Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczno-rzeźbiarskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczno-rzeźbiarskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,01,00zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1• Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. • Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych.
W-2Zaliczenie semestru IV - wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rzeźbie malarstwie, grafice oraz technikach rysunkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, płaszczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierających negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni w kontekście przestrzeni rzeczywistej - architektonicznej, urbanistycznej.13
T-L-2Projektowanie pomników Zagadnienia założeń pomnikowych. Zależność między architekturą z rzeźbą. Małe formy rzeźbiarskie. Proces projektowy.13
T-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu4
30
laboratoria
T-L-1Projektowanie form rzeźbiarskich zintegrowanych z architekturą. Miejsca Pamieci.10
T-L-2Projektowanie fasad budowli i form rzeżbiarskich na fasadach.10
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna18
A-L-3Konsultacje2
50
laboratoria
A-L-1Praca własna20
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/A.1/14_W01
posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
AU_1A_W11C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1
AU_1A_S1/A.1/14_W02
ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy
AU_1A_W11C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1
AU_1A_S1/A.1/14_W03
zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
AU_1A_W11C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/A.1/14_U01
sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
AU_1A_U05, AU_1A_U07C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/A.1/14_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
AU_1A_K11C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/A.1/14_W01
posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w rzeźbie, na formie trójwymiarowej i projektach kolorystyki architektury.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w rzeźbie , kolorystyce architektury i kolorystyce formy.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i koloryski architektury.. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rzeźby, malarstwa o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
AU_1A_S1/A.1/14_W02
ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
AU_1A_S1/A.1/14_W03
zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/A.1/14_U01
sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
2,0Nie posiada sprawności manualnej w zakresie przewidzianym programem.
3,0W stopniu podstawowym posiada sprawność manualną w zakresie przewidzianym programem.
3,5Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami w zakresie rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury
4,0Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować ryginalną pracę z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury .
4,5Wyróżnia się samodzielnością .Swiadomie stosuje zabiegi kompozycyje w celu osiągnięcia pożądanego efektu.
5,0Potrafi rozwijać i wzbogacać swoją biegłość warsztatową w oparciu także o inne media.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/A.1/14_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
2,0nie jest gotowy do pracy w zespołach nie zrealizował żadnego postawionego zadania z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury.
3,0Posiada gotowość pracy w szerszym gronie. Przejawia zdolności krytycznego myślenia.
3,5Umie pracować w zespole. Posiada zdolność krytycznego myślenia.
4,0Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki.
4,5Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyróżnia się zdolnościami organizacyjnymi.
5,0Jest dobrze przygotowany do pracy w zespołachbranżowych i międzybranżowych.

Literatura podstawowa

  1. Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
  2. Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981
  3. W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  4. K. Tessing, Techniki Rysunku, WAF, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
  2. John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, płaszczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierających negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni w kontekście przestrzeni rzeczywistej - architektonicznej, urbanistycznej.13
T-L-2Projektowanie pomników Zagadnienia założeń pomnikowych. Zależność między architekturą z rzeźbą. Małe formy rzeźbiarskie. Proces projektowy.13
T-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu4
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie form rzeźbiarskich zintegrowanych z architekturą. Miejsca Pamieci.10
T-L-2Projektowanie fasad budowli i form rzeżbiarskich na fasadach.10
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca własna20
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/A.1/14_W01posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W11B.W8. absolwent zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu
T-L-2Projektowanie pomników Zagadnienia założeń pomnikowych. Zależność między architekturą z rzeźbą. Małe formy rzeźbiarskie. Proces projektowy.
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, płaszczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierających negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni w kontekście przestrzeni rzeczywistej - architektonicznej, urbanistycznej.
T-L-1Projektowanie form rzeźbiarskich zintegrowanych z architekturą. Miejsca Pamieci.
T-L-2Projektowanie fasad budowli i form rzeżbiarskich na fasadach.
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w rzeźbie, na formie trójwymiarowej i projektach kolorystyki architektury.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w rzeźbie , kolorystyce architektury i kolorystyce formy.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i koloryski architektury.. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rzeźby, malarstwa o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/A.1/14_W02ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W11B.W8. absolwent zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu
T-L-2Projektowanie pomników Zagadnienia założeń pomnikowych. Zależność między architekturą z rzeźbą. Małe formy rzeźbiarskie. Proces projektowy.
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, płaszczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierających negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni w kontekście przestrzeni rzeczywistej - architektonicznej, urbanistycznej.
T-L-1Projektowanie form rzeźbiarskich zintegrowanych z architekturą. Miejsca Pamieci.
T-L-2Projektowanie fasad budowli i form rzeżbiarskich na fasadach.
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/A.1/14_W03zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W11B.W8. absolwent zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu
T-L-2Projektowanie pomników Zagadnienia założeń pomnikowych. Zależność między architekturą z rzeźbą. Małe formy rzeźbiarskie. Proces projektowy.
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, płaszczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierających negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni w kontekście przestrzeni rzeczywistej - architektonicznej, urbanistycznej.
T-L-1Projektowanie form rzeźbiarskich zintegrowanych z architekturą. Miejsca Pamieci.
T-L-2Projektowanie fasad budowli i form rzeżbiarskich na fasadach.
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,0W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie.
3,5Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka.
4,0Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną.
4,5Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią.
5,0Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/A.1/14_U01sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U05A.U5. absolwent potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
AU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu
T-L-2Projektowanie pomników Zagadnienia założeń pomnikowych. Zależność między architekturą z rzeźbą. Małe formy rzeźbiarskie. Proces projektowy.
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, płaszczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierających negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni w kontekście przestrzeni rzeczywistej - architektonicznej, urbanistycznej.
T-L-1Projektowanie form rzeźbiarskich zintegrowanych z architekturą. Miejsca Pamieci.
T-L-2Projektowanie fasad budowli i form rzeżbiarskich na fasadach.
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada sprawności manualnej w zakresie przewidzianym programem.
3,0W stopniu podstawowym posiada sprawność manualną w zakresie przewidzianym programem.
3,5Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami w zakresie rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury
4,0Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować ryginalną pracę z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury .
4,5Wyróżnia się samodzielnością .Swiadomie stosuje zabiegi kompozycyje w celu osiągnięcia pożądanego efektu.
5,0Potrafi rozwijać i wzbogacać swoją biegłość warsztatową w oparciu także o inne media.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/A.1/14_K01jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K11E.S2. absolwent jest gotów do przyjęcia krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań i ustosunkowania się do niej w sposób jasny i rzeczowy;
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp
C-2Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau
C-3Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów.
Treści programoweT-L-3Przeglądy i zaliczenia przedmiotu
T-L-2Projektowanie pomników Zagadnienia założeń pomnikowych. Zależność między architekturą z rzeźbą. Małe formy rzeźbiarskie. Proces projektowy.
T-L-1Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, płaszczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierających negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni w kontekście przestrzeni rzeczywistej - architektonicznej, urbanistycznej.
T-L-1Projektowanie form rzeźbiarskich zintegrowanych z architekturą. Miejsca Pamieci.
T-L-2Projektowanie fasad budowli i form rzeżbiarskich na fasadach.
T-L-3Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala
Metody nauczaniaM-1• Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest gotowy do pracy w zespołach nie zrealizował żadnego postawionego zadania z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury.
3,0Posiada gotowość pracy w szerszym gronie. Przejawia zdolności krytycznego myślenia.
3,5Umie pracować w zespole. Posiada zdolność krytycznego myślenia.
4,0Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki.
4,5Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyróżnia się zdolnościami organizacyjnymi.
5,0Jest dobrze przygotowany do pracy w zespołachbranżowych i międzybranżowych.