Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania urbanistycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania urbanistycznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>, Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu świadomości plastycznej oraz historii sztuki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej.
C-2Na ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy jednorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.2
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe, którego zadaniem jest zaprojektowanie i wykonanie z tektury trójwymiarowego modelu trzech powiązanych ze sobą przestrzenie wnętrz urbanistycznych.3
T-P-3Podział na zespoły projektowe i wykonywanie funkcjonalnych i kompozycyjnych analiz terenu objętego opracowaniem i jego powiązań z otoczeniem.6
T-P-4Wykonanie trójwymiarowych makiet terenu opracowania wraz z zabudową istniejącą.3
T-P-5Prace koncepcyjne w przestrzeni trójwymiarowej z wykorzystaniem makiety terenu.3
T-P-6Klauzura projektowa3
T-P-7Prace projektowe na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i makiecie z wykorzystaniem wspomagania komputerowego.25
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Praca własna nad przygotowaniem zadania projektowego. Tworzenie modelu.10
A-P-2Praca własna indywidualna i w grupie18
A-P-3uczestnictwo w zajęciach45
A-P-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka).
M-2Pokazy.
M-3Metoda projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa monitorująca pracę studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XI/3_W01
Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Student wie jak prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno- wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczna. Wie tez jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny.
AU_1A_W02, AU_1A_W08, AU_1A_W21C-2, C-1T-P-4, T-P-7, T-P-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XI/3_U01
W trakcie zajęć student uczy się sposobów projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej i projektowanej zabudowy.
AU_1A_U13, AU_1A_U07C-2, C-1T-P-4, T-P-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XI/3_K01
Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego.
AU_1A_K05C-2, C-1T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XI/3_W01
Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Student wie jak prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno- wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczna. Wie tez jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny.
2,0Student nie potrafi własciwie zinterpretowac zapisów map geodezyjnych oraz nie potrafi efektywnie wykorzystac techniki komputerowej do celów projektowych. Nie potrafi własciwie ukształtowac relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania poprawnego funkcjonalnie oraz czytelnego kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Student nie opanował podstawowych zasad własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej oraz własciwych relacji z zabudowa istniejaca.
3,0Student bardzo pobieznie potrafi zinterpretowac zapisy map geodezyjnych oraz potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystac technike komputerowa do celów projektowych. Student jedynie w minimalnym stopniu opanował sztukę własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z marginalnym uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego.
3,5Student prawidłowo potrafi zinterpretowac jedynie czesc zapisów map geodezyjnych oraz dosc sprawnie wykorzystuje technike komputerowa do celów projektowych. Student jedynie w niektórych fragmentach zabudowy opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie i kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Student w stopniu wystarczajacym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej bez własciwego uwzglednienia prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego.
4,0Student potrafi zinterpretowac zapisy map geodezyjnych z umiejetnoscia dobrego wnioskowania. Prawidłowo korzysta z oprogramowania komputerowego wspomagajacego proces projektowy. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycje projektowe sa poprawne lecz niezbyt kreatywne. Student w stopniu dobrym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego.
4,5Student potrafi dobrze zinterpretowac zapisy map geodezyjnych i wykorzystac do własciwego wkomponowania projektowanego zespołu urbanistycznego oraz wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do precyzyjnego przedstawienia aspektów technicznych oraz wizualnych projektu. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycja projektowa zawiera wiele elementów swiadczacych o wrazliwosci przestrzennej jej autora. Student w stopniu dobrym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie odpowiednia wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego.
5,0Student potrafi prawidłowo zinterpretowac zapis map geodezyjnych i wykorzystac ich tresc do bardzo dobrego usytuowania projektowanego zespołu urbanistycznego. Wspomaganie komputerowe jest wykorzystane do precyzyjnego i wizualnie bardzo atrakcyjnego przedstawienia przyjetych przez studenta załozen projektowych. Student bardzo dobrze opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycja projektowa jest indywidualna wypowiedzia twórcza dobrze wpisujaca sie w zastane warunki funkcjonalne i przestrzenne. Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie duza wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XI/3_U01
W trakcie zajęć student uczy się sposobów projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej i projektowanej zabudowy.
2,0Projekt nie zawiera czytelnie skonstruowanych wnetrz urbanistycznych. Student nie potrafi w czytelny i precyzyjny sposób przedstawić zarówno technicznych jaki i estetycznych aspektów opracowanego projektu urbanistycznego. Brak fizycznego modelu zabudowy.
3,0Wnetrza urbanistyczne sa zaprojektowane z zastosowaniem nielicznych zasad kompozycji urbanistycznej. Projekt w niewielkim stopniu zawiera zróznicowanie wnetrz o charakterze publicznym, półpublicznym i prywatnym. Aranzacja wnetrz jest nieadekwatna do ich charakteru. Projekt urbanistyczny oraz fizyczny model są pod względem rysunku technicznego oraz grafiki na poziomie wystarczającym dla zaprezentowania podstawowych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
3,5W projekcie mozna wyodrebnic wnetrza urbanistyczne o zróznicowanym charakterze. Ich aranzacja jest jednak zbyt ujednolicona lub niezbyt trafnie podkresla charakter funkcjonalny i przestrzenny poszczególnych wnetrz. Grafika projektu pozwala na jednoznaczną ocenę zastosowanych rozwiązań, lecz jedynie na standardowym poziomie, zarówno w obszarze rozwiązań technicznych jak i wizualizacji zaprojektowanej i istniejącej przestrzeni urbanistycznej oraz fizycznego modelu zabudowy.
4,0Projekt urbanistyczny zawiera poprawnie ukształtowane i zaaranzowane wnetrza urbanistyczne. Przedstawiony do oceny projekt zawiera dobrze udokumentowane graficznie rozwiązania techniczne jak i ciekawą grafikę (tradycyjną lub komputerową) prezentującą rozwiązania przestrzenne. Model fizyczny zabudowy jest wykonany na dobrym poziomie.
4,5Rozwiazanie urbanistyczne zastosowane w projekcie opiera sie na czytelnie wyodrebnionych i powiazanych ze sobą wnetrzach urbanistycznych. Zaproponowana aranzacja wnetrz podnosi atrakcyjnosc poszczególnych przestrzeni urbanistycznych. Grafika rozważań technicznych, wizualizacje, fizyczna makieta oraz komputerowe symulacje trójwymiarowe w atrakcyjny i czytelny sposób ilustrują główne założenia projektu.
5,0Zaprojektowany zespól zabudowy jednorodzinnej charakteryzuje sie bardzo atrakcyjnym układem wnetrz tworzacych logiczny system o indywidualnym wyrazie zarówno przestrzennym jak i funkcjonalnym. Bogata aranzacja poszczególnych wnetrz z zastosowaniem odpowiedniej zieleni, posadzek oraz małej architektury współgra z charakterem poszczególnych fragmentów zabudowy. Wszystkie zastosowane techniki rysunkowe, malarskie (tradycyjne lub komputerowe) oraz fizyczna makieta w rzetelny i bardzo atrakcyjny sposób prezentują rozwiązania przyjęte w projekcie urbanistycznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XI/3_K01
Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego.
2,0Student zignorował w swoim rozwiązaniu projektowym relacje kulturowe i krajobrazowe pomiędzy zastaną strukturą miejską a zabudową projektowaną.
3,0Student nie wykazał się należytą dbałością o wypracowanie właściwych relacji kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zastana strukturą miejską a zabudową projektowaną.
3,5Właściwe relacje krajobrazowe i kulturowe pomiędzy zabudową istniejącą i projektowaną zostały jedynie marginalnie uwzględnione w zaproponowanym rozwiązaniu projektowym.
4,0Jedynie w niektórych fragmentach opracowania projektowego zostały wypracowane właściwe relacje przestrzenne pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną pod względem zachowania ciągłości kulturowej i krajobrazowej.
4,5Projekt spełnia wszystkie wymagania dotyczące właściwych relacji przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną.
5,0Przedstawiony do oceny projekt przyczynia się do wypracowania istotnych wartości przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych uzyskanych w wyniku twórczego zestawienia nowo projektowanej zabudowy miejskiej z zastanym środowiskiem zurbanizowanym.

Literatura podstawowa

  1. Paszkowski Z, Miasto idealne w perspektywie europejskiej I jego związku z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2012
  2. Marzęcki W, Procesy przekształcania zabudowy miejskiej po II wojnie światowej na przykładzie miasta Szczecina, Printshop Artur Piskała, Szczecin, 2008
  3. Wejchert K, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
  4. Mironowicz I., Ossowicz T, Koncepcja teoretyczna analizy kompozycyjnej układu przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
  5. Latour S, Renowacja zabytków na Pomorzu Zachodnim, PWN, Warszawa-Poznań, 1981
  6. Moholy-Nagy S, Matrix of Man. An illustrated History of Urban Envieonment, Pall Mall Press, London, 1968

Literatura dodatkowa

  1. Tatarkiewicz W, O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa, 1989
  2. Bogdanowski J, Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Ossolineum, Wrocław, 1979

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy jednorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.2
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe, którego zadaniem jest zaprojektowanie i wykonanie z tektury trójwymiarowego modelu trzech powiązanych ze sobą przestrzenie wnętrz urbanistycznych.3
T-P-3Podział na zespoły projektowe i wykonywanie funkcjonalnych i kompozycyjnych analiz terenu objętego opracowaniem i jego powiązań z otoczeniem.6
T-P-4Wykonanie trójwymiarowych makiet terenu opracowania wraz z zabudową istniejącą.3
T-P-5Prace koncepcyjne w przestrzeni trójwymiarowej z wykorzystaniem makiety terenu.3
T-P-6Klauzura projektowa3
T-P-7Prace projektowe na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i makiecie z wykorzystaniem wspomagania komputerowego.25
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca własna nad przygotowaniem zadania projektowego. Tworzenie modelu.10
A-P-2Praca własna indywidualna i w grupie18
A-P-3uczestnictwo w zajęciach45
A-P-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XI/3_W01Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Student wie jak prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno- wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczna. Wie tez jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi;
AU_1A_W08B.W4. absolwent zna i rozumie matematykę, geometrię przestrzeni, statykę, wytrzymałość materiałów, kształtowanie, konstruowanie i wymiarowanie konstrukcji, w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania zadań z obszaru projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
AU_1A_W21D.W5. absolwent zna i rozumie metody organizacji i przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego, a także rolę architekta w tym procesie.
Cel przedmiotuC-2Na ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
C-1Celem ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej.
Treści programoweT-P-4Wykonanie trójwymiarowych makiet terenu opracowania wraz z zabudową istniejącą.
T-P-7Prace projektowe na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i makiecie z wykorzystaniem wspomagania komputerowego.
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy jednorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.
Metody nauczaniaM-1Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka).
M-2Pokazy.
M-3Metoda projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa monitorująca pracę studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy.
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi własciwie zinterpretowac zapisów map geodezyjnych oraz nie potrafi efektywnie wykorzystac techniki komputerowej do celów projektowych. Nie potrafi własciwie ukształtowac relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania poprawnego funkcjonalnie oraz czytelnego kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Student nie opanował podstawowych zasad własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej oraz własciwych relacji z zabudowa istniejaca.
3,0Student bardzo pobieznie potrafi zinterpretowac zapisy map geodezyjnych oraz potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystac technike komputerowa do celów projektowych. Student jedynie w minimalnym stopniu opanował sztukę własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z marginalnym uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego.
3,5Student prawidłowo potrafi zinterpretowac jedynie czesc zapisów map geodezyjnych oraz dosc sprawnie wykorzystuje technike komputerowa do celów projektowych. Student jedynie w niektórych fragmentach zabudowy opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie i kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Student w stopniu wystarczajacym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej bez własciwego uwzglednienia prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego.
4,0Student potrafi zinterpretowac zapisy map geodezyjnych z umiejetnoscia dobrego wnioskowania. Prawidłowo korzysta z oprogramowania komputerowego wspomagajacego proces projektowy. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycje projektowe sa poprawne lecz niezbyt kreatywne. Student w stopniu dobrym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego.
4,5Student potrafi dobrze zinterpretowac zapisy map geodezyjnych i wykorzystac do własciwego wkomponowania projektowanego zespołu urbanistycznego oraz wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do precyzyjnego przedstawienia aspektów technicznych oraz wizualnych projektu. Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycja projektowa zawiera wiele elementów swiadczacych o wrazliwosci przestrzennej jej autora. Student w stopniu dobrym opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie odpowiednia wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego.
5,0Student potrafi prawidłowo zinterpretowac zapis map geodezyjnych i wykorzystac ich tresc do bardzo dobrego usytuowania projektowanego zespołu urbanistycznego. Wspomaganie komputerowe jest wykorzystane do precyzyjnego i wizualnie bardzo atrakcyjnego przedstawienia przyjetych przez studenta załozen projektowych. Student bardzo dobrze opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej. Propozycja projektowa jest indywidualna wypowiedzia twórcza dobrze wpisujaca sie w zastane warunki funkcjonalne i przestrzenne. Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie duza wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XI/3_U01W trakcie zajęć student uczy się sposobów projektowania różnych rodzajów i skali przestrzeni urbanistycznych i jej aranżacji. Poznaje również sposoby ich wizualnej prezentacji. Poznaje tradycyjne techniki tworzenia makiet terenu i budynków. Przy pomocy programów komputerowych wykonuje analizy terenu opracowania oraz wirtualne trójwymiarowe modele terenu oraz istniejącej i projektowanej zabudowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
AU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-2Na ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
C-1Celem ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej.
Treści programoweT-P-4Wykonanie trójwymiarowych makiet terenu opracowania wraz z zabudową istniejącą.
T-P-7Prace projektowe na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i makiecie z wykorzystaniem wspomagania komputerowego.
Metody nauczaniaM-1Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka).
M-2Pokazy.
M-3Metoda projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa monitorująca pracę studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy.
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Projekt nie zawiera czytelnie skonstruowanych wnetrz urbanistycznych. Student nie potrafi w czytelny i precyzyjny sposób przedstawić zarówno technicznych jaki i estetycznych aspektów opracowanego projektu urbanistycznego. Brak fizycznego modelu zabudowy.
3,0Wnetrza urbanistyczne sa zaprojektowane z zastosowaniem nielicznych zasad kompozycji urbanistycznej. Projekt w niewielkim stopniu zawiera zróznicowanie wnetrz o charakterze publicznym, półpublicznym i prywatnym. Aranzacja wnetrz jest nieadekwatna do ich charakteru. Projekt urbanistyczny oraz fizyczny model są pod względem rysunku technicznego oraz grafiki na poziomie wystarczającym dla zaprezentowania podstawowych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
3,5W projekcie mozna wyodrebnic wnetrza urbanistyczne o zróznicowanym charakterze. Ich aranzacja jest jednak zbyt ujednolicona lub niezbyt trafnie podkresla charakter funkcjonalny i przestrzenny poszczególnych wnetrz. Grafika projektu pozwala na jednoznaczną ocenę zastosowanych rozwiązań, lecz jedynie na standardowym poziomie, zarówno w obszarze rozwiązań technicznych jak i wizualizacji zaprojektowanej i istniejącej przestrzeni urbanistycznej oraz fizycznego modelu zabudowy.
4,0Projekt urbanistyczny zawiera poprawnie ukształtowane i zaaranzowane wnetrza urbanistyczne. Przedstawiony do oceny projekt zawiera dobrze udokumentowane graficznie rozwiązania techniczne jak i ciekawą grafikę (tradycyjną lub komputerową) prezentującą rozwiązania przestrzenne. Model fizyczny zabudowy jest wykonany na dobrym poziomie.
4,5Rozwiazanie urbanistyczne zastosowane w projekcie opiera sie na czytelnie wyodrebnionych i powiazanych ze sobą wnetrzach urbanistycznych. Zaproponowana aranzacja wnetrz podnosi atrakcyjnosc poszczególnych przestrzeni urbanistycznych. Grafika rozważań technicznych, wizualizacje, fizyczna makieta oraz komputerowe symulacje trójwymiarowe w atrakcyjny i czytelny sposób ilustrują główne założenia projektu.
5,0Zaprojektowany zespól zabudowy jednorodzinnej charakteryzuje sie bardzo atrakcyjnym układem wnetrz tworzacych logiczny system o indywidualnym wyrazie zarówno przestrzennym jak i funkcjonalnym. Bogata aranzacja poszczególnych wnetrz z zastosowaniem odpowiedniej zieleni, posadzek oraz małej architektury współgra z charakterem poszczególnych fragmentów zabudowy. Wszystkie zastosowane techniki rysunkowe, malarskie (tradycyjne lub komputerowe) oraz fizyczna makieta w rzetelny i bardzo atrakcyjny sposób prezentują rozwiązania przyjęte w projekcie urbanistycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XI/3_K01Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
Cel przedmiotuC-2Na ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
C-1Celem ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej.
Treści programoweT-P-2Ćwiczenie klauzurowe, którego zadaniem jest zaprojektowanie i wykonanie z tektury trójwymiarowego modelu trzech powiązanych ze sobą przestrzenie wnętrz urbanistycznych.
T-P-4Wykonanie trójwymiarowych makiet terenu opracowania wraz z zabudową istniejącą.
T-P-1Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy jednorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego.
Metody nauczaniaM-1Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka).
M-2Pokazy.
M-3Metoda projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa monitorująca pracę studentów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy.
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zignorował w swoim rozwiązaniu projektowym relacje kulturowe i krajobrazowe pomiędzy zastaną strukturą miejską a zabudową projektowaną.
3,0Student nie wykazał się należytą dbałością o wypracowanie właściwych relacji kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zastana strukturą miejską a zabudową projektowaną.
3,5Właściwe relacje krajobrazowe i kulturowe pomiędzy zabudową istniejącą i projektowaną zostały jedynie marginalnie uwzględnione w zaproponowanym rozwiązaniu projektowym.
4,0Jedynie w niektórych fragmentach opracowania projektowego zostały wypracowane właściwe relacje przestrzenne pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną pod względem zachowania ciągłości kulturowej i krajobrazowej.
4,5Projekt spełnia wszystkie wymagania dotyczące właściwych relacji przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych pomiędzy zabudową istniejącą i nowo projektowaną.
5,0Przedstawiony do oceny projekt przyczynia się do wypracowania istotnych wartości przestrzennych, kulturowych i krajobrazowych uzyskanych w wyniku twórczego zestawienia nowo projektowanej zabudowy miejskiej z zastanym środowiskiem zurbanizowanym.