Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Działania plastyczne w przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Działania plastyczne w przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i historii architektury, zna podział na epoki stylowe i ramy czasowe trwania danych epok stylowych w historii architektury.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni XX i XXI wieku, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców oraz nurtami artystycznym, które znacząco wpływają na kształt przestrzeni publicznej - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce XX i XXI wieku - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki nowoczesnej i współczesnej w odniesieniu do obiektów architektonicznych i założeń urbanistycznych - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych.6
T-P-2Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Refleksyjne spojrzenie na architekturę współczesną.3
T-P-3Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp.6
15
wykłady
T-W-1Sztuka publiczna – sztuka w przestrzeni publicznej3
T-W-2Land art - kontynuacje2
T-W-3Happening i wizualne reprezentacje niezgody2
T-W-4Monument - sztuka, architektura, pamięć2
T-W-5R. Buckminster Fuller - wizje, inspiracje2
T-W-6Streetart – sztuka ulicy2
T-W-7Podsumowanie i zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Student uczestniczy aktywnie w zajęciach poprzez przygotowywanie i wygłaszanie referatu na wybrany przez siebie temat z zakresu zagadnień kultury plastycznej.15
A-P-2przygotowanie do zajęć, praca samodzielna.8
A-P-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/7_W01
Rozpoznaje i nazywa główne kierunki artystyczne XX i XXI wieku związane ze sztuką w przestrzeni publicznej
AU_2A_W18C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1S-1, S-2
AU_2A_S2/B.1/7_W02
Tłumaczy relację pomiędzy obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi a szeroko rozumianymi działaniami plastycznymi w przestrzeni
AU_2A_W08C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/7_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_2A_U25, AU_2A_U08C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/7_K01
ma świadomość złożoności elementów, na które składa się przestrzeń publiczna i jest otwarty na dialog z otoczeniem
AU_2A_K01C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1S-1, S-2
AU_2A_S2/B.1/7_K02
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
AU_2A_K02C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/7_W01
Rozpoznaje i nazywa główne kierunki artystyczne XX i XXI wieku związane ze sztuką w przestrzeni publicznej
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki
3,0student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy
3,5student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę
4,0student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki
5,0student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia
AU_2A_S2/B.1/7_W02
Tłumaczy relację pomiędzy obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi a szeroko rozumianymi działaniami plastycznymi w przestrzeni
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/7_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/7_K01
ma świadomość złożoności elementów, na które składa się przestrzeń publiczna i jest otwarty na dialog z otoczeniem
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
AU_2A_S2/B.1/7_K02
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę

Literatura podstawowa

  1. Karolina Izedbska, Sztuka Publiczna. Od obiektów do praktyk postartystycznych. Brikolaż socjologiczny., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2021
  2. Łukasz Zaremba, Obrazy wychodzą na ulice. Spory w polskiej kulturze wizualnej., Fundacja Bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej Unwersytetu Warszawskiegp, Warszawa, 2018
  3. Caroline Levine, Od prowokocaji do demokracji. Czy o tym dlaczego potrzebna nam sztuka., Warszawskie Wydawnictwo LIterackie MUZA SA, Warszawa, 2013
  4. Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, 1987, VII
  5. Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986, cztery części
  6. Przemysław Trzeciak, Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, 2009, tom 9-10

Literatura dodatkowa

  1. Opracowanie zbiorowe, Historia Sztuki, Świat Książki, 2006
  2. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Rebis Dom Wydawniczy, 2007
  3. Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Rebis Dom Wydawniczy, 2009
  4. Umberto Eco, Historia Piękna, Rebis Dom Wydawniczy, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych.6
T-P-2Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Refleksyjne spojrzenie na architekturę współczesną.3
T-P-3Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka publiczna – sztuka w przestrzeni publicznej3
T-W-2Land art - kontynuacje2
T-W-3Happening i wizualne reprezentacje niezgody2
T-W-4Monument - sztuka, architektura, pamięć2
T-W-5R. Buckminster Fuller - wizje, inspiracje2
T-W-6Streetart – sztuka ulicy2
T-W-7Podsumowanie i zaliczenie2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student uczestniczy aktywnie w zajęciach poprzez przygotowywanie i wygłaszanie referatu na wybrany przez siebie temat z zakresu zagadnień kultury plastycznej.15
A-P-2przygotowanie do zajęć, praca samodzielna.8
A-P-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/7_W01Rozpoznaje i nazywa główne kierunki artystyczne XX i XXI wieku związane ze sztuką w przestrzeni publicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W18C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą oraz środki warsztatowe pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni XX i XXI wieku, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców oraz nurtami artystycznym, które znacząco wpływają na kształt przestrzeni publicznej - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce XX i XXI wieku - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki nowoczesnej i współczesnej w odniesieniu do obiektów architektonicznych i założeń urbanistycznych - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-2Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Refleksyjne spojrzenie na architekturę współczesną.
T-P-1Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych.
T-P-3Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci zasad komponowania przestrzeni w architekturze i obszarach sztuki
3,0student prezentuje hasłowo swoja wiedzę na temat zasad kompozycji bez ich efektywnej analizy
3,5student prezentuje wiedzę na temat zasad kompozycji oraz potrafi w prosty sposób przeprowadzić ich analizę
4,0student efektywnie prezentuje widzę, przeprowadza analizę oraz potrafi przeprowadzić swobodna dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student efektywnie prezentować, analizować, dyskutować na tematy przekrokjowe oraz prezentować indywidualny stosunek do podjetej tematyki
5,0student potrafi efektywnie prezentować swoją wiedzę, analizować, dyskutować na tematy przekrojowe, posiada indywidualny stosunek do podjętej tematyki oraz potrafi w sposób kreatywny podejmować nowe zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/7_W02Tłumaczy relację pomiędzy obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi a szeroko rozumianymi działaniami plastycznymi w przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W08A.W8. absolwent zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni XX i XXI wieku, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców oraz nurtami artystycznym, które znacząco wpływają na kształt przestrzeni publicznej - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce XX i XXI wieku - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki nowoczesnej i współczesnej w odniesieniu do obiektów architektonicznych i założeń urbanistycznych - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-2Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Refleksyjne spojrzenie na architekturę współczesną.
T-P-1Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych.
T-P-3Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/7_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U25C.U2. absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
AU_2A_U08A.U8. absolwent potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni XX i XXI wieku, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców oraz nurtami artystycznym, które znacząco wpływają na kształt przestrzeni publicznej - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce XX i XXI wieku - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki nowoczesnej i współczesnej w odniesieniu do obiektów architektonicznych i założeń urbanistycznych - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-2Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Refleksyjne spojrzenie na architekturę współczesną.
T-P-1Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych.
T-P-3Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/7_K01ma świadomość złożoności elementów, na które składa się przestrzeń publiczna i jest otwarty na dialog z otoczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni XX i XXI wieku, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców oraz nurtami artystycznym, które znacząco wpływają na kształt przestrzeni publicznej - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce XX i XXI wieku - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki nowoczesnej i współczesnej w odniesieniu do obiektów architektonicznych i założeń urbanistycznych - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-2Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Refleksyjne spojrzenie na architekturę współczesną.
T-P-1Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych.
T-P-3Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/7_K02szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K02A.S2. absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z ewolucją idei estetycznych i artystycznych jakie dokonały się na przestrzeni XX i XXI wieku, - zapoznanie z sylwetkami najznakomitszych twórców oraz nurtami artystycznym, które znacząco wpływają na kształt przestrzeni publicznej - orientowanie się w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej i poznanie chronologii, stylów i kierunków w sztuce XX i XXI wieku - zapoznanie studenta z dorobkiem społeczności ludzkiej w zakresie sztuki nowoczesnej i współczesnej w odniesieniu do obiektów architektonicznych i założeń urbanistycznych - nabycie umiejętności przez studenta analizowania dzieł sztuki i wykorzystania poznanego warsztatu artystycznego dla własnej kreacji.
Treści programoweT-P-2Koncepcja architektury wyidealizowanej pozbawionej funkcji. Refleksyjne spojrzenie na architekturę współczesną.
T-P-1Ożywianie budynku. Działanie artystyczne mające na celu symboliczne przywrócenie do „życia” wybranego budynku pozostającego w ruinie, bądź nieużytkowanego. Projekt oparty na umownym przywróceniu znaczenia przestrzeni opuszczonej, poprzez działanie ideowe, projektowe – o znamionach artystycznych jednak z wykluczeniem zabiegów typowych dla rewitalizacji czy restauracji obiektów zabytkowych.
T-P-3Artystyczna interwencja w przestrzeni miasta. Działanie artystyczne lub projektowe – ideowe mające na celu zmianę (subtelną bądź totalną) znaczenia wybranej przestrzeni miejskiej, poprzedzone analizą faktorów determinujących daną przestrzeń. Projekt może zakładać naruszenie konstrukcji, zmianę organizacji przestrzennej, zmianę walorów estetycznych, zmianę wartości historycznej lub społecznej itp.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę