Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | AU_1A_S1/B.1/02B_W01 | Posiada wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa użtkowania budynku. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AU_1A_W09 | B.W6. absolwent zna i rozumie ekonomikę inwestycji i metody organizacji oraz przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego; podstawowe zasady zarządzania jakością projektową i realizacyjną w procesie budowlanym; |
---|
AU_1A_W16 | B.W5. absolwent zna i rozumie problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym oraz zagadnienia związane z ochroną przeciwpożarową obiektów budowlanych. |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie się z podstawowymi uwarunkowaniami związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w odnioesniu do uregulowań prawnych (bezpieczeństwo użytkowania oraz pożarowe). |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania budynków i budowli, terenu do nich przyległego oraz urządzeń z nimi związanych. Przepisy prawne związane z budową, przebudową, projektowaniem oraz zmianą sposobu użytkowania budynków i budowli nadziemnych i podziemnych. Ekspertyzy techniczne zmieniające wymagania w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Wykład 1. Zagadnienia ogólne dotyczące budynków i budowli. Rodzaje zabudowy, budynków mieszkalnych, pomieszczeń oraz powierzchni i terenów. Budowlane obiekty liniowe.
Wykład 2. Podział pomieszczeń przeznaczonych i nieprzeznaczonych na pobyt ludzi. Usytuowanie budynku względem granicy działki. Zagadnienie przesłaniania budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi – wyznaczenie odległości.
Wykład 3. Dojścia i dojazdy do budynku – projektowanie dojść w bezpośredniej bliskości miejsc parkowania pojazdów. Zagadnienie kształtowania pieszojezdni z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowania pieszych. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym dla osób niepełnosprawnych. Parkowanie prostopadle, pod kątem i równolegle do osi jezdni.
Wykład 4. Stanowiska postojowe dla samochodów w tym garaże. Miejsca gromadzenia odpadów stałych, odległości od drzwi budynku i od okien pomieszczeń mieszkalnych. Przykłady rozwiązań altan do gromadzenia odpadów stałych – karty katalogowe. Urządzenia zsypowe.
Wykład 5. Zieleń i urządzenia rekreacyjne na działkach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Zagadnienie powierzchni biologicznie czynnej oraz wyznaczania placów zabaw dla dzieci oraz miejsc rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Nasłonecznienie placu zabaw.
Wykład 6. Ogrodzenia, bramy i furtki w ogrodzeniu – zasady ogólne i rozwiązania szczegółowe.
Wykład 7. Oświetlenie światłem dziennym i nasłonecznienie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Zasady obliczania. Zagadnienie prześwietlenia pomieszczeń. Wejścia do budynków i mieszkań. Pochylnie i schody.
Wykład 8. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi – wysokość w świetle pomieszczenia. Kształtowanie funkcjonalne i przestrzenne pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Liczba misek ustępowych i umywalek, kabiny natryskowe i ustępowe.
Wykład 9. Wymagania szczególne dotyczące mieszkań w mieszkalnictwie wielorodzinnym. Mieszkania jedno- i wielopokojowe. Aneksy kuchenne i aspekty wentylacji pomieszczenia.
Wykład 10. Przewody kominowe w budynku – zasady projektowania. Zasady wyprowadzenia przewodów kominowych ponad dach. Rodzaje przekryć i materiały pokryciowe z punktu widzenia palności.
Wykład 11. Instalowanie urządzeń pomiarowych zużycia gazu. Urządzenia dźwigowe w budynku.
Wykład 12. Bezpieczeństwo pożarowe budynku. Kategorie zagrożenia ludzi. Odporność pożarowa budynków. Pasy międzykondygnacyjne. Ściany wewnętrzne i stropy wydzielenia kotłowni.
Wykład 13. Bezpieczeństwo pożarowe budynku – strefy pożarowe i oddzielenia przeciwpożarowe. Długości i szerokości dróg ewakuacyjnych. Urządzenia gaśnicze.
Wykład 14. Usytuowanie budynków ze względu na bezpieczeństwo pożarowe.
Wykład 15. Bezpieczeństwo użytkowania. Zadaszenie wejścia do budynku. Skrzydła drzwiowe i okienne, kraty, zewnętrzne urządzenia reklamowe. Elementy szklane. Prześwity i wysokość oraz otwory w wypełnieniu balustrad. |
---|
Metody nauczania | M-1 | Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu architektoniczno-budowlanego w postaci wykładu, na tablicy oraz za pomocą prezentacji multimedialnej. Dyskusja problemowa oraz wspólne omawianie przykładów rozwiązań przeciwopożarowych, związanych z bezpieczeństwem ewakuacji i użytkowania. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania. W wypadku ćwiczeń projektowych chodzi o jakość dostarczonych prac rysunkowych. Zakres opracowania rysunków i ich ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się:
- poprawność przedstawionego rozwiązania - 50%,
- czytelność rysunku - 10%,
- wymiarowanie - 10%,
- oryginalność rozwiązania 20%,
- opis rozwiązania - 10%.
Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |