Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu Systemowe i BIM:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu Systemowe i BIM | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy konstrukcji budynku a kreacja przestrzeni architektonicznej (fundamentowane, układy stropowe, ściany i słupy nośne). | 1 |
T-W-2 | Elementy konstrukcji budynku a kreacja przestrzeni architektonicznej (dachy i przykrycia) | 1 |
T-W-3 | Elementy konstrukcyjne w układach wielkoprzestrzennych w powiązaniu z kreacją architektoniczna (sale teatralne, kinowe, hale wielkoprzestrzenne). | 1 |
T-W-4 | Instalacje wodno-kanalizacyjne (w zagospodarowaniu terenu i budynku) a kreacja architektoniczna. | 1 |
T-W-5 | Instalacje centralnego ogrzewania (różne typy) a ich wpływ na rozwiązania przestrzenne. | 1 |
T-W-6 | Wpływ rozwiązań instalacji gazowych na projektowanie architektoniczne w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej, oraz w zagospodarowaniu działki. | 1 |
T-W-7 | Systemy odprowadzania wód deszczowych a rozwiązania architektoniczne. | 1 |
T-W-8 | Instalacje wentylacji i klimatyzacji w powiązaniu z kształtowaniem rozwiązań funkcjonalnych i architekturą wnętrz. | 1 |
T-W-9 | Systemy ochrony przeciwpożarowej a kształtowanie przestrzeni architektonicznej. | 1 |
T-W-10 | Akustyka wnętrz a kształtowanie wnętrz w przestrzeni architektonicznej. | 1 |
T-W-11 | Wpływ rozwiązań instalacji elektrycznych na projektowanie architektoniczne w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej, oraz z zagospodarowaniem działki. | 1 |
T-W-12 | Systemy instalacji teletechnicznych i informatycznych a kształtowanie przestrzeni architektonicznej. | 1 |
T-W-13 | Iluminacja architektury (budynki nowo projektowane i historyczne). | 1 |
T-W-14 | Nowe typy instalacji zarządzających w budynku ( tzw. inteligentne instalacje). | 1 |
T-W-15 | Smart – city – idee, przykłady realizacji. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajeciach | 45 |
A-P-2 | praca własna studenta | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów, praca samodzielna | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda wykład problemowy, wykładu informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusja dydaktyczna. Praca analityczna związana z tematyką określoną zakresem pracy projektowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt architektoniczno-budowlany, z elementami projektu technicznego (w tym m.in. detale techniczne), oraz opis przyjętych rozwiązań technicznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-IV/1_W01 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | AU_2A_W01 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_CS2-IV/1_W02 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | AU_2A_W02 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-IV/1_U04 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | AU_2A_U04 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_CS2-IV/1_U05 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | AU_2A_U05 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-IV/1_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_CS2-IV/1_K03 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | AU_2A_K03 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-IV/1_W01 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-IV/1_W02 w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-IV/1_U04 projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-IV/1_U05 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-IV/1_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-IV/1_K03 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Abel Ch, Architecture, Technology and Process, Architectural Press, 2004
- Budownictwo komunikacyjne, Bel Studio sp. z o.o, 2016
- Budownictwo ogólne Tom 1. Materiały i wyroby budowlane, Arkady, 2010
- Chwieduk D, Jaworski M., Energetyka odnawialna w budownictwie, Magazynowanie energii, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
- Dziopak J. (red), Infrastruktura komunalna a rozwój zrównoważony terenów zurbanizowanych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2009
- Kaliszuk-Witecka A., Budownictwo zrównoważone. Wybrane zagadnienia z fizyki budowli, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
- Markiewicz P., Budownictwo ogólne. Podręcznik dla architektów, Arch-Plus, 2018
- Nurzyński J, Akustyka w budownictwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
- Orłowski Z., Podstawy technologii betonowego budownictwa monolitycznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
- Runkiewicz L., Błaszczyński T. (red)., Ekologia w budownictwie, DWE Dolnoślaskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2015
- Sebestyen G., Pollington Ch., New architecture and technology, Architectural Press, 2003
- Trzaska Z., Trzaska M., Nanomateriały w budownictwie i architekturze, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019