Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Zintegrowane projektowanie architektoniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane projektowanie architektoniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Sachanowicz <Tomasz.Sachanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W-1: podstawowa znajomość warunków technicznych, podstawowa wiedza techniczna w zakresie budownictwa ogólnego, podstawowa wiedza o materiałach |
W-2 | W-2: podstawowa wiedza o teorii architektury, znajomość podstaw psychologicznych architektury, wiedza o pierwiastkach antropologicznych w architekturze |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C-1: Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności radzenia sobie ze złożonymi programami i złożonymi obiektami architektonicznymi – ujęcie funkcjonalne. |
C-2 | C-2: Zdolność uzupełniania obiektu o wartości dodane w procesie nasycania prawidłowego technicznie rozwiązania atrybutami powiązanymi z estetyką i semiologicznym znaczeniem architektury. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do przedmiotu, wprowadzenie tematyki ćwiczeń projektowych, prezentacja celów i programu zajęć. | 3 |
T-P-2 | Złożoność i obszar integracji w projektowaniu architektonicznym – definicja problemu projektowego. Analiza kontekstu przestrzennego (lub kulturowego), społecznego, a także szeroka perspektywa środowiskowa. | 3 |
T-P-3 | Określenie niezbędnego pola problemowego dla projektu. Formułowanie idei i programu funkcjonalnego. | 3 |
T-P-4 | Ustalenie celów i systemu kryterialnego do samooceny projektu. Ustalenie programu funkcjonalno-przestrzennego oraz kontekstu przestrzennego i jego możliwych interpretacji. | 3 |
T-P-5 | Krystalizacja koncepcji projektowej – materializacja idei i programu w formie architektonicznej. Ostateczne określenie zakresu projektu. | 3 |
T-P-6 | Przegląd sprawozdawczy (tzw. przegląd połówkowy) z samooceną projektu (na aktualnym etapie). | 3 |
T-P-7 | Przeznaczenie a struktura, funkcjonowanie a trwałość. Dostosowywanie programu, rozwiązania formalnego, osadzenia w kontekście. | 3 |
T-P-8 | Ustalenie planu działań w poszczególnych zakresach rozstrzygnięcia projektu – działanie równoległe w wątkach projektowych, rozwiązywanie dedykowanych problemów technologii obiektowej (zmiennych i dostosowanych do szczegółowego tematu w danym semestrze), materializacja idei architektonicznej z uwzględnieniem potrzeb kulturowych, przy użyciu rozwiązań technicznych i technologicznych. | 3 |
T-P-9 | Opracowanie wymaganych rozwiązań (systemowo) nie architektonicznych – struktura, instalacje, itp. | 3 |
T-P-10 | Konsultacje – opracowywanie rozwiązań indywidualnych. | 3 |
T-P-11 | Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Plan prezentacji finalnego rozwiązania. | 3 |
T-P-12 | Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Zaplanowanie grafiki prezentacyjnej – sposób czytelnego komunikowania projektu. | 3 |
T-P-13 | Konsultacje – c.d. opracowywania rozwiązań indywidualnych. Detale prezentacji projektu. | 3 |
T-P-14 | Złożenie gotowego projektu i przygotowywanie prezentacji. | 3 |
T-P-15 | Końcowa prezentacja projektu – projekt koncepcyjny, projekt techniczny, prezentacja multimedialna. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Konsultacje na temat lokalizacji, rozpoznanie kryteriów oceny projektu (dyscyplinarnej) – ustalenie programu zajęć mogącego modyfikować poniższe | 3 |
A-P-2 | Analizy studiów przypadków, analizy typologiczne, rozpoznanie technologii obiektowych | 3 |
A-P-3 | Rozpracowanie kontekstu przestrzennego, architektonicznej odpowiedzi na relacje z otoczeniem, parametryczna analiza zagadnienia projektowego | 3 |
A-P-4 | Kompilacja programu funkcjonalnego, szkice projektowe, szkice wariantowe, model roboczy | 3 |
A-P-5 | Modyfikacje modelu roboczego, szkice i feedback | 3 |
A-P-6 | Zatwierdzenie modelu roboczego i podjęcie działań projektowych – dokumentacji projektu koncepcyjnego oraz makiety | 3 |
A-P-7 | Projektowanie wariantowe, analizy widoczności, funkcja a program, ostateczne zatwierdzenie układu funkcjonalnego | 3 |
A-P-8 | Ostateczne określenie semiologicznego oddziaływania obiektu na przestrzeń | 3 |
A-P-9 | Ostateczne zdefiniowanie struktury, konfiguracji materiałowej, formy | 3 |
A-P-10 | Ostateczne zdefiniowanie rozwiązań technologicznych dotyczących układu wnętrz | 3 |
A-P-11 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 3 |
A-P-12 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa | 3 |
A-P-13 | Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa oraz prezentacja multimedialna | 3 |
A-P-14 | Składanie skończonych i kompletnych prac i ich ocena | 3 |
A-P-15 | Przegląd i wystawienie ocen | 3 |
A-P-16 | praca własna w domu | 28 |
A-P-17 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady M-1 Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (1 wykład) |
M-2 | Ćwiczenia M-2 Metody ćwiczeniowo-praktyczne: obserwacja w terenie, projekt |
M-3 | Ćwiczenia M-3 Metody eksponujące: pokaz (przegląd połówkowy) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: S-1: Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: S-2: Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu według kryteriów wskazanych w programie zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-IV-1_W01 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | AU_2A_W01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_W02 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | AU_2A_W02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_W03 zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | AU_2A_W03 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_W04 posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | AU_2A_W04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_W05 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_W06 rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | AU_2A_W06 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_W07 zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | AU_2A_W18 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_S2/A.1/6_W01 Absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w kontekście wielobranżowego charakteru projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę współpracy z innymi specjalistami; | AU_2A_W25 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-IV-1_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | AU_2A_U01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | AU_2A_U02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_U03 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | AU_2A_U03 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_U04 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | AU_2A_U04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_U05 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | AU_2A_U05 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_U06 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | AU_2A_U06 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_U07 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | AU_2A_U10 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-IV-1_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | AU_2A_K01, AU_2A_K03 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_K02 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AU_2A_BS2-IV-1_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | AU_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-IV-1_W01 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | 2,0 | |
3,0 | w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_W02 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | 2,0 | |
3,0 | w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_W03 zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | 2,0 | |
3,0 | zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_W04 posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | 2,0 | |
3,0 | posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_W05 zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | 2,0 | |
3,0 | zna zasady i elementy kompozycji architektonicznej, urbanistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_W06 rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | 2,0 | |
3,0 | rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_W07 zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | 2,0 | |
3,0 | zna metody pozyskiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji technicznej oraz innych źródeł jako podbudowy faktograficznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_S2/A.1/6_W01 Absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w kontekście wielobranżowego charakteru projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę współpracy z innymi specjalistami; | 2,0 | |
3,0 | potrafi dokonać integracji projektowania architektonicznego z potrzebami interdyscyplinarnymi i/lub wielobranżowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-IV-1_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_U03 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | 2,0 | |
3,0 | potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_U04 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | 2,0 | |
3,0 | projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dziedzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_U05 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | 2,0 | |
3,0 | do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_U06 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_U07 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-IV-1_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | 2,0 | |
3,0 | rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_K02 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-IV-1_K03 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | |
3,0 | szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alexander, C., New Concepts in Complexity Theory. Arising from the Studies in the Field of Architecture, Cardiff, 2003, p. 23
- Barełkowski, R., Design Driven by Discovery, EFEO Research Center in Kyoto, Kyoto, 2009, in J. Baek, T. Daniell, J. M. Heredia, B. Jacquet and S. Russell, Architecture and Phenomenology, Proceedings of the 2nd International Conference, 26-29 June 2009, Kyoto Seika University, (także wydawnictwo elektroniczne DVD)
- Barełkowski, R., Verbal Thinking in the Design Process. Internal and External Communication of Architectural Creation, Common Ground Publishing, Chicago, 2010, Vol. 4, Issue 5, in: Design Principles and Practices: An International Journal, p. 127-138
- Barełkowski, R., Paradoks skali, Polska Akademia Nauk Oddział w Gdańsku, Szczecin, 2010, w: Przestrzeń i Forma, 14, s. 237-248
- Barełkowski, R., Learning design by knowing less, Department of Architecture, KU Leuven, Brussels-Gent-Leuven, 2013, in J. Verbeke i B. Pak (red.), Knowning (by) Design, Sint-Lucas School of Architecture, Hogeschool voor Wetenschap & Kunst, Brussels, Department of Architecture, KU Leuven, Leuven, Belgium, p. 517-524
- Barełkowski, R., Idea, zmysł, przestrzeń – wprowadzenie do tematyki procesu projektowego, Wydawnictwo Exemplum, Poznań, 2014, w R. Barełkowski (red.): Przestrzeń jako laboratorium. Perspektywy, studia, interwencje, 12-23
- Barełkowski, R., Anatomia porażki. Jakość projektowania a kultura społeczna rozumienia architektury, Wydawnictwo Exemplum, Poznań, 2014, w R. Barełkowski (red.): Przestrzeń jako laboratorium. Perspektywy, studia, interwencje, s. 48-75
- Barelkowski, R., Meta-Design and the Triple Learning Organization in Architectural Design Process, 2017, IOP Conf. Ser.: Materials Science and Engineering, 245, 082004, doi:10.1088/1757-899X/245/8/082004
- Barełkowski, R., Wielokryterialny system oceny projektów architektonicznych w praktyce i w dydaktyce <Multi-criteria Assessment System for Architectural Design in Pracitce and Teaching>, Polska Akademia Nauk Oddział w Gdańsku, Szczecin, 2017, w Przestrzeń i Forma, 32
- Barełkowski, R., Zagadnienia złożone w projektowaniu architektonicznym <Complex Issues in Architectural Design>, Polska Akademia Nauk Oddział w Gdańsku, Szczecin, 2017, w Przestrzeń i Forma, 32, s. 47-62
- Barełkowski, R., Design Process as Complex System, 2018, in International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, Vol. 13, No 1, p. 46-59.
- Canizaro, V. B. (ed.), Architectural Regionalism. Collected Writings on Place, Identity, Modernity, and Tradition, Princeton Architectural Press, New York, 2007
- Dewey, J., Sztuka jako doświadczenie, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław, 1975
- Dorosiński, W., Gasparski, W. and Wrona, S., Zarys metodyki projektowania, Arkady, Warszawa, 1981
- Dunin-Woyseth, H., Michl, J., Towards a Disciplinary Identity of the Making Professions: An Introduction, Oslo School of Architecture, Oslo, 2001, in H. Dunin-Woyseth, J. Michl (eds.), Towards a disciplinary identity of the making professions
- Eisenman, P., Diagram Diaries, Universe Publishing, New York, 1999
- Gasparski, W., O metodologii badań i projektowania systemowego, PWN, Warszawa, 1974, w Materialy II Konferencji Metodologii Projektowania
- Hardy, H., Performing Arts Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2006
- Hays, K. M. (ed.), Architecture Theory since 1968, Columbia Books of Architecture, New York, 1998
- Ibelings, H., Supermodernism. Architecture in the Age of Globalization, NAI Publishers, Rotterdam, 2002
- Kociuba, M., Mathesis universalis – naukowy mit jedności <Mathesis universalis – naukowy mit jedności>, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 1998, in P. Bytniewski, J. Mizińska (eds.), Lublin Lectures of Philosophy <Lubelskie Odczyty Filozoficzne>, Nr 6/1998, p. 137-157
- Rapoport, A., Culture, Architecture, and Design, Locke Science Publishing Company Inc., Chicago, 2005
- Rzevski, G. and Skobelev, P., Managing Complexity, WIT Press, Southampton & Boston, 2014
- Schön, D., The Reflective Practitioner: How Professionals Think In Action, Basic Books, New York, 1984
- Trzeciak, P., Historia, psychika, architektura, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1988
- Tschumi, B., Architecture and Disjunction, The MIT Press, Cambridge, 1998
- Zeisel, J., Inquiry by Design, Norton Publ., New York, 1981
- Zumthor, P., Thinking Architecture, Birkhauser Verlag, Koln, 1999
- Zumthor, P., Atmospheres, Birkhauser Verlag, Koln, 2004
Literatura dodatkowa
- Alexander, C, Notes on the Synthesis of Form, Harvard University Press, Cambridge, 1964
- Alexander, C., A Timeless Way of Building, Oxford University Press, New York, 1979
- Alexander, C. Ishikawa, S., Silverstein, M., Jacobson, M., Fiksdahl-King, I., Angel, S., A Pattern Language. Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York, 1977
- Barełkowski, R., Geometry – an inspiration to architectural experiments <Geometria – inspiracja dla eksperymentów w architekturze>, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2005, in L. Zimowski (ed.), Intuition and Architecture <Intuicja i architektura>, p. 97-103
- Barełkowski, R., Static and Dynamic Factors in Composing of the Architectural Design <Statyczne a dynamiczne czynniki kształtowania rozwiązań architektonicznych>, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2005, in L. Zimowski (ed.), Intuition and Architecture <Intuicja i architektura>, p. 111-116
- Barełkowski, R., Infinity of Architecture <Nieskończoność architektury>, Oficyna, Poznań, 2006
- Barełkowski, R., Unique Spaces. Interdisciplinary contributions in architectural design process. Involving the fields of art and design, social sciences and economy in mixed-use developments, University of Art and Design Helsinki, Helsinki, 2007, 18/07, in P. Stebbing, G. Burden i L. Anusionwu (eds.), Cumulus Working Papers, 18/07, ISBN 978-951-558-244-7, s. 74-83
- Barełkowski, R., Meta-projektowanie – programowanie scenariuszy rozwojowych przestrzeni zurbanizowanych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2007, 1/2007, w: Czasopismo Techniczne. Architektura, XI Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Mieszkać w mieście – Living in the City, ISSN 0011-4561 ISSN 1897-6271, p. 13-23
- Barełkowski, R., Kot Schroedingera i antylogie współczesnej architektury, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2011, 15/2011, z. 15, r. 108 4-A/2011/1, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Definiowanie przestrzeni architektonicznej. Trwanie i przemijanie architektury, s. 45-54
- Barełkowski, R., Mroczna strona architektury. Prawda w detalach skrywanych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2012, 15/2012, z. 15, r. 109 5-A/1/2012, w: Czasopismo Techniczne. Architektura, Definiowanie przestrzeni architektonicznej. Detal w architekturze, s. 21-33
- Kowicki, M., Współczesna agora. Wybrane problemy kształtowania ośrodków usługowych dla małych społeczności lokalnych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
- Krier, L., Architecture: Choice or Fate <Architektura: wybór czy przeznaczenie>, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2001
- Norberg-Schulz, C., Meaning in Western Architecture <Znaczenie w architekturze Zachodu>, Wydawnictwo Murator, Warszawa, 1999
- Norberg-Schulz, C., Existence, Space and Architecture <Bycie, przestrzeń i architektura>, Wydawnictwo Murator, Warszawa, 2000
- Prokopska, A., Morfologia dzieła architektonicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
- Rasmussen, S. E., Experiencing Architecture <Odczuwanie architektury>, Wydawnictwo Murator, Warszawa, 1999
- Symotiuk, S., Filozofia i genius loci, Instytut Kultury, Warszawa, 1997
- Szokolay, S. V., Introduction to Architectural Science: The Basis of Sustainable Design, Elsevier Architectural Press, Oxford – Burlington, 2004
- Tuan, Y.-F., Space and Place. The Perspective of Experience, University of Minnesota Press, Minneapolis, 2005
- Unwin, S., Analysing Architecture, Routledge Taylor and Francis Group, New York, 2003
- Winskowski, P., Modernizm przebudowany. Inspiracje techniką w architekturze u progu XXI wieku, Universitas, Kraków, 2000