Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Teoria planowania przestrzennego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria planowania przestrzennego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mikołaj Heigel <mheigel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczone projektowanie urbanistyczne sem. 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabywanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia problemów planowania regionalnego i sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Tematyka wykładów obejmuje genezę i podstawowe elementy struktury planów w skali regionalnej na tle zasad oraz uwarunkowań planowania i gospodarki przestrzennej, organizacji i funkcjonowania systemu planowania przestrzennego w Polsce (z uwzględnieniem specyfiki transgranicznej). Bloki tematyczne wykładów: System planowania przestrzennego w Polsce – umocowanie prawne systemu planowania i zarządzania. Procedury sporządzania projektów dokumentów planistycznych KPZK, WPZP, SUiKZP. Planowanie regionalne w ujęciu metodycznym – układ podmiotowy w procesie polityki rozwoju regionalnego, funkcje planowania regionalnego, dokumenty planistyczne w skali regionalnej, operacjonalizacja planowania regionalnego. Postępowanie nadzorcze w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych. Programy pomocy regionalnej Unii Europejskiej. Strategie realizacji polityki przestrzennej. Specyfika i predyspozycje rozwoju regionu Zachodniopomorskiego i ich odzwierciedlanie w koncepcjach planistycznych. Specyfika regionu nadmorskiego w planowaniu przestrzennym. Specyfika transgraniczna Województwa Zachodniopomorskiego. Metropolizacja jako proces dynamicznego rozwoju systemu osadniczego. Załozenia polityki przestrzennej Unii Europejskiej w regionalnych relacjach. Transgraniczny Region Metropolitalny Szczecina Innowacyjne regiony procesie kształtowania przestrzeni europejskiej – konkurencyjność, marketing. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 7 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady zawierające zagadnienia planowania regionalnego, seminaria pozwalające na konstruktywne ujęcie problematyki zakresu warsztatów, warsztaty projektowe obejmujące analizy istniejącego zagospodarowania przestrzennego oraz aktualnych trendów rozwoju przestrzennego i gospodarczego województwa ze szczególnym uwzględnieniem wybranych obszarów problemowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie egzaminu następuje po prezentacji pracy z zakresu programowego. Egzamin w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/5_W03 W zakresie wiedzy absolwent zna planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej; | AU_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/5_U05 A.U5. ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu; | AU_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/5_K04 W zakresie kompetencj absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | AU_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/5_W03 W zakresie wiedzy absolwent zna planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej; | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie części projektowej przedmiotu, zaliczenie częsci pisemnej egzaminu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/5_U05 A.U5. ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu; | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie części projektowej przedmiotu, zaliczenie częsci pisemnej egzaminu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/5_K04 W zakresie kompetencj absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie części projektowej przedmiotu, zaliczenie częsci pisemnej egzaminu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Krajowa strategia rozwoju regionalnego 2010-2020:regiony, miasta, obszary wiejskie, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, 2009
- Gorzelak K., „Studia Regionalne i Lokalne” z. 4, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, 2011
- Jałowiecki B., Metropo;ie, WSFiZ, Białystok, 1999
- Wysocka E., Plany zagospodarowania przestrzennego województw. Poradnik metodyczny, IPGK, Warszawa, 2000
- RBGPWZ, lan zagospodarowania Przestrzennego województwa Zachodniopomorskiego, RBGPWZ, Szczecin, 2016
Literatura dodatkowa
- Olechnicka A., Szanse regionów peryferyjnych w gospodarce informacyjnej, Scholar, Warszawa, 2003
- Ciok S., Uwarunkowania rozwoju przestrzennego Polski wynikające z sąsiedztwa z Republiką Federalną Niemiec, Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2011, 2011
- Czernik L., Regionalne strategie zrównoważonego rozwoju obszarów transgranicznych Pomorza, Urbanistyka r.3; Akapit-DTP;, Warszawa, 1998