Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne podstawowe-3B:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne podstawowe-3B
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Sachanowicz <Tomasz.Sachanowicz@zut.edu.pl>, Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56egzamin
projektyP3 60 4,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad kompozycji architektonicznej i urbanistycznej, zasad kształtowania formy, posługiwanie się narzędziami wspomagającymi projektowanie (CAD, techniki składu komputerowego i grafiki komputerowej), znajomość zasad konstruowania obiektów i możliwych technologii wznoszenia budynków (materiały budowlane, technologie i systemy konstrukcyjne), rozeznanie wśród kluczowych realizacji architektury współczesnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie tematów projektowych; Rozdanie i omówienie map opracowywanego terenu. Analiza istniejącej sytuacji obszaru objętego zakresem opracowania projektowego: a/ inwentaryzacja - wykonanie aksonometrii i przekroju terenu, (starodrzew, woda, zbocze, otwarcia widokowe itp.), b/ analiza nasłonecznienia, róży wiatrów, warunków przyrodniczo - geogr., c/ określenie wytycznych kompozycyjnych wynikających z lokalizacji godnych „akcentowania" (wysokość, rodzaj dachu, lokalizacja wejść do obiektu, c/ analiza możliwości zabudowy - szkice koncepcyjne rozwiązań urbanistycznych (zarys bryły, linia zabudowy, lokalizacja wejść i podjazdów- główny, gospodarczy, itp.), d/ rozbudowa dróg kołowych, parkingów, ciągów pieszojezdnych i pieszych w powiązaniu z istniejącymi,8
T-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego20
T-P-3ZALICZENIE PRZEJŚCIOWE wraz z oceną – IDEOWA KONCEPCJA URBANISTYCZNO - ARCHITEKTONICZNA Zakres: – zagospodarowanie terenu, rzuty, przekrój, elewacje, aksonometria Plansza A2 + książka projektu8
T-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)24
60
wykłady
T-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna14
T-W-2egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna, wizja lokalna, inwentaryzacja38
A-P-3Konsultacje2
100
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_W01
Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
AU_1A_W02, AU_1A_W08, AU_1A_W14, AU_1A_W03C-1T-W-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_U01
Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
AU_1A_U11, AU_1A_U12, AU_1A_U07C-1T-P-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_K01
Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
AU_1A_K04, AU_1A_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_W01
Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
2,0
3,0Kompletność zakresu opracowania projektowego, staranność w opracowaniu graficznym, merytoryczne zidentyfikowanie i rozwiązanie problemu projektowego, umiejętność odwołania się do podobnych (referencyjnych) realizacji architektonicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_U01
Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
2,0
3,0Spójność graficzna i warsztatowa opracowania projektowego, dbałość o estetykę i formę podania pracy projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_K01
Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
2,0
3,0Opracowane rozwiązanie projektowe uwzględnia kontekst oraz oddziaływanie na środowisko i otoczenie, co jest przedstawione w formie graficznej jak również w postaci ideowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alexander Ch., Język wzorców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  2. Daniels K., Low-Tech, Light-Tech, High-Tech. Building in the Information Age, Birkhäuser Publishers
  3. Ferré A., Sakamoto T. i inni, Verb Matters, ACTAR
  4. Schmitz-Gunther T., Living Spaces. Ecological Building and Design, Konemann
  5. Benyus J.M., Biomimicry. Innovation Inspired by Nature, Harper Perennial

Literatura dodatkowa

  1. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo SIC
  2. Berger J., Sposoby widzenia, Dom Wydawniczy Rebis
  3. Maas W., van Rijs J., Koek R., FARMAX. Excursion on Density. MVRDV, 010 Publishers
  4. Zumthor P., Myślenie architekturą,  , Karakter
  5. Korbel J.A., Architektura żywa, Arkady

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie tematów projektowych; Rozdanie i omówienie map opracowywanego terenu. Analiza istniejącej sytuacji obszaru objętego zakresem opracowania projektowego: a/ inwentaryzacja - wykonanie aksonometrii i przekroju terenu, (starodrzew, woda, zbocze, otwarcia widokowe itp.), b/ analiza nasłonecznienia, róży wiatrów, warunków przyrodniczo - geogr., c/ określenie wytycznych kompozycyjnych wynikających z lokalizacji godnych „akcentowania" (wysokość, rodzaj dachu, lokalizacja wejść do obiektu, c/ analiza możliwości zabudowy - szkice koncepcyjne rozwiązań urbanistycznych (zarys bryły, linia zabudowy, lokalizacja wejść i podjazdów- główny, gospodarczy, itp.), d/ rozbudowa dróg kołowych, parkingów, ciągów pieszojezdnych i pieszych w powiązaniu z istniejącymi,8
T-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego20
T-P-3ZALICZENIE PRZEJŚCIOWE wraz z oceną – IDEOWA KONCEPCJA URBANISTYCZNO - ARCHITEKTONICZNA Zakres: – zagospodarowanie terenu, rzuty, przekrój, elewacje, aksonometria Plansza A2 + książka projektu8
T-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)24
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna14
T-W-2egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna, wizja lokalna, inwentaryzacja38
A-P-3Konsultacje2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1XIII/3B_W01Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi;
AU_1A_W08B.W4. absolwent zna i rozumie matematykę, geometrię przestrzeni, statykę, wytrzymałość materiałów, kształtowanie, konstruowanie i wymiarowanie konstrukcji, w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania zadań z obszaru projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
AU_1A_W14C.W2. absolwent zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka;
AU_1A_W03A.W3. absolwent zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych
Treści programoweT-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna
T-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompletność zakresu opracowania projektowego, staranność w opracowaniu graficznym, merytoryczne zidentyfikowanie i rozwiązanie problemu projektowego, umiejętność odwołania się do podobnych (referencyjnych) realizacji architektonicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1XIII/3B_U01Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
AU_1A_U12B.U3. absolwent potrafi posługiwać się właściwie dobranymi symulacjami komputerowymi, analizami i technologiami informacyjnymi, wspomagającymi projektowanie architektoniczne i urbanistyczne;
AU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych
Treści programoweT-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spójność graficzna i warsztatowa opracowania projektowego, dbałość o estetykę i formę podania pracy projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1XIII/3B_K01Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
AU_1A_K02A.S2. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych
Treści programoweT-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowane rozwiązanie projektowe uwzględnia kontekst oraz oddziaływanie na środowisko i otoczenie, co jest przedstawione w formie graficznej jak również w postaci ideowej
3,5
4,0
4,5
5,0