Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu Systemowe i BIM:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu Systemowe i BIM
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz.45
45
wykłady
T-W-1Elementy konstrukcji budynku a kreacja przestrzeni architektonicznej (fundamentowane, układy stropowe, ściany i słupy nośne).1
T-W-2Elementy konstrukcji budynku a kreacja przestrzeni architektonicznej (dachy i przykrycia)1
T-W-3Elementy konstrukcyjne w układach wielkoprzestrzennych w powiązaniu z kreacją architektoniczna (sale teatralne, kinowe, hale wielkoprzestrzenne).1
T-W-4Instalacje wodno-kanalizacyjne (w zagospodarowaniu terenu i budynku) a kreacja architektoniczna.1
T-W-5Instalacje centralnego ogrzewania (różne typy) a ich wpływ na rozwiązania przestrzenne.1
T-W-6Wpływ rozwiązań instalacji gazowych na projektowanie architektoniczne w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej, oraz w zagospodarowaniu działki.1
T-W-7Systemy odprowadzania wód deszczowych a rozwiązania architektoniczne.1
T-W-8Instalacje wentylacji i klimatyzacji w powiązaniu z kształtowaniem rozwiązań funkcjonalnych i architekturą wnętrz.1
T-W-9Systemy ochrony przeciwpożarowej a kształtowanie przestrzeni architektonicznej.1
T-W-10Akustyka wnętrz a kształtowanie wnętrz w przestrzeni architektonicznej.1
T-W-11Wpływ rozwiązań instalacji elektrycznych na projektowanie architektoniczne w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej, oraz z zagospodarowaniem działki.1
T-W-12Systemy instalacji teletechnicznych i informatycznych a kształtowanie przestrzeni architektonicznej.1
T-W-13Iluminacja architektury (budynki nowo projektowane i historyczne).1
T-W-14Nowe typy instalacji zarządzających w budynku ( tzw. inteligentne instalacje).1
T-W-15Smart – city – idee, przykłady realizacji.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajeciach45
A-P-2praca własna studenta5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, praca samodzielna8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda wykład problemowy, wykładu informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusja dydaktyczna. Praca analityczna związana z tematyką określoną zakresem pracy projektowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt architektoniczno-budowlany, z elementami projektu technicznego (w tym m.in. detale techniczne), oraz opis przyjętych rozwiązań technicznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-IV/1_W01
w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU
AU_2A_W01C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-IV/1_W02
w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich
AU_2A_W02C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-IV/1_U04
projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej
AU_2A_U04C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-IV/1_U05
do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach
AU_2A_U05C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_CS2-IV/1_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
AU_2A_K01C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_CS2-IV/1_K03
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
AU_2A_K03C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-IV/1_W01
w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-IV/1_W02
w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-IV/1_U04
projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-IV/1_U05
do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_CS2-IV/1_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_CS2-IV/1_K03
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm..
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Abel Ch, Architecture, Technology and Process, Architectural Press, 2004
  2. Budownictwo komunikacyjne, Bel Studio sp. z o.o, 2016
  3. Budownictwo ogólne Tom 1. Materiały i wyroby budowlane, Arkady, 2010
  4. Chwieduk D, Jaworski M., Energetyka odnawialna w budownictwie, Magazynowanie energii, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
  5. Dziopak J. (red), Infrastruktura komunalna a rozwój zrównoważony terenów zurbanizowanych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2009
  6. Kaliszuk-Witecka A., Budownictwo zrównoważone. Wybrane zagadnienia z fizyki budowli, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
  7. Markiewicz P., Budownictwo ogólne. Podręcznik dla architektów, Arch-Plus, 2018
  8. Nurzyński J, Akustyka w budownictwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018
  9. Orłowski Z., Podstawy technologii betonowego budownictwa monolitycznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
  10. Runkiewicz L., Błaszczyński T. (red)., Ekologia w budownictwie, DWE Dolnoślaskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2015
  11. Sebestyen G., Pollington Ch., New architecture and technology, Architectural Press, 2003
  12. Trzaska Z., Trzaska M., Nanomateriały w budownictwie i architekturze, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy konstrukcji budynku a kreacja przestrzeni architektonicznej (fundamentowane, układy stropowe, ściany i słupy nośne).1
T-W-2Elementy konstrukcji budynku a kreacja przestrzeni architektonicznej (dachy i przykrycia)1
T-W-3Elementy konstrukcyjne w układach wielkoprzestrzennych w powiązaniu z kreacją architektoniczna (sale teatralne, kinowe, hale wielkoprzestrzenne).1
T-W-4Instalacje wodno-kanalizacyjne (w zagospodarowaniu terenu i budynku) a kreacja architektoniczna.1
T-W-5Instalacje centralnego ogrzewania (różne typy) a ich wpływ na rozwiązania przestrzenne.1
T-W-6Wpływ rozwiązań instalacji gazowych na projektowanie architektoniczne w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej, oraz w zagospodarowaniu działki.1
T-W-7Systemy odprowadzania wód deszczowych a rozwiązania architektoniczne.1
T-W-8Instalacje wentylacji i klimatyzacji w powiązaniu z kształtowaniem rozwiązań funkcjonalnych i architekturą wnętrz.1
T-W-9Systemy ochrony przeciwpożarowej a kształtowanie przestrzeni architektonicznej.1
T-W-10Akustyka wnętrz a kształtowanie wnętrz w przestrzeni architektonicznej.1
T-W-11Wpływ rozwiązań instalacji elektrycznych na projektowanie architektoniczne w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej, oraz z zagospodarowaniem działki.1
T-W-12Systemy instalacji teletechnicznych i informatycznych a kształtowanie przestrzeni architektonicznej.1
T-W-13Iluminacja architektury (budynki nowo projektowane i historyczne).1
T-W-14Nowe typy instalacji zarządzających w budynku ( tzw. inteligentne instalacje).1
T-W-15Smart – city – idee, przykłady realizacji.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajeciach45
A-P-2praca własna studenta5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, praca samodzielna8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-IV/1_W01w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W01A.W1. absolwent zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim;
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz.
Metody nauczaniaM-1metoda wykład problemowy, wykładu informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusja dydaktyczna. Praca analityczna związana z tematyką określoną zakresem pracy projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt architektoniczno-budowlany, z elementami projektu technicznego (w tym m.in. detale techniczne), oraz opis przyjętych rozwiązań technicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-IV/1_W02w zakresie niezbędnym do samodzielnego wy-konywania zadań projektowych i planistycznych zna prawo budowlane, wybrane zagadnienia prawa własności i zagadnienia ochrony praw autorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań;
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz.
Metody nauczaniaM-1metoda wykład problemowy, wykładu informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusja dydaktyczna. Praca analityczna związana z tematyką określoną zakresem pracy projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt architektoniczno-budowlany, z elementami projektu technicznego (w tym m.in. detale techniczne), oraz opis przyjętych rozwiązań technicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-IV/1_U04projektuje i planuje w powiązaniu z innymi dzie-dzinami działalności inżynierskiej i pozainży-nierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U04A.U4. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń;
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz.
Metody nauczaniaM-1metoda wykład problemowy, wykładu informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusja dydaktyczna. Praca analityczna związana z tematyką określoną zakresem pracy projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt architektoniczno-budowlany, z elementami projektu technicznego (w tym m.in. detale techniczne), oraz opis przyjętych rozwiązań technicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-IV/1_U05do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, tech-nologie i materiały o określonych własnościach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U05A.U5. absolwent potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu;
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz.
Metody nauczaniaM-1metoda wykład problemowy, wykładu informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusja dydaktyczna. Praca analityczna związana z tematyką określoną zakresem pracy projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt architektoniczno-budowlany, z elementami projektu technicznego (w tym m.in. detale techniczne), oraz opis przyjętych rozwiązań technicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-IV/1_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz.
Metody nauczaniaM-1metoda wykład problemowy, wykładu informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusja dydaktyczna. Praca analityczna związana z tematyką określoną zakresem pracy projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt architektoniczno-budowlany, z elementami projektu technicznego (w tym m.in. detale techniczne), oraz opis przyjętych rozwiązań technicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_CS2-IV/1_K03rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K03A.S3. absolwent jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty;
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku o funkcji publicznej o pow. do 2’000 m kw., w sposób szczegółowy zawierający: - rozwiązania projektu architektoniczno-budowlanego (zakres opracowania wymagany przy uzyskaniu pozwolenia na budowę, wraz z elementami projektu technicznego i wybranymi detalami budowlanymi); - rozwiązana z zakresu inżynierii budowlanej Funkcja budynku – biurowa lub ogólnomiejska (np. miejski pawilon informacji turystycznej wraz z funkcją gastronomiczną). Kontekst projektowy – uzupełnienie zabudowy zwartej, lub niewielki gabarytowo pawilon wolno stojący. Tematyka zajęć skupiona jest na korelacji pomiędzy projektowaniem architektonicznym, a projektowaniem z zakresu inżynierii budowlanej, w tym szczególnie: - rozwiązaniami konstrukcyjnymi; - instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; - instalacjami C.O.; - instalacjami gazowymi; - instalacjami odprowadzenia wód deszczowych; - instalacjami wentylacji i klimatyzacji; - systemami ochrony przeciwpożarowej; - elementami akustyki wnętrz; - instalacjami elektrycznymi; - instalacjami teletechnicznymi i informatyczne; - zagadnieniami związanymi z iluminacją architektury; - nowymi typami instalacji zarządzającymi ( tzw. inteligentne instalacje typu „smart”) Rozwiązania powyższe opracowywane w trzech skalach: : - projekt zagospodarowania terenu, - projekt architektoniczno- budowlany; - projekt architektury wnętrz.
Metody nauczaniaM-1metoda wykład problemowy, wykładu informacyjny połączony z metodą aktywizującą, dyskusja dydaktyczna. Praca analityczna związana z tematyką określoną zakresem pracy projektowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt architektoniczno-budowlany, z elementami projektu technicznego (w tym m.in. detale techniczne), oraz opis przyjętych rozwiązań technicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady sztuki budowlanej, normatywów oraz norm..
3,5
4,0
4,5
5,0