwoju usług, 2005
  8. Patoczka P., Ściany i bramy w krajobrazie, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
  9. Szymski A., Rzeszotarska-Pałka M., Ignaczak-Felińska J., Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska, Szczecin, 2006
  10. Szymski A., Rzeszotarska-Pałka M., Felińska J, Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska-Szczecin, Szczecin, 2008
  11. Tłoczko I., Kształtowanie zieleni w krajobrazie wiejskim, PWN, Warszawa, 1966

Literatura dodatkowa

  1. Drożdż-Szczybura M., Wybrane problemy ochrony krajobrazu kulturowego polskiej wsi, PK, Kraków, 2000
  2. Bal W., Czałczyńska-Podolska M., Landscape and cultural aspects of the coastal area of Western Pomerania as factors of development of maritime and nautical tourism, 2019, IOP Conf. Ser.: Materials Science and Engineering, vol. 471
  3. Arlet P., Architektura wernakularna obszaru Morza Bałtyckiego: analogie, różnice, obraz ogólny, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2012
  4. Patoczka P., Uwagi o rysowniu wnętrz krajobrazowych, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1996
  5. Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu, Walkowska, Szczecin, 2006
  6. Kupidura A. , Łuczewski M., Kupidura P., Wartość krajobrazu Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, Wydawnictwo Naukowe PW, 2012
  7. Bal, W.; Czalczynska-Podolska, M., The Stages of the Cultural Landscape Transformation of Seaside Resorts in Poland against the Background of the Evolving Nature of Tourism, Land, 2020, nr 9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.6
T-W-2Kształtowanie otoczenia podmiejskiego i miejskiego – od rozwiązań dawnych do czasów współczesnych2
T-W-3Tereny zielone powiązane z zabudową podmiejską i wiejską jako element kształtowania krajobrazu przedmieść, wsi, siedlisk2
T-W-4Funkcje turystyczne i agroturystyczne – perspektywy rozwoju terenów podmiejskich i wiejskich. Typologia zagospodarowania działek. Zagospodarowanie pod względem agroturystycznym gospodarstw wiejskich.2
T-W-5Zasady komponowania i projektowania zieleni na obszarach podmiejskich i wiejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie i aktywność podczas zajęć15
A-W-2Opracowanie prezentacji i omówienie wybranego zagadnienia28
A-W-3Zapoznanie się z wybrana literaturą przedmiotu5
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/06B_W01zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania przedmiotowej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W25zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie merytoryczne w zakresie historycznych i współczesnych dyspozycji kompozycyjno-funkcjonalnych urządzania i zagospodarowania przestrzeni na terenach wiejskich i podmiejskich, m.in. gospodarstw agroturystycznych i terenów rekreacji nadmorskiej
Treści programoweT-W-5Zasady komponowania i projektowania zieleni na obszarach podmiejskich i wiejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju.
T-W-4Funkcje turystyczne i agroturystyczne – perspektywy rozwoju terenów podmiejskich i wiejskich. Typologia zagospodarowania działek. Zagospodarowanie pod względem agroturystycznym gospodarstw wiejskich.
T-W-3Tereny zielone powiązane z zabudową podmiejską i wiejską jako element kształtowania krajobrazu przedmieść, wsi, siedlisk
T-W-2Kształtowanie otoczenia podmiejskiego i miejskiego – od rozwiązań dawnych do czasów współczesnych
T-W-1Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.
Metody nauczaniaM-2Omówienie wybranego przykładu
M-1Wykład informacyjny – wprowadzenie w zakres zagadnienia Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Aktywność oraz ocena przygotowanej pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ogólne zasady projektowania przestrzeni na terenach wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/06B_W02zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W14zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju)
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie merytoryczne w zakresie historycznych i współczesnych dyspozycji kompozycyjno-funkcjonalnych urządzania i zagospodarowania przestrzeni na terenach wiejskich i podmiejskich, m.in. gospodarstw agroturystycznych i terenów rekreacji nadmorskiej
Treści programoweT-W-2Kształtowanie otoczenia podmiejskiego i miejskiego – od rozwiązań dawnych do czasów współczesnych
T-W-3Tereny zielone powiązane z zabudową podmiejską i wiejską jako element kształtowania krajobrazu przedmieść, wsi, siedlisk
T-W-5Zasady komponowania i projektowania zieleni na obszarach podmiejskich i wiejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju.
T-W-1Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.
T-W-4Funkcje turystyczne i agroturystyczne – perspektywy rozwoju terenów podmiejskich i wiejskich. Typologia zagospodarowania działek. Zagospodarowanie pod względem agroturystycznym gospodarstw wiejskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny – wprowadzenie w zakres zagadnienia Wykład problemowy
M-2Omówienie wybranego przykładu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Aktywność oraz ocena przygotowanej pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ekologiczne uwarunkowania projektowania otoczenia w przestrzeniach wiejskich i podmiejskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/06B_K01podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia na terenach wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie merytoryczne w zakresie historycznych i współczesnych dyspozycji kompozycyjno-funkcjonalnych urządzania i zagospodarowania przestrzeni na terenach wiejskich i podmiejskich, m.in. gospodarstw agroturystycznych i terenów rekreacji nadmorskiej
Treści programoweT-W-4Funkcje turystyczne i agroturystyczne – perspektywy rozwoju terenów podmiejskich i wiejskich. Typologia zagospodarowania działek. Zagospodarowanie pod względem agroturystycznym gospodarstw wiejskich.
T-W-3Tereny zielone powiązane z zabudową podmiejską i wiejską jako element kształtowania krajobrazu przedmieść, wsi, siedlisk
T-W-2Kształtowanie otoczenia podmiejskiego i miejskiego – od rozwiązań dawnych do czasów współczesnych
T-W-5Zasady komponowania i projektowania zieleni na obszarach podmiejskich i wiejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju.
T-W-1Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich.
Metody nauczaniaM-2Omówienie wybranego przykładu
M-1Wykład informacyjny – wprowadzenie w zakres zagadnienia Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Aktywność oraz ocena przygotowanej pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje zdobytą wiedzę do poprawy wartości funkcjonalnych i kompozycyjnych przesatyrzeni na terenach wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0