Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne specjalistyczne obiektów kultury:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne specjalistyczne obiektów kultury | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość warunków technicznych, podstawowa wiedza techniczna w zakresie budownictwa ogólnego, podstawowe umiejętności posługiwania się technikami CAD w zakresie 2D i 3D |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie umiejętności pracy indywidualnej i w zespole projektowym, nabycie umiejętności formułowania problemu projektowego i idei projektowej oraz przekazywania ich w formie diagramu |
C-2 | Nabycie umiejętności twórczego i konsekwentnego rozwiazywania złożonych problemów programowo przestrzennych w oparciu o własne poglądy estetyczne i więdzę z zakresu zasad i przepisów projektowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1. wprowadzenie do tematu, prezentacja programu i celów zajęć 2. analiza, rozpoznanie i definiowanie problemu projektowego 3. aspekt formalno przestrzenny 4. aspekt programowo funkcjonalny 5. sformułowanie idei projektu w kontekście postawionego problemu (diagram) 6. przegląd nr 1 prezentacja wstępnej koncepcji w oparciu o sformułowany problem i idee 7. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 8. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 9. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 10. praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno przestrzenne, programowo funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolą zgodności koncepcji z ideą i postawionym problemem 11. przegląd nr 2 prezentacja gotowej koncepcji w oparciu o sformułowany problem i idee 12. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 13. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 14. praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 15. prezentacja końcowa projektu – plansze, makieta, opis, wypowiedź zespołu autorskiego | 60 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki wykładów | 1 |
T-W-2 | Obiekty miejsc pracy i kultury w kontekście kompozycji urbanistycznej na przykładzie miast europejskich od drugiej połowy XIX w. do końca XX w. – rys historyczny; | 1 |
T-W-3 | Obiekty miejsc pracy i kultury w mieście współczesnym (przykłady tendencji urbanistycznych w XXI w.); | 1 |
T-W-4 | Forma architektoniczna obiektów miejsc pracy – współczesne tendencje; | 1 |
T-W-5 | Forma architektoniczna obiektów kultur – współczesne tendencje; | 1 |
T-W-6 | Programowanie funkcjonalne obiektów miejsc pracy (małe funkcje przemysłowe, przestrzenie biurowe); | 1 |
T-W-7 | Programowanie funkcjonalne obiektów kultury (muzea, kina, teatry dramatyczne); | 1 |
T-W-8 | Specyfika rozwiązań wnętrz architektonicznych w przestrzeniach miejsc pracy (małe funkcje przemysłowe i przestrzenie biurowe); | 1 |
T-W-9 | Specyfika rozwiązań wnętrz w obiektach kultury (muzea, kina, teatry dramatyczne); | 1 |
T-W-10 | Wybrane problemy techniczne i technologiczne w projektowaniu architektonicznym przestrzeni miejsc pracy; | 2 |
T-W-11 | Wybrane problemy techniczne i technologiczne w projektowaniu architektonicznym obiektów kultury; | 2 |
T-W-12 | Specyfika adaptacji i rozbudowy obiektów kultury. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca własna studenta | 38 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład - metody podające : wykład, objaśnienia lub wyjaśnienia |
M-2 | metody problemowe : seminaria i dyskucje w trakcie zadań projektowych |
M-3 | metody aktywizujące / problemowe: praca na makiecie, analizy,z wykorzystaniem technik CAD, indywidualne i grupowe dyskusje nad poszczególnymi fazami projektu, korekty z prowadzącymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu pod względem oryginalności projektu i zgodności z zasadami techniczno prawnymi projektowania. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Dotyczy wykładów. Opracowanie przez Studenta w formie pisemnej wybranego aspektu z teorii projektowania architektonicznego obiektów miejsc pracy (małe funkcje przemysłowe i przestrzenie biurowe), lub obiektów kultury (muzea, kina, teatry dramatyczne). Analiza problemu w oparciu o wybrane współczesne przykłady. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/09B_W01 zna elementy i zasady kompozycji przestrzennych oraz relacje miedzy elementami kształtujacymi przestrzeń | AU_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
AU_1A_S1/A.1/09B_W02 w podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego | AU_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-11, T-W-6, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-W-12 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/09B_U01 potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | AU_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
AU_1A_S1/A.1/09B_U02 potrafi kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej | AU_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/09B_K01 rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne...) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…) | AU_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-11, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/09B_W01 zna elementy i zasady kompozycji przestrzennych oraz relacje miedzy elementami kształtujacymi przestrzeń | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu kompozycji przestrzennych oraz relacji między elementami kształtujacymi przestrzeń, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/A.1/09B_W02 w podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu budowlano przestrzennego , wykreowania idei i zrealizowanie idei zgodnie z zasadami sztuki budowlanej, normami PN-EN oraz wymaganiami i normami dotyczącymi projektowania architektonicznego w projekcie koncepcyjnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/09B_U01 potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu plastycznego lub estetycznego, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym w formie graficznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/A.1/09B_U02 potrafi kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością kształtowania idei kompozycji budynku lub zespołu obiektów i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym w formie graficznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/09B_K01 rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne...) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…) | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową wiedze na temat problemu projektowego i rozumie jego wpływ na inne aspekty pozatechniczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Construction and Design Manual, Architectural Diagrams, DOM publishers, Berlin, 2011
- Władysław Korzeniowski, Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, wydawnictwo COIB, Warszawa, 2002
- Przemysław Markiewicz, Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2006
- Zenon Błądek, Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażanie, Wydawnictwo Albus, Poznań, 2001
- Zenon Błądek, Hotele bez barier, Albus, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2012
- Przemysław Markiewicz, Detale projektowe dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2010
- Philip Jodidio, seria: Architecture Now / Architektura dzisiaj, Taschen / TMC art, Kolonia / Warszawa, 2010
- Agata Losantos, Daniela Santos Quartino, Bridget Vrancx, Krajobraz miejski, TMC, Warszawa, 2008