Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczno-rzeźbiarskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczno-rzeźbiarskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | • Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. • Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych. |
W-2 | Zaliczenie semestru IV - wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rzeźbie malarstwie, grafice oraz technikach rysunkowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp |
C-2 | Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau |
C-3 | Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, płaszczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierających negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni w kontekście przestrzeni rzeczywistej - architektonicznej, urbanistycznej. | 13 |
T-L-2 | Projektowanie pomników Zagadnienia założeń pomnikowych. Zależność między architekturą z rzeźbą. Małe formy rzeźbiarskie. Proces projektowy. | 13 |
T-L-3 | Przeglądy i zaliczenia przedmiotu | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie form rzeźbiarskich zintegrowanych z architekturą. Miejsca Pamieci. | 10 |
T-L-2 | Projektowanie fasad budowli i form rzeżbiarskich na fasadach. | 10 |
T-L-3 | Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca własna | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca własna | 20 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | • Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/14_W01 posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych | AU_1A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
AU_1A_S1/A.1/14_W02 ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy | AU_1A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
AU_1A_S1/A.1/14_W03 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | AU_1A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/14_U01 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie | AU_1A_U05, AU_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/14_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | AU_1A_K11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/14_W01 posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w rzeźbie, na formie trójwymiarowej i projektach kolorystyki architektury. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w rzeźbie , kolorystyce architektury i kolorystyce formy. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i koloryski architektury.. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rzeźby, malarstwa o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. | |
AU_1A_S1/A.1/14_W02 ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. | |
AU_1A_S1/A.1/14_W03 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/14_U01 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie | 2,0 | Nie posiada sprawności manualnej w zakresie przewidzianym programem. |
3,0 | W stopniu podstawowym posiada sprawność manualną w zakresie przewidzianym programem. | |
3,5 | Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami w zakresie rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury | |
4,0 | Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować ryginalną pracę z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury . | |
4,5 | Wyróżnia się samodzielnością .Swiadomie stosuje zabiegi kompozycyje w celu osiągnięcia pożądanego efektu. | |
5,0 | Potrafi rozwijać i wzbogacać swoją biegłość warsztatową w oparciu także o inne media. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/A.1/14_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | 2,0 | nie jest gotowy do pracy w zespołach nie zrealizował żadnego postawionego zadania z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury. |
3,0 | Posiada gotowość pracy w szerszym gronie. Przejawia zdolności krytycznego myślenia. | |
3,5 | Umie pracować w zespole. Posiada zdolność krytycznego myślenia. | |
4,0 | Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. | |
4,5 | Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyróżnia się zdolnościami organizacyjnymi. | |
5,0 | Jest dobrze przygotowany do pracy w zespołachbranżowych i międzybranżowych. |
Literatura podstawowa
- Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
- Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981
- W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
- K. Tessing, Techniki Rysunku, WAF, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
- John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009